نسخه چاپی

عضو سابق كمیسیون امنیت ملی مجلس در گفنگو با نما :

برجام دستاورد ملموسی برای كشور ندارد/ ظریف و عراقچی به هشدارهای نمایندگان توجه نكردند

عکس خبري -برجام دستاورد ملموسي براي کشور ندارد/ ظريف و عراقچي به هشدارهاي نمايندگان توجه نکردند

محمد حسن آصفری عضو سابق كمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آقایان ظریف و عراقچی به تذكر مجلس در اجرای گام به گام تعهدات در برجام توجه نكردند و تنها دستاورد برجام را می توان فقط اثبات صلح طلبی و اهل گفتگو بودن ایران دانست.

به گزارش نما ، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت به مناسبت هفته دولت با تأکید بر اینکه باید از بدحسابی آمریکاییها در قضیه برجام، تجربه آموخت، خاطرنشان کردند: در مورد برجام، اوّلاً بدحسابی‌های طرف غربی را -یعنی بخصوص آمریکا را- به حساب بیاوریم؛ مطلقاً در صدد این نباشیم که بدحسابی طرف مقابل را و بدقِلقی طرف مقابل را و خیانت طرف مقابل را یک‌جوری توجیه کنیم؛ این دارد بدحسابی میکند -الان مشخّص است، آمریکایی‌ها دارند بد‌حسابی میکنند- این بدحسابی را به حساب بیاوریم، به این توجّه کنیم ، و [ثانیاً] تجربه بیاموزیم؛ اینکه حالا ممکن است که فرض کنید این دولت یا یک دولت دیگری در آمریکا یا در فلان کشور یک وعده‌ای به ما بدهد و یک حرفی بزند، به این وعده و مانند اینها هیچ نمیشود اعتماد کرد؛ مطلقاً. خیلی‌خب، او وعده میدهد، شما هم یک وعده بدهید. این تجربه به ما می‌آموزد که به وعده‌های هیچ‌یک از دولتها در آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد و نباید در مقابل وعده آنها اقدام نقد انجام داد
محمد حسن آصفری عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما با اشاره به عدم توجه اعضای تیم مذاکره کننده به هشدارهای فروان کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم درباره نحوه اجرای برجام عنوان داشت: ما مکرر به آقایان ظریف و عراقچی تذکر می دادیم که تنها به صورت گام به گام باید تعهدات ما در برجام اجرا شود. به شکلی که درمقابل لغو هر مرحله از تحریم ها بخشی از تعهدات ایراندر برجام اجرا شود و سپس مراحل بعدی به همین ترتیب انجام گیرد.
وی گفت: ما هروقت از ظریف و عراقچی می خواستیم که در مقابل اقدامات غربی ها ما تعهدات خود را عملیاتی کنیم این آقایان نمی پذیرفتند و اطمینان می دادند که طرف مقابل به تعهدات خود عمل خواهد کرد. همچنین آنها ضمانت می دادند که در صورت اجرای یک باره تمام تعهدات از سوی ایران، غربی ها هم به وعده های خود عمل خواهند کرد و می گفتند که اگر ما این کار را نکنیم برجام اجرایی نخواهد شد.
آصفری ادامه داد: در این رابطه نوار و صدای ضبط شده این گفته ها موجود است. به نظر من همه این موارد قصوری است که این آقایان اکنون باید پاسخ گوی آن باشند.
نماینده سابق مردم اراک در مجلس دلیل مشکلات به وجود آمده کنونی را چنین دیدگاهی دانست و افزود:این نگاه خوش بینانه مسئولان و اعضای تیم مذاکره کننده موجب شده تا امروز شاهد آن باشیم برجام خروجی ملموسی برای کشور نداشته باشد.
آصفری خاطرنشان کرد: در برجام قرار بر این بود که هم فعالیت های هسته ای ما ادامه داشته باشد و هم چرخ اقتصاد و زندگی مردم بچرخد. اما متاسفانه هم اکنون چرخ های سانتیریفیوژها متوقف شده وگشایشی هم درفعالیت های صنعتی و اقتصادی کشور که قابل درک باشد دیده نمی شود.
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی در تکمیل این بخش از صحبت هایش بیان داشت: به عنوان مثال پول های بلوکه شده ایران که قرار بود با اجرای برجام به کشور بازگردد هنوز به کشور مسترد نشده و طرف خارجی به تعهدات خود در آزادسازی این پول ها عمل نکرده که نشان می دهد برجام خروجی ملموسی برای کشور در پی نداشته است.
آصفری در پاسخ به سوالی مبنی بر دستاورد برجام در اثبات بی ادعایی به امریکایی ها هم متذکر شد: من معتقدم پیش از این نیز مشخص بود که امریکایی ها قابل اعتماد نیستند لذا این امر هم دستاورد مهمی به حساب نمی آید.
نماینده سابق مجلس در جمع بندی دستاوردهای کلی برجام تصریح کرد: تنها موضوعی که می توان آن را یک دستاورد برای برجام دانست این است که نشان داد ما اهل گفتگو هستیم. هرگز به دنبال سلاح اتمی نبوده ایم و برهمین اساس هم پذیرفتیم که بازرسان به ایران بیایند و ثابت شد که ایران به هیچ وجه دنبال سلاج هسته ای نبوده و نیست بلکه خود نیز از بزرگترین قربانیان سلاح های کشتار جمعی به حساب می آید که برخی از همین کشورهای مذاکره کننده با ما این تسلیحات را در اختیار صدام گذاشتند تا بر سر ما فرو بریزد. که ما صرفاً از این بعد به هدف خود در برجام رسیدیم اما از لحاظ برداشتن تحریم ها به عنوان هدف دیگرمان موفق نبودیم.

۱۳۹۵/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...