نسخه چاپی

موسی الرضا ثروتی در گفتگو با نما:

ماراتن اشرافی‌گری در بین مدیران ارشد كشور/ ترس از آمریكا مورد قبول مردم نیست

عکس خبري -ماراتن اشرافي‌گري در بين مديران ارشد کشور/ ترس از آمريکا مورد قبول مردم نيست

دولت می ترسد با شكایت از آمریكا به خاطر برجام كه همین اختیارات نیم بندی هم كه نصیبش شده است را از دست بدهد. همین ترس و نگرانی ها هست كه دولت نه اعتراضی می كند و نه شكایتی از آمریكا به شورای امنیت می كند حتی اقدام مستحكمی هم برای بهبود اوضاع مردم انجام نمی دهد.

موسی الرضا ثروتی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در خصوص وعده هاي دولت يازدهم در گفتگو با پایگاه تحلیل خبری نما گفت: بالاخره هر دولتی یک موفقیت ها و یک کارکردهای مثبت و منفی دارد، دولت در زمينه هاي اقتصادي مثل کاهش تورم و ثبات نسبی ارز خوب کار کرده و در این دو زمینه موفق بوده است ولی در ارتباط با بحث صادرات نفتی، اشتغال و رونق اقتصادی نمره مثبتی به دولت تعلق نمی گیرد. از همه مهم تر در رابطه با بحث برجام و سیاست های کلی نظام هم گشايشي رخ نداده است. برجام تحت نظر دولت ة رهبر و مجلس بوده است ولی با اعتماد زیاد این دولت به آمریکا و پیشکش تولیدات ارزشی به آنها درست عمل نکرد و این اعتماد زیاد کار دست دولت داد. با بد عهدی های آمریکا و عمل نکردن به تعهدات بار دیگر به ملت ایران ثابت شد که آمریکا غیر قابل اطمینان و مذاکره است و تنها راه پیشرفت کشور دشمنی یا بی اهمیت دانستنن این قدرت جهانی است.
وي افزود: آمریکا به نوعی شرکت های بزرگ بیمه ، بانک ها و دولت ها را برای معامله با ایران بر حذر می دارد و در صورت معامله آنها را تهدید می کند. آنچه که مسلم است این است که آمریکا با اصل نظام جمهوری اسلامی مخالف است به همین دلیل در هیچ موقعی ما نباید نسبت به او خوش بین باشیم و انتظار داشته باشیم که آنچه که حق ماست را رعایت کند. آمریکا به دنیا نشان داده است که استکبار جهانی هیچ موقع رابطه منطقی با عدالت ، حقوق بشر ، آزادی انسان ها و احترام گذاشتن به حقوق دولت ها نداشته است و این اعتماد کردن به آمریکا هم یک کار عبث و اشتباهی است که در طول تارخ دیدید كه در کودتای 28 مرداد یکی از دلایل شکست دکتر مصدق اعتماد به آمریکا بود، مصدق امیدوار بود آمریکا در مقابل انگلستان به ایران کمک خواهد کرد ولی نمی دانست که استکبارات جهانی همه تقریبا با هم متهد هستند.
ثروتي ادامه داد: آنها با پایمال کردن حقوق ملت ها و دولت ها به استکبارات جهانی تبدیل می شوند. دولت با اعتماد به آمریکا مرگ تدریجی ملت خود را امضا کرده است. علی رغم اینکه ما تمام تعهدات خودمان را نسبت به آمریکا انجام دادیم و این آمریکا بود که از تعهدات خود سر باز زد و عمل نکرد، باز هم این آمریکا بود که شکایت ما را به شورای امنیت برد و ناجوانمردی را در حق روحانی تمام کرد.
وي افزود: این ترس دولت ما از آمریکا باعث شد حتی نسبت به اقداماتی که بخواهند همین برجام نیم بند را هم حمایت کند واکنشی نشان ندهند. برجامی که خودشان پیگیر کارهایش بودند و زحمت ها برایش کشیدند. دولت می ترسید با شکایت از آمریکا به خاطر برجام که همین اختیارات نیم بندی هم که نصیبش شده است را از دست بدهد. همین ترس و نگرانی ها هست که دولت نه اعتراضی می کند و نه شکایتی از آمریکا به شورای امنیت می کند حتی اقدام مستحکمی هم برای بهبود اوضاع مردم انجام نمی دهد.
ثروتی اظهارداشت: بنده فکر می کنم که دولت با همین رویه ای که در پیشگرفته کار خود را به پایان برساند و نتواند برجام را آنگونه که خود رئیس جمهور به مردم قول داده بود به سرانجام برساند. دیگر وعده های برچیده شدن تحریم ها، حتی تحریم هایی که به واسطه هسته ایی ایجاد شده بود هم تنها در حد شعار باقي خواهد ماند و علاوه بر آنها چند تحریم دیگر هم به لیست رنگارنگ تحریم های ایران اضافه شد. این رویه نشان گر بی بدیل اجرای قانون جنگل در دنیاست که هر که زور ، قدرت و پول داشت می تواند بر این جهان حکومت کند و هر کس هم که زور نداشت و ترسید باید عقب بماند. به نظر من ترس باعث شده است دولت نتواند به آن اهداف نسبی که در این توافقات بوده دست پیدا کند. این حرکت و این تدبیر در طول تاریخ ایران به نام این دولت ثبت شد دولتی که در مقابل آمریکا سر خم فرو آورده است اما در مقابل این بد عهدهای آمریکا حتی جرئت شکایت به شورای امنیت را هم نداشت تا بتواند اقداماتی انجام دهد و احقاق حق کند و الا اگر در برجام همان میزان 50-50 دو طرف هم رعایت می شد و حداقل 50 درصد امتیازات که مورد توجه ایران انجام میشد بحران به وجود آمده حل می شد یا حداقل در زمینه اقتصادی این رکود و بیکاری از بین می رفت و یا اوضاع بهبود می یافت. ولی می بینید که این معضلات کماکان وجود دارد و این دردسرها مقداری با این خوی اشرافی گری مدیران کشور بیشتر شده که این هم یک پوئن منفی برای این دولت است.
وی با تاكيد بر اينكه دولت تعهد زیادی هم به اجرای قانون ندارد گفت: در آخر متاسفانه این دولت تعهد زیادی هم به اجرای قانون ندارد. در اوایل ما امیدوار بودیم این دولت قانون مند باشد به اين دلیل که آقای رئیس جمهور چند دوره نماینده بودند و خود در پایه گذاری بسیاری از قانون ها نقش داشتند ولی این امید ما هم ناامید شد و الان می بینید قوانین درست و کامل اجرا نمی شوند. از قانون بودجه و برنامه پنجم و ششم توسعه و موانع تولید و قانون اصل 44 گرفته تا قانون مدیریت خدمات کشوری و مالیات و مبارزه با قاچاق کالا و ارز. هیچگدام به درستی اجرا نمی شود. به نظر برای دوره بعد ما به یک تحول اساسی نیاز داریم تا کشور دوباره سراپاشود. حداقل قضیه این است که لازم است مردم در آراء خودشان در انتخابات 96 کسانی و دولتی را انتخاب کنند که حداقل مقید به قانون و اجرا کننده قوانین باشد.


۱۳۹۵/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...