نسخه چاپی

آمارهایی كه هر ساله تكرار می شوند/ سهم كردستان از بخش تعاون چقدر است؟

چند سال است، تعداد تعاونی‌های فعال و در دست تاسیس در كردستان بین دو تا 2 هزار 100 تعاونی گیر كرده و این آمار هر ساله در برنامه‌های هفته تعاون تكرار می‌شود.

به گزارش نما به نقل از فارس از سنندج، نقش تعاون و همکاری در رشد و شکوفایی جامعه غیرقابل انکار است، چراکه با گسترش فرهنگ تعاون، وحدت و همدلی در جامعه حاکم می‌شود و از سوی دیگر نوآوری‌ها در دل این مهم شکوفا می‌شود.

تعاون و همکاری در دنیای امروز برای کسب توفیق و سرافرازی در امور اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیازی ضروری بوده و همه باید به این اصل مهم که مورد تاکید قرآن است، توجه داشته باشند.

اسلام به عنوان کامل‌ترین دین الهی در آیات متعدد به اهمیت تعاون اشاره کرده و این مهم نیز در قانون اساسی جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.

نتایج مفید اقتصادی تعاون و ارزش‌های معنوی که از بستر تعاون حاصل می‌شود شاید یکی از مهم‌ترین دلایل توجه به تعاون در دین اسلام و در قانون اساسی نظام مقدس اسلامی است.

معمار کبیر انقلاب اسلامی درباره اهمیت تعاون فرموده‌اند «این احساسی که در ملت ما پیدا شده است که باید تعاون کند باید اعانت کند، این از برکات انقلاب است» و رهبر معظم انقلاب نیز می‌فرمایند «تعاونی‌ها وسیع‌ترین شبکه اشتراک و دخالت حقیقی مردم در کارهاست».

روز تعاون، روز احیای ارزش‌های مبتنی بر اتحاد، همبستگی و مشارکت، صداقت، اصول اخلاقی و مسوولیت‌پذیری اجتماعی است و گرامیداشت این روز در حقیقت گرامیداشت ارزش‌هایی است که در دین مبین اسلام به آن تاکید شده است.

13 شهریورماه در روزشمار تاریخ ایران اسلامی به عنوان روز تعاون نامگذاری شده است تا در این روز بیشتر و بیشتر به اهمیت موضوع تعاون پرداخته شود، اما به منظور حساس‌سازی هرچه بیشتر جامعه به اهمیت تعاون هر ساله از 13 تا 19 شهریورماه به عنوان هفته تعاون نام‌گذاری شده است.

با توجه به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و نقش اساسی و سهم تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی کشور پرداختن به امر مهم تعاون نیازی ضروری بوده و همه باید در حد توان خود در این راستا گام بردارند.

کردستان یکی از استان‌های مرزی کشور با دارابودن 227 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق از نظر زیرساخت‌های توسعه در بسیاری از شاخص‌ها جزء آخرین استان‌های کشور است و از سوی دیگر نیز درآمد سرانه جمعیت استان نصف میانگین کشوری است.

بدون شک در چنین شرایطی تشکیل تعاونی‌های مختلف و البته توانمند و با نظارت جدی متولیان امر می‌تواند نقش مهمی در توسعه و تقویت بنیه اقتصادی و حتی ایجاد زیرساخت‌ها و رفع مشکلات این استان داشته باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه بخش تعاون به عنوان رکن دوم اقتصاد کشور نماد همدلی و هم‌زبانی بین ملت و دولت است، اظهار کرد: بدون شک یکی از بسترهای مهمی که اقتصاد مقاومتی را می‌توان در آن محقق ساخت بخش تعاون و تشکیل تعاونی‌های توانمند و کارا است.

احمد رشیدی اظهار کرد: تعاونی‌ها به دلیل داشتن ارکان مشخص موجب بالارفتن ریسک‌پذیری افراد می‌شوند و از سوی دیگر بستر اشتغال‌زایی را برای جمع قابل توجهی از کسانی که جویای شغل هستند، فراهم می‌سازد.

وی با بیان اینکه بخش تعاون در سال‌های گذشته به نوعی مورد بی‌مهری قرار گرفته و آنگونه که باید به آن پرداخته نشده است، افزود: باید با تلاش و فرهنگ‌سازی مناسب بستر توسعه و تقویت و ترویج بیش از پیش فرهنگ تعاون را در جامعه فراهم کرد.

