نسخه چاپی

تهدید آنكارا به سرازیر شدن آوارگان به اتحادیه اروپا

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه هشدار داد اگر شهروندان تركیه تا ماه اكتبر آینده از دریافت روادید ورود به اتحادیه اروپا معاف نشوند ، آنكارا نخواهد توانست به جلوگیری از سرازیر شدن آوارگان به اتحادیه اروپا ادامه دهد.

به گزارش نما ، خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: بر اساس این گزارش چاووش اوغلو در گفتگو با روزنامه «کاتیمرینی» یونان افزود: « ترکیه به وظیفه خود» در جلوگیری از سرازیر شدن مهاجران پس از توافق امضا شده در ماه مارس با اتحادیه اروپا عمل کرده است و منتظر است تا اروپاییها «به وعده های خود» از جمله معافیت اتباع ترکیه از دریافت روادید شنگن عمل کنند.

وی افزود: در صورتی که اتحادیه اروپا از تعهدات خود تخطی کند «ترکیه نمی تواند به تنهایی به جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی به اروپا ادامه دهد.»

وی افزود :« ما در دورترین ارزیابی منتظر معافیت شهروندان ترکیه از دریافت روادید در اکتبر آینده هستیم.»

این هشدار درحالی خطاب به اروپاییها مطرح می شود که آتن همانند اتحادیه اروپا نگران است ترکیه بار دیگر اجازه دهد آوارگان از دریای اژه عبور کنند به ویژه اینکه پس از کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه ، روابط آنکارا با اروپاییها به سردی گراییده است.

شمار مهاجرانی که تابستان گذشته از دریای اژه عبور کرده بودند به هزاران نفر رسیده بود اما درحال حاضر پس از توافق بین اتحادیه اروپا و ترکیه به حدود صد نفر در روز کاهش یافته است.

بر اساس این توافق همه کسانی که پس از بیستم مارس از دریای اژه عبور کرده بودند بازگردانده خواهند شد.

اما پس از کودتای نافرجام در ترکیه ، عبور آوارگان افزایش یافته و به ویژه در روزهای اخیر به بالاترین سطح خود در تابستان رسید.

مقامات یونانی از توضیح درباره این موضوع خودداری می کنند و تلاش می کنند همکاری با آنکارا را حفظ کنند.

۱۳۹۵/۶/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...