نسخه چاپی

كمترین آسیب اقتصاد از كاهش قیمت نفت

حجم واردات گاز و فراورده های نفتی ایران در سال گذشته به 2 میلیارد و 233 میلیون دلار رسید.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین: حجم واردات گاز و فراورده های نفتی ایران در سال گذشته به 2 میلیارد و 233 میلیون دلار رسید.

کاهش قیمت نفت و فرآورده های نفتی در بازارهای جهانی مهمترین دلیل کاهش ارزش دلاری محموله های وارداتی به ایران تلقی می شود .

در حالی حجم واردات گاز و فراورده های نفتی در سال گذشته کاهش چشمگیری را تجربه کرده است که بسیاری از منتقدین ، واردات بنزین را دستاویز حمله به دولت یازدهم قرار داده اند . این در حالی است که آمارها نشان می دهد حجم واردات این اقلام یعنی فرآورده های نفتی و گاز به کشور در سال 1394 حتی از دوره تحریم فروش بنزین به ایران نیز کمتر شده است .

در سال 1391 که تحریم های نفتی علیه ایران به اجرا گذاشته شد حجم واردات فراورده هیا نفتی و گاز از 5 میلیارد و 700 میلیون دلار ناگهان به 2 میلیارد و 650 میلیون دلار کاهش یافت اما این وضعیت در سال 1392 تداوم نیافت و ارزش اقلام وارداتی مذکور به 3 میلیارد 263 میلیون دلار رسید .

هر چند دولت نسبت به واردات بنزین با کیفیت به منظور اختلاط بنزین و پیگیری از بحران های زیست محیطی ناشی از تولید بنزین با کیفیت اقدام می کند اما حجم واردات این اقلام در سال گذشته حتی از سال های تشدید تحریم ایران و ممانعت از فروش بنزین به کشور کمتر است .

ارزان شدن قیمت فرآورده های نفتی ، در پی کاهش قابل توجه قیمت نفت در بازارهای جهانی یکی از مهمترین دلایل کاهش ارزش واردات در این حوزه تلقی می شود . قیمت نفت در بازارهای جهانی به شدت در سه سال اخیر روندی کاهشی را تجربه کرده است .

کشورهای نفتی بخش مهمی از درآمدهایشان را از دست داده اند و بررسی ها نشان می دهد ایران به دلیل موقعیت ویژه خود ، پس از برجام ، کمترین آسیب را از محل کاهش قیمت نفت پذیرا شده است .

۱۳۹۵/۶/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...