نسخه چاپی

تكمیل پازل دستاوردهای یمنی

قاسم غفوری


رژیم جدید سعودی با محوریت سلمان در سال 2015 در حالی به قدرت رسید که با مجموعه‌ای از تحرکات نظامی منطقه‌ای به دنبال نمایش قدرت و تثبیت پایه‌های متزلزل خویش و در نهایت موروثی ساختن قدرت در خاندان سلمان بود.

سعودی در اوایل سال 1394 با ادعای مقابله با تروریسم و حمایت از دولت فراری به این رژیم ، حملات گسترده‌ای را به یمن آغاز کرد. اکنون 18 ماه از آن زمان می‌گذرد در حالی که دستاورد سعودی را در یک واژه می‌توان خلاصه کرد و آن کشتار مردم و نابودی زیر ساخت‌های یمن بوده است. در نقطه مقابل مردم یمن با وحدت و یکپارچگی در قالب نیروهای مردمی و ارتش در برابر تجاوزات سعودی ایستادگی کردند. مقاومتی موجب شد تا ائتلاف سعودی- آمریکایی در حوزه نظامی ، سیاسی با شکست‌های سنگینی مواجه شود. این شکست‌ها اما به همین جا ختم نشد و یمنی‌ها ابعاد جدیدی از شکست را به سعودی تحمیل نموده‌اند و آن شکست در عرصه دیپلماتیک است.

در نقطه مقابل یمن سرزمینی است که در طول ۱۸ ماه آتی نام خود را به عنوان ملتی آزادیخواه و مقاوم در برابر مجموعه‌ای از متجاوزان به سرکردگی آمریکا و سعودی ثبت کرده است. جهانیان اذعان دارند وحدت و یکپارچگی یمنی‌ها در مبارزه با تروریسم و ائتلاف آمریکایی – سعودی الگویی برای سایر ملت‌هاست که از اشغالگری و تجاوز بیگانگان رنج می‌برند. شاید به همین دلیل است که دشمنان یمن به رغم شکست‌های گسترده همچنان به ادامه جنگ می‌پردازند تا با بالابردن آمار تلفات انسانی از آگاهی جهانی از دستاوردهای ملت یمن جلوگیری نمایند.

یکی از مهمترین دستاوردهای یمنی‌ها را تشکیل شورای ملی برای اداره امور کشور و آغاز به کار پارلمان پس از ۱۸ ماه تعطیلی تشکیل می‌دهد. در حالی سعودی و آمریکا با ادعای قطعنامه‌های سازمان ملل و حتی مذاکرات کویت به دنبال تحمیل دولتی دست نشانده به یمن بودند،گروه‌های یمنی در توافقی درونی، شورای ملی با محوریت اجرای مطالبات مردمی را تشکیل دادند. شورایی که تشکیل آن بیانگر توان و ظرفیت یمنی‌ها برای رسیدن به ثبات و امنیت در قالب توافق یمنی – یمنی بود. نکته قابل توجه در باب اقدامات شورای ملی انجام سفرهای دوره‌ای است که به کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای صورت می‌گیرد. هیأتی از نمایندگان انصارالله به ریاست محمد عبدالسلام، دیروز دیدارهای خود را با مسئولان سیاسی و نظامی عراق انجام خواهد داد. هیاتی از جنبش انصارالله یمن در نخستین ایستگاه از یک تور دیپلماتیک و سفر به چند کشور منطقه و آمریکای لاتین وارد بیروت پایتخت لبنان خواهد شد.

حال این سوال مطرح می‌شود که هدف از این سفرها چیست و چه دستاوردهای برای یمن به همراه خواهد داشت؟ پیش از پاسخ به این سوال پذیرش این هیات از سوی کشورهای دیگر نشانگر رویکرد جهانی به شورای ملی و عدم رسمیت داشتن دولت فراری و وابسته به سعودی منصور هادی است. در اصل این اقدام نشان می‌دهد که کشورهای دیگر نیز به حقایق جاری در یمن پی برده و جریان‌های مردمی همچون انصارالله را محور رهایی بخش یمن از بحران‌ها می‌دانند. این پذیرش را گام جهانی برای تایید عملکرد گروه‌های یمنی در حذف دوست دست نشانده و غیر مردمی منصور هادی می‌توان ارزیابی نمود.

نکته دیگر آنکه این پذیرش نشانگر عدم تمکین کشورها به خواسته‌های سعودی علیه مردم یمن است. سعودی با دلارهای نفتی و رایزنی‌های گسترده به دنبال افزایش متحدان علیه یمن بوده است حال آنکه اقدام کشورها در پذیرش شورای ملی اعلام مخالفت آشکار با طراحی و عملکردهای سعودی در قبال یمن. این امر نه تنها شکست سعودی در یمن است بلکه انزوای منطقه‌ای و جهانی سعودی را بیش از پیش آشکار می‌سازد. سعودی میلیاردها دلار برای جلب حامی علیه یمن هزینه کرده است حال آنکه واکنش کشورها به شورای ملی یمن نشان می‌دهد که هزینه کردن های سعودی ثمری نداشته و کشورها پذیرنده خواسته‌های آن نبوده‌‌اند. جالب توجه آنکه اخیر روسیه نیز بر حمایت از شورای ملی یمن تاکید کرده که ظرفیتی بزرگ برای این شورا در مجامع جهانی قلمداد می‌‌شود.

نکته مهم در باب این سفرها تلاش‌های شورای ملی با محوریت انصارالله برای ایجاد زمینه‌های سیاسی برای پایان بحران یمن است. به عبارتی این سفرها نشان می‌دهد که انصارالله صرفا به دنبال گزینه نظامی نمی‌باشد بلکه راهبرد سیاسی اولویت آن است و تلاش دارد تا از ظرفیت‌های جهانی برای پایان بحران کشورش و نیز برخورداری از ظرفیت‌های جهانی برای رفع درد رنج مردم و بازسازی یمن بهره گیرد. انصارالله همواره این اصل را برای جهانیان به اثبات رسانده که جز حمایت از حقوق مردم و تحقق آشتی ملی و برقراری ثبات و امنیت در یمن هدف دیگری ندارد و ادعاهای سعودی مبنی بر تروریستی بودن آن، فریبی بزرگ برای نابودسازی یمن و استمرار سلطه سعودی بر یمن بوده است. طرحی که بیداری ملت و ارتش یمن و حمایت آنها از انصارالله با شکست همراه و پیروزی در یمن را به رویایی دست نیافتنی برای سعودی مبدل ساخت.

۱۳۹۵/۶/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...