نسخه چاپی

دلایل بنا برای خداحافظی از دنیای كشتی مشخص شد

سرمربی پیشین تیم ملی كشتی فرنگی با تأكید بر خداحافظی‌اش از دنیای كشتی اعلام كرد دیگر قصد بازگشت ندارد.

به گزارش نما به نقل از تابناک، محمد بنا در خصوص خداحافظی‌اش از کشتی اظهار داشت: من شرمنده مردم هستم و خجالت‌زده کادر فنی و کشتی‌گیران که نتوانستم شرایطی را برای آنها به وجود بیاورم تا در المپیک موفق باشند و شرمنده مردم نشوند.

وی افزود: از رسول خادم و شورای فنی هم معذرت می‌خواهم و تمامی نقدهای آنها درست است و اشتباهاتی که صورت گرفته از سوی من بوده ولی به هر شکل هرآنچه بوده گذشته است و این گذشته‌ها قابل بازگشت نیست. اکنون باید به‌فکر المپیک 2020 بود و فدراسیون کشتی 4 سال زمان دارد و در این 4 سال باید همه دست به دست هم بدهند و تیمی قدرتمند را راهی المپیک کنند.

سرمربی پیشین تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان خاطرنشان کرد: فدراسیون باید کادری قوی و مجهز را انتخاب کند و در این 4 سال زمانی که وجود دارد بهترین نفرات را به المپیک ببرد تا مثل دوره من بی‌قانونی شکل نگیرد و یا به‌قول عزیزان دیکتاتوری‌ای را که من داشتم دیگر تجربه نکنند. به‌اعتقاد من حضور در تیم ملی کشتی فرنگی یک تجربه بود و باید از این تجارب و المپیک ریو و لندن درس بگیریم تا در المپیک 2020 با کادری قوی بتوانیم موفق شویم.

بنا در پاسخ به این سؤال که به چه دلیل از تیم ملی خداحافظی کرده آن هم در شرایطی که نتایج کشتی فرنگی در المپیک قابل قبول است، عنوان کرد: دوره بنا از لحاظ شرایط سنی گذشته و این را خودم می‌گویم و دست همه را می‌بوسم و حاضر نیستم دیگر در کشتی باشم.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا در صورت درخواست فدراسیون کشتی برای حضور در سمتی دیگر به آن پاسخ مثبت خواهد داد یا خیر، گفت: دیگر در هیچ سمتی حاضر نیستم مسئولیت قبول کنم. شرایط روحی‌ام بعد از المپیک به‌گونه‌ای است که نمی‌توانم اطراف کشتی باشم. من 2 سال دیگر به مرز 60سالگی خواهم رسید و این یعنی بازنشستگی من و صلاح نیست در 58سالگی از من استفاده شود و باید به جوان‌ها میدان بدهیم تا در آینده نتایج خوبی به دست بیاید. اکنون تیم جوانان نیز نفرات خوبی در اختیار دارد و با این پشتوانه‌ها می‌توان خوب کار کرد. به‌اعتقاد من برای آینده نیز تنها نباید به مدال‌آوری نگاه کنیم و درست است که از من گذشته ولی برنامه یک فرد مهمتر از مدال‌ها است. اکنون باید سرمایه‌گذاری فدراسیون روی رده نوجوانان و جوانان باشد تا آنها را آماده کند.

آقای خاص کشتی فرنگی کشورمان ادامه داد: چیزی که بسیار مهم است اینکه هیچ کسی نباید کشتی آزاد و فرنگی را با هم مقایسه کند. شرایط آزاد و فرنگی کاملاً متفاوت است و نمی‌توان آنها را با هم قیاس کرد. من خوشحال هستم که در کشتی آزاد نتایج خوبی گرفته شد اما در کشتی فرنگی هر قصوری که بوده است از من بوده و 6 کشتی‌گیر و کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی بی‌تقصیرند و تمامی زحماتی را که باید می‌کشیدند به‌نحو احسن انجام دادند.

بنا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی معتقد بودند که بدنسازی تیم در المپیک با مشکل مواجه بود و برخی از کشتی‌گیران نیز سن‌شان بالا بوده است، تصریح کرد: پیر بودن کشتی‌گیران درست نیست و این محمد بنا بود که شرایط را خوب مهیا نکرد. اکنون خوب نیست که با احساسات کشتی‌گیران بازی شود و باید به آنها با محبت نگاه کنیم. همین نفرات در لندن لحظاتی شیرین را به جای گذاشتند ولی با این حال من دست شورای فنی را می‌بوسم و از همه عذرخواهی می‌کنم و از آنها می‌خواهم که عذر مرا بپذیرند و باید بگویم که مخلص همه هستم و امیدوارم مربیان جوان‌تر بیایند و نتایج بهتری را به دست آورند. به هر شکل شرایط به‌گونه‌ای بوده که اکنون برخی‌ها باید چنین صحبت‌هایی را مطرح کنند ولی آینده جواب خیلی از چیزها را خواهد داد. زمانی که ما پیروز می‌شدیم من سینه‌ام را سپر می‌کردم و خوشحال بودم اما اکنون که شکست خورده‌ایم باید تاوان این شکست را بدهم و مقصر اصلی من هستم.

وی افزود: همه کشتی‌گیران و کادر فنی با جان و دل زحمت کشیدند و به‌اعتقاد من دیگر چیزی باز نخواهد گشت. المپیک گذشت ولی اکنون فرصت 4ساله داریم که با مدیریت خادم و تصمیمات شورای فنی فرصتی ایجاد شود تا در المپیک 2020 تیم ملی موفق باشد و بتوانند شرمندگی بنا را از بین ببرند.

قهرمان سابق کشتی فرنگی جهان در پاسخ به این سؤال "آیا به‌اعتقاد شما نتایج خوب المپیک لندن اکنون توقعات را به‌نحوی بالا نبرده است که عده‌ای بخواهند دو برنز المپیک 2016 را دست کم بگیرند؟"، اظهار داشت: من همیشه زیاده‌خواه بودم و زیاده‌خواهی من نسبت به بزرگی کشتی فرنگی است ولی در ریو آنچه می‌خواستم نشد و دلایل خاص خودش را دارد که همیشه در دل من خواهند ماند. به‌اعتقاد من اعضای شورای فنی با سال‌ها تجربه آن‌قدر دانا هستند که می‌توانند این تلخی‌ها را برطرف کنند. اگر مشکل پیری کشتی‌گیران و ناآمادگی آنها بود قطعاً می‌توانند در 4 سال آینده این مشکل را برطرف کنند و این زمان وجود دارد.

بنا در خصوص اینکه آیا باز هم دلش برای کشتی تنگ نخواهد شد و بار دیگر به کشتی بازنخواهد گشت، خاطرنشان کرد: قطعاً دلم تنگ می‌شود ولی این بار تلویزیون خانه‌ام را روشن می‌کنم و کشتی‌ها را از آنجا می‌بینم. اگر هم توانستم شاید به‌زودی به سالن کشتی‌ها نیز بروم ولی باید قبول کرد هر فردی دوره‌ای دارد و دهه طلایی کشتی فرنگی با من تمام شده است. هرچند مربی‌ای مانند سرمربی کوبا زمانی که من کشتی می‌گرفتم مربی بود و اکنون نیز سرمربی این تیم است و در این مدت