نسخه چاپی

ارتش نامرئی ایران بیخ گوش آمریكا/ واشنگتن باید بترسد

« استراتژی ایران در قبال آمریكای لاتین وارد فاز جدیدی شده است و سفر اخیر ظریف، نشانه ای غیر قابل انكار است كه ایران هنوز به دنبال تشكیل یك محور ضد آمریكایی در حیاط خلوت ژئوپولیتیك ایالات متحده است.»

به گزارش نما به نقل از جام نیـوز، پایگاه آمریکایی "فارین افرز" (Foreign Affairs) با انتشار گزارشی به بررسی نفوذ ایران در آمریکای مرکزی و جنوبی پرداخته و در این رابطه به واشنگتن هشدار داده است.



موضوع نفوذ ایران در کشورهای آمریکای لاتین، مسئله ای است که مدت هاست ذهن سیاستمداران آمریکایی را به خود مشغول کرده و تاکنون موضع گیری های متعددی در این زمینه از سوی آمریکا مطرح شده است.



در این گزارش آمده است: «مدت هاست که واشنگتن حضور ایران در جنوب مرزهای آمریکا را بی اهمیت فرض کرده و فعالیت های ایران در آمریکای مرکزی و جنوبی -از توافقات تجاری و بازرگانی متعدد با کشورهای مختلف گرفته تا ایجاد مراکز فرهنگی در سراسر منطقه- را اقداماتی غیر سازمان یافته و بدون برنامه جامع دانسته که در نهایت نتیجه چندانی در پی نخواهد داشت.



این برداشت برای مدت ها در واشنگتن ثابت بوده و در نتیجه، آمریکا توجه بسیار کمی به حضور ایران در نیمکره غربی کرده است. اما اکنون شواهد فراوانی بر خلاف این برداشت وجود دارد که از جمله آن ها می توان به همکاری های استراتژیک ایران با رژیم های ضد آمریکایی در منطقه و حمایت از فعالیت هایی که بر خلاف منافع آمریکا و متحدانش است، اشاره کرد.



اکنون با رهایی ایران از تحریم ها، که نتیجه توافق هسته ای سال گذشته این کشور با غرب است، نشانه های غیر قابل انکاری وجود دارد ایران در حال گسترش جدی حضور خود در قاره آمریکا است.



محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در 21 آگوست سفر خود به 6 کشور آمریکای لاتین را آغاز کرد. ظریف به بولیوی، شیلی، کوبا، اکوادور، نیکاراگوئه و ونزوئلا سفر کرد؛ سفری که تاکیدی کاملا آشکار بر سرمایه گذاری پایدار ایران در نمیکره غربی به حساب می آمد.



با توجه به کشورهایی که ظریف به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده است می توان گفت که این سفر بیشتر بر اساس اهداف ژئوپولیتیکی صورت گرفته تا اهداف تجاری. این کشورها همگی عضو ائتلاف بوليواريايي كشورهاي آمريكاي لاتين آلبا (ALBA) هستند که یک بلوک ضد آمریکایی است و توسط هوگو چاوز، رئيس‌جمهور ونزوئلا تاسيس شد.



واشنگتن باید از دخالت تهران در قاره آمریکا بترسد. تا به امروز نگرانی از حضور ایران در منطقه، انعکاسی در سیاست های رسمی آمریکا نداشته است. علاقه شدید دولت اوباما به تنش زدایی با تهران باعث شده است که کاخ سفید به صورت مداوم، میزان حضور و نفوذ ایران در منطقه را کم اهمیت جلوه دهد. این اوضاع در طول سال گذشته دائما بدتر شده است و دولت آمریکا پس از توافق هسته ای از تمامی رفتارهای خودسرانه ایران چشم پوشی کرده و مقامات واشنگتن تمایل بسیار کمی به اذعان بر دخالت های ایران در قاره آمریکا دارند؛ چه برسد به اینکه دنبال مقابله با آن باشند.



این یک اشتباه بسیار بزرگ است؛ پس از توافق هسته ای، استراتژی ایران در قبال آمریکای لاتین وارد فاز جدیدی شده است و سفر اخیر ظریف، نشانه ای غیر قابل انکار است که ایران هنوز به دنبال تشکیل یک محور ضد آمریکایی در حیاط خلوت ژئوپولیتیک ایالات متحده است.»



پیش از این نیز برخی رسانه های آمریکایی پا را از این فراتر گذاشته و از وجود "ارتشی نامرنی" تحت هدایت ایران در آمریکای لاتین سخن به میان آورده بودند. پایگاه آمریکایی بلیز (Blaze) در گزارشی عنوان کرده بود: «ایران با رویکردی تهاجمی در حال تشکیل یک ارتش نامرئی از نوکیشان است تا از طریق بخش های ضعیف تر مرز جنوبی آمریکا، به داخل ایالات متحده نفوذ کنند».

۱۳۹۵/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...