نسخه چاپی

رییس سازمان خصوصی‌سازی:

آزادسازی سهام عدالت را با انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان نمی‌كنیم

رییس سازمان خصوصی‌سازی ضمن اعلام اینكه طبق برآوردها، تا پایان سال ۲۲.۵ هزار میلیارد تومان سود از بابت مشمولان سهام عدالت به خزانه واریز می‌شود، گفت: تمام تلاشمان را می‌كنیم كه در آزادسازی سهام عدالت اتفاق مشمئزكننده‌ای كه در سال‌های پیش رخ داد تكرار نشود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، علی اشرف عبدالله پوری حسینی در نشست خبری امروز (دوشنبه) که در سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد، گفت: تا امروز چیزی بالغ بر ۴۹ میلیون نفر برای سهام عدالت ثبت نام کرده‌اند. ثبت‌نام شده‌های ما تا پایان سال گذشته ادامه داشت.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۵ ثبت‌نام سهام عدالت را قطع کردیم، چرا که دوران ۱۰ ساله این سهام تمام شده است و هیچ جوازی برای ادامه‌ کار نداریم، مگر این‌که دستور دهند مجدد ثبت‌نام صورت گیرد.

رییس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: در طرف مقابل ۶۰ شرکت سرمایه‌پذیر داریم که از این تعداد ۴۹ شرکت قیمت‌گذاری شده و سهامش به مشمولین تخصیص پیدا کرده است. ۱۱ شرکت قیمت‌گذاری نشده که ۱۱ هزار میلیارد تومان مربوط به آن شرکت‌هاست. نمی‌دانیم که این شرکت‌ها قیمت‌گذاری خواهند شد یا نه، چرا که بعضی از آنها وضعیت نامطلوبی دارند و چه قیمت‌گذاری بشوند و چه نشوند، سودی در آنها نیست.

پوری حسینی تصریح کرد: بعضی از شرکت‌ها مانند پالایشگاه نفت و گاز آبادان زیان‌ده هستند. شرکت‌های خدمات بازرگانی هم چنین وضعیتی دارند. این شرکت‌ها یارانه‌بگیر، پیمانکار و زیان‌ده می‌باشند و تا به امروز قیمت‌گذاری نشده‌اند. هواپیمایی‌ جمهوری اسلامی هم یک عالم زیان انباشت شده دارد.

وی درباره‌ شرکت‌هایی که قیمت‌گذاری شده‌اند نیز گفت: برای چیزی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان قیمت‌گذاری صورت گرفته که داخل این مبلغ همه سهام‌های خوب و عالی نیستند، بلکه بعضی از آنها کم‌بازده و بعضا زیان‌ده هستند مثل شرکت دخانیات که ۲۰۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ متعلق به دخانیات است و سودی هم تولید نمی‌کند. در مقابل شرکت‌هایی با P/E دو، سه، چهار، پنج وجود دارند که جور بقیه را می‌کشند و آبروداری می‌کنند.

رییس سازمان خصوصی سازی افزود: تا امروز ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود به خزانه واریز کردیم. البته آنچه که از شرکت‌ها گرفته‌ایم بیش از این مبلغ بوده، در مقابل طی مصوبه موجود ۶۰۰۰ میلیارد تومان دیگر هم باید از شرکت‌های سرمایه‌پذیر بابت مشمولین سهام عدالت بگیریم. اگر موفق شویم این مبلغ را اخذ کنیم ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به خزانه واریز خواهیم کرد.

پوری حسینی با بیان این‌که مطمئن نیست این ۶۰۰۰ میلیارد تومان تمام‌اش اخذ و به خزانه واریز شود، اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته به ازای مبلغی که به خزانه ریخته‌ایم بابت افزایش سرمایه رفته، چرا که آقایان در افزایش سرمایه شرکت کردند و ما هم مجبور بودیم در افزایش سرمایه شرکت کنیم. در نتیجه احتمال دارد ما حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب مشارکت در افزایش سرمایه از دست دهیم، لذا این عدد قطعی نیست.

وی افزود: البته این‌طور نیست که موعد همه این ۶۰۰۰ میلیارد تومان نرسیده باشد، متاسفانه بعضی‌ها هم موعدش گذشته و ما نتوانسته‌ایم مبلغ مورد نظر را از آنها بگیریم، چراکه بعضی از شرکت‌ها مشکلاتی دارند. مثلا مپنا که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان پول سهام عدالت را نداده به ما فشار می‌آورد که این مبلغ را از او نگیریم و می‌گوید از دولت طلبکار هستیم در نتیجه شما این مبلغ را تهاتر کنید. ما هم که تهاتر بلد نیستیم خودشان را باید این کار را کنند. پالایشگاه نفت بندرعباس نیز چنین وضعیت دارد.

رییس سازمان خصوصی سازی اضافه کرد: با فرض این‌که ما در این ۶۰۰۰ میلیارد تومان حداکثر ۱۰۰۰ میلیارد تومان را در افزایش سرمایه از دست دهیم ۲۲.۵ هزار میلیارد تومان سود از بابت مشمولین سهام عدالت برآورد کردیم که تا پایان سال به خزانه واریز شود. امکان دارد در پایان سال مبلغی بیش از این یا بیشتر از این به خزانه واریز شود، چرا که این عدد یک مقدار برآوردی است.

پوری حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که این آزادسازی ظاهرا نزدیک انتخابات ریاست جمهوری قرار است انجام شود و از این طریق تبلیغات صورت گیرد، تاکید کرد: بخشی از کار از دست ما خارج است، چرا که ما زمان انتخابات را تعیین نکرده‌ایم. از طرفی زمان سررسید ۱۰ ساله سهام عدالت که تصادفا با زمان انتخابات تقریبا یکی شده را هم ما انتخاب نکردیم و اصلا قصد تبلیغی وجود ندارد، ولی شهادت می‌دهم که دوستان یک تفکیک زمانی قائل شدند تا تصمیم‌گیری‌ها تحت‌الشعاع انتخابات نباشد که اتفاق زشت و مشمئزکننده‌ای که در سال‌های پیش رخ داد، اتفاق نیفتد.

وی افزود: ما حداکثر فشار را تحمل می‌کنیم که این شائبه‌ها پیش نیاید یا باید با ما همکاری شود که زودتر از انتخابات این کار را انجام دهیم یا این‌که پنج - شش ماه دیرتر انجام شود که انتخابات گذشته باشد، ولی در آن صورت از من نپرسید که چرا آزادسازی سهام عدالت دیر شد.

۱۳۹۵/۶/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...