نسخه چاپی

جان كربی: ایران تعهدات خود را درباره برجام اجرا كرده

سخنگوی وزارت خارجه آمریكا تاكید كرد ایران بر اساس گفته آژانس، تعهدات خود را درباره برجام اجرا كرده است.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه این وزارتخانه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: کاخ سفید اوایل امروز یک بیانیه در شبکه تلویزیونی فاکس نیوز در رابطه با گزارش اندیشکده علوم و امنیت بین المللی و موضوع تولید آب سنگین ایران منتشر کرده است.

در این گزارش گفته شده است که ایران به سرعت به موضوع افزایش تولید آب سنگین خود و در جهت کسب رضایت آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ داده است. ایران چه زمانی به تعهد خود درباره تولید آب سنگین پایبند نبوده است و بیش از حد تولید کرده است، گفت: به نظرم ما در ماه مارس به این موضوع پاسخ دادیم.

وی افزود: من تاریخ دقیق را نمی دانم اما ما به طور شفاف در آن زمان صحبت کردیم. من آن زمان از این تریبون اعلام کردم که آنها از محدوده تولیدی خود عبور کرده اند و آژانس بین المللی انرژی اتمی این موضوع را متوقف کرد و ایران این موضوع را به سرعت انجام داد.

کربی تاکید کرد: من قصد ندارم درباره جزئیات کمیته مشترک حرفی بزنم.من نمی توانم این کار را انجام بدهم زیرا بر اساس توافق این موضوعی محرمانه است. من نمی توانم وارد این موضوع شوم.

من می توانم به شما این اطمینان را بدهم که هیچ معافیتی به ایران در زمینه تعهداتش داده نشده است. هیچ استثنایی برای آنها ایجاد نشده است که به آنها این اجازه را بدهد که از محدودیت های موجود چه در زمینه اورانیوم با غنای کم و چه در زمینه آب سنگین فراتر بروند تا آنها مواد قابل استفاده برای تولید مواد شکافت پذیر را در اختیار داشته باشند.

کمیسیون مشترک راهنمایی های لازم را فراهم کرده است و طرح جامع اقدام مشترک را عملیاتی می کند. این کمیته برای انجام این کار طراحی شده است. هیچ کدام از این راهنمایی ها به ایران این اجازه را نمی دهد که بیش از سیصد کیلوگرم از اورانیوم به غنای کم را در اختیار داشته باشد که از آنها برای غنی سازی بیشتر استفاده کند. همانطور که آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است، ایران این تعهدات را اجرایی کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه، در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: می خواستم سوالی درباره گزارش اخیر اندیشکده علوم و امنیت بین المللی داشته باشم. به طور ویژه درباره تغییرات مختلف انجام شده درباره طرح جامع اقدام مشترک از طرف کمیته مشترک سوال کنم. آیا معافیت هایی به ایران در رابطه با ذخیره اورانیوم با غنای کم که توافق نامه نوشته شده است، داده شده است؟ گفت: نه.

کربی در پاسخ به سوال همین خبرنگار که پرسید: بنابراین سیصد کیلوگرم اورانیوم با غنای کم که در توافقنامه تعریف شده است به عنوان محدوده زرادخانه ایران باقی می ماند و آنها از این خط عبور نکرده اند، گفت: بله، اینگونه است و آنها از این خط عبور نکرده اند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار که پرسید: آیا شما با این گزارش رویترز موافقید که این مقدار بر اساس یک توافق مخفیانه بوده است که طبیعت طرح جامع اقدام مشترک را تغییر داده است، گفت: نه ما هرگز با این توصیف موافق نیستیم. به نظرم همانطور که بسیاری می دانند در طرح جامع اقدام مشترک نوشته شده است که کار کمیته مشترک بایستی محرمانه باشد.این موضوع در طرح جامع اقدام مشترک آمده است و این موضوع اینگونه طراحی شده است.

کربی افزود: بر اساس طرح جامع اقدام مشترک زرادخانه اتمی ایران به سیصد کیلوگرم اورانیوم با غنای کم محدود شده است. این مقدار برای تهیه مواد شکافت پذیر و برای دستیابی به یک سلاح اتمی قابل استفاده است. این محدودیت تغییر پیدا نکرده است. آنها از این محدوده عبور نکرده اند و بیش از این نمی توانم اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار بدهم.

۱۳۹۵/۶/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...