رشیدی اضافه کرد: در سیاست‌های جدید دولت در راستای توسعه بخش تعاون در کشور هفت راهبرد با 49 برنامه تعریف شده است که اجرایی شدن کامل آن قطعا زمینه‌ساز توسعه و تقویت هرچه بیشتر این بخش خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تعاملات بین دستگاه‌های تابعه وزارت و سایر دستگاه‌ها، تقویت برند تعاونی‌ها، توسعه مدیرت و منابع انسانی، تامین مشوق‌ها و منابع مالی، توسعه بازار و غیره از راهبردهای مهم تعریف شده در راستای توسعه بخش تعاون است که باید با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها بستر تحقق آنها را فراهم ساخت.

رشیدی تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی را از دیگر اولویت‌های مهم دولت در راستای توسعه بخش تعاون عنوان می‌کند و می‌گوید: قانون تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی از سال 89 در کشور تدوین شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این تعاونی‌ها تاکنون در بخشی از استان‌های کشور تشکیل شده است، گفت: این تعاونی‌ها با نیم درصد جمعیت هر شهرستان و سه میلیارد ریال سرمایه اولیه تشکیل و رسمیت پیدا می‌کنند.

به گفته وی، هدایت منابع مردمی به بخش‌های تولیدی و بسترسازی برای ورود بخش‌های تعاونی و خصوصی به فعالیت‌های اقتصادی را از خروجی‌های تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی است که باید در راستای تشکیل و توسعه آن در استان تلاش کرد.

رشیدی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌هایی که به دلایلی امکان واگذاری به بخش خصوصی را ندارند می‌توان طبق قانون به این تعاونی‌ها واگذار کرد، گفت: در چند شهر استان نیز از این تعاونی‌ها تشکیل شده است.

وی در ادامه با اشاره به وجود 2 هزار و 106 تعاونی فعال و در دست اجرا در استان اظهار کرد: این تعداد واحد تعاونی یک‌میلیون و 31 هزار و 741 نفر عضویت دارد.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، 609 هزار و 638 نفر از اعضای این تعاونی‌ها مرد و 421 هزار و 764 نفر را خانم تشکیل می‌دهد که در مجموع 339 نفر از آنها را جامعه ایثارگران و 13 نفر نیز جزو جامعه معلولین استان هستند.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه این واحدهای تعاونی بیش از یک‌میلیارد و 231 میلیون و 776 هزار و 250 ریال است و در بخش‌های مختلف تامین نیاز مصرف کنندگان، تعاونی‌های نوع جدید، چند منظوره، حمل و نقل، خدمات، صنعتی، عمرانی، فرش دستباف، کشاورزی و مسکن است.

تعاون به زبان ساده یعنی «همکاری»، پس زمانی که فردی نتواند به تنهایی یک کار یا فعالیت زندگی را انجام دهد بهترین راهکار این است که از دیگران کمک بگیرد تا آن کار را به صورت دسته جمعی و با همکاری یکدیگر انجام دهند به این شیوه انجام کار «تعاون» می‌گویند.

بخش تعاونی در کنار بخش دولتی و خصوصی مجاز در ایران در بخش‌های مختلف اقتصادی فعالیت می‌کند و دولت‌ها از گذشته تاکنون برنامه‌های گسترده‌ای را برای تقویت این بخش بکار برده است تا جاییکه در سال‌های اخیر این بخش بخصوص در زمینه فعالیت‌های خدماتی از گسترش قابل توجهی برخوردار بوده است، اما در عین حال سهم آن از کل اشتغال نه تنها افزایش نداشته، بلکه با کاهش مواجه بوده است.

بدون شک توسعه تعاونی‌های توانمند در حوزه‌های مختلف می‌تواند بستر را برای ایجاد اشتغال پایدار به عنوان یکی از نیازهای اساسی در کردستان فراهم سازد.

سهم تعاون تا پایان برنامه ششم توسعه باید به 25 درصد برسد و در چنین شرایطی نکته بسیار جالب اینجاست که 12 شهریورماه سال گذشته بود که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در مورد تعداد تعاونی‌های در کردستان گفته بود: در حال حاضر 2 هزار و 506 تعاونی فعال و در دست اجرا در کردستان وجود دارد و برای تعیین تکلیف تعاونی‌های راکد در استان هم کمیته‌ای تشکیل شده است که یا با حمایت‌های لازم فعال می‌شوند و یا اینکه مجوز آنها باطل خواهد شد.

تعداد تعاونی‌های فعال و در دست اجرا در کردستان بیش از چند سال است بین دو تا 2 هزار و 100 تعاونی گیر کرده است و این آمار هر ساله در برنامه‌های هفته تعاون تکرار می‌شود.

آمار واقعی تعاونی‌ها همچنان در هاله‌ای از ابهام است و معلوم نیست با این رویه بستر تحقق سهم 25 درصدی تعاون از اقتصاد را قرار است چه کسی و یا کسانی فراهم سازند.

۱۳۹۵/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...