نسخه چاپی

3 روز عزای عمومی در ازبكستان

عکس خبري -3 روز عزاي عمومي در ازبکستان

همزمان با اعلام خبر فوت اسلام كریم اف رئیس جمهوری ازبكستان پس از 26 سال مسئولیت از دوران شوروی تا كنون، سه روز عزای عمومی اعلام شد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، همزمان با اعلام خبر فوت اسلام کریم اف رئیس جمهوری ازبکستان پس از 26 سال مسئولیت از دوران شوروی تا کنون، سه روز عزای عمومی اعلام و همچنین نعمت الله یولداشف رئیس مجلس سنا به عنوان کفیل ریاست جمهوری این کشور تعیین شد.

خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد که به مناسبت سوگواری برای درگذشت رئیس جمهوری این کشور سه روز عزای عمومی اعلام شده و شوکت میرزایف به عنوان رییس کمیسیون برگزاری مراسم خاکسپاری انجام وظیفه می کند.

همچنین خبرگزاری ایتارتاس اعلام کرده که نعمت الله یولداشف رییس مجلس عالی (سنا) به عنوان کفیل ریاست جمهوری تعیین شده است. تمامی مدارس شهر بسته شده است و برنامه های ویژه ای برای مراسم خاکسپاری در نظر گرفته شده است.

این سایت اعلام کرده است که براساس دستورالعمل دولتی، تمامی مقام های روسی موظف شده اند در مراسم تدفین با لباس سیاه رنگ و به صورت منظم حضور یابند. همچنین به هر منطقه از استان سمرقند دستور داده شده است، هیات هایی منتخب متشکل از 15 تا 20 نفر را با لباس سوگواری به مراسم اعزام کنند.

بنا به این گزارش، رئیس جمهوری ازبکستان در سن 78 سالگی پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان به دلیل عارضه خونریزی مغزی در گذشته است.

بسته شدن فرودگاه سمرقند در ازبکستان بر روی تمامی پروازها و محدود شدن فعالیت آن فقط برای هواپیماهای دارای مجوز ویژه در روز شنبه اجرا شده است.

شبکه تلویزیونی ار. ب. کا در روسیه با اعلام این خبر افزود: انتظار می رود شهر سمرقند زادگاه اسلام کریم اف فردا (شنبه) میزبان سران 11 کشور عضو جامعه همسود (جمهوری های شوروی سابق) برای شرکت در مراسم خاکسپاری وی باشد.

بنا به این گزارش از شامگاه پنجشنبه عملیات پاکسازی و آماده کردن شهر سمرقند به صورت گسترده آغاز شده است و روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس نیز نوشت که اسلام کریم اف ممکن است فردا در شهر سمرقند دفن شود.

براساس گزارش های انتشار یافته، ماموران و گشت های پلیس در شهرهای بزرگ ازبکستان به ویژه تاشکند پایتخت این کشور حضور خود را افزایش داده اند.

پیش از این نخست وزیر ازبکستان به عنوان جانشین رییس جمهوری این کشور که در آسیای میانه قرار دارد به عنوان محتمل ترین گزینه معرفی شده بود.
میرزایف ضمن نزدیک بودن فرد به خانواده رییس جمهوری کنونی ازبکستان شناخته می شود که افزون بر این مساله از ویژگی محبوبیت بین جامعه نخبگان این کشور نیز برخوردار است.

گفتنی است ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در پیامی به نعمت الله یولداشف رییس مجلس عالی (سنای) ازبکستان که به عنوان کفیل ریاست جمهوری تعیین شده است، در گذشت اسلام کریم اف رییس جمهوری این کشور را تسلیت گفت. همچنین خبرگزاری ایتارتاس اعلام کرده که دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه در راس یک هیات برای خاکسپاری رئیس جمهوری فقید ازبکستان راهی این کشور می شود.

در همین حال سایت روس زبان فرغانه که پنج روز پیش برای نخستین بار خبر بستری شدن رئیس جمهوری ازبکستان را منتشر کرده بود و متعاقباً سکوت مسئولان این کشور را در پی داشت، امروز (جمعه) فیلمی را به عنوان کاروان انتقال جنازه وی به شهر سمرقند برای خاکسپاری در روز شنبه روی سایت خود قرار داد.

همچنین اعلام شده است که نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان با هدف شرکت در مراسم خاکسپاری همتای ازبکستانی خود، سفر رسمی به چین را نیمه تمام گذاشته است.

لازم به یادآوری است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در همین رابطه گفت: با سفارت ایران در تاشکند در تماس دائم و مستمر هستیم تا به محض روشن شدن چگونگی مراسم رسمی و خاکسپاری رئیس جمهوری فقید ازبکستان در سطح بسیار خوبی در آن شرکت کنیم.

براساس زندگینامه موجود، «اسلام عبدالغنی یویچ کریم اف» که در سمرقند از پدر و مادرتاجیک بدنیا آمده، در رشته های اقتصاد و مهندسی مکانیک در مدرسه پلی تکنیک آسیای میانه و انستیتو اقتصاد ملی تاشکند زمان شوروی سابق تحصیل کرده است.
وی سال 1983 به عنوان وزیر اقتصاد ازبکستان این جمهوری وقت شوروی و سپس سال 1986 نایب رئیس شورای وزیران و رئیس اداره برنامه ریزی دولتی ازبکستان شد.

کریم اف 1991 استقلال این جمهوری را از شوروی اعلام کرد و چندی بعد نیز در اولین انتخابات این کشور با بدست آوردن 68٪ آرا نخستین رییس جمهوری کشور مستقل ازبکستان شد که تاکنون قدرت را در دست دارد.
ازبکستان در آسیای میانه دارای مرز مشترک با افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، و قزاقستان به پایتختی تاشکند است که 474 هزار و 400 کیلومتر مربع مساحت و حدود 27 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد.

۱۳۹۵/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...