نسخه چاپی

5 كشور دیگر وارد رقابت اسكار شدند

كشورهای مجارستان، سوئد، مصر، كرواسی و بوسنی فیلم‌های نماینده خود را در جوایز اسكار شناختند.

به گزارش نما ، ایسنا به نقل از ورایتی نوشت: سینمای مجارستان که سال گذشته با فیلم «پسر شائول» ساخته «لازلو نمس» موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شد، امسال کمدی سیاه «قتل روی صندلی چرخ‌دار» به کارگردانی «آتیلا تیل» را به عنوان نماینده خود در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی اسکار انتخاب کرد.

این فیلم که اولین بار در جشنواره فیلم کارلوی‌واری در کشور جمهوری چک به روی پرده رفته آمیزه‌ای از خیال و واقعیت است و درباره یک آتش‌نشان بازنشسته و معلول و دو دوست ویلچری دیگرش است که قصد دارند به عنوان آدمکش وارد گروه‌های تبهکاری شوند.

«مرگ در سارایوو» ساخته «دنیس تانویچ» که در بخش اصلی جشنواره فیلم برلین یکی از نامزدهای خرس طلای بهترین فیلم بود و در نهایت جایزه بزرگ هیئت داوران برلین را به خانه برد نیز نماینده سینمای بوسنی و هرزگوین در اسکار 2017 خواهد بود.

داستان این فیلم اکشن در هتلی در سارایوو اتفاق می‌افتند که در آن رهبران کشورهای اروپایی به مناسبت یکصدمین سالگرد ترور «آرسیدوک فرانکس فردیناند» جمع شدند، تروری که جرقه آغاز جنگ جهانی اول را برافرخت. در این میان مدیران هتل در تلاش‌اند از اعتصاب کارمندان به دلیل کمبود منابع مالی جلوگیری کنند.

«دنیس تانویچ» در سال 2002 میلادی با فیلم «سرزمین هیچ‌کس» جایزه اسکار خارجی را برای سینمای بوسنی‌وهرزگوین به ارمغان آورد.

اما سینمای کرواسی با فیلم رواشناختی «در سوی دیگر» به کارگردانی «زرینکو اوگرستا» در اسکار 2017 حضور خواهد داشت. این فیلم که اولین نمایش جهانی خود را در بخش پانوارمای جشنواره فیلم برلین تجربه کرد، داستان پرستاری میانسال به نام ونسا است که همسر سابقش 20 سال پس از ترک او دوباره به سراغش می‌آید. این فیلم دو سوال اساسی مطرح می‌کند: آیا بخشش امکان پذیر است؟ و آیا می‌توان از گذشته فرار کرد؟

اما بنا بر اعلام «هالیوود ریپورتر»، کمدی «مردی به نام اُو» ساخته «هانس هولم» نماینده سینمای سوئد در جوایز اسکار پیش رو خواهد بود. این فیلم روایتگر داستان شخصی انسان گریز و غرغروست که زندگی او با آمدن یک خانواده مهاجر در همسایگی دیوار به دیوارش تغییرات زیادی می‌کند. این فیلم در سوئد یک موفقیت بزرگ تجاری بود و به فروش 20 میلیون دلاری دست یافت.

سینمای مصر نیز با فیلم «برخورد» به کارگردانی «محمد دیاب» شانس خود را در شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار می‌آزماید. داستان این فیلم اکشن که در افتتاحیه جشنواره فیلم کن امسال به روی پرده رفت و با تحسین منتقدین نیز همراه بود، در بهبوحه جنگ‌های داخلی اخیر در مصر روی می‌دهد. تاکنون هیچ فیلمی از سینمای مصر نتوانسته به جمع نامزدهای نهایی اسکار خارجی راه یابد.

​ تاکنون کشورهای استرالیا، بلژیک، کرواسی، کوبا، گرجستان، آلمان، رومانی، عربستان سعودی، سوئیس، ونزوئلا، بلژیک و کره جنوبی نمایندگان اسکار خود را معرفی کردند. سال گذشته 81 فیلم برای حضور در شاخه بهترین فیلم خارجی به آکادمی اسکار معرفی شدند.

آخرین فرصت برای ارائه آثار از سوی کشورهای مختلف و سینماگران برای حضور در بخش بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار تاریخ سوم اکتبر 2016 (12 مهر) اعلام شده است. فهرست اولیه 9 فیلم خارجی نامزد در جوایز اسکار 2016 روز 17 ژانویه و پنج نامزد نهایی نیز روز 24 ژانویه معرفی می‌شوند.

مراسم اعطای جوایز هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز 26 فوریه 2017 (یکشنبه 8 اسفندماه) در دالبی تئاتر لس‌آنجلس برگزار می‌شود و قرار است این رویداد سینمایی در بیش از 225 کشور جهان به صورت زنده به روی آنتن برود.

۱۳۹۵/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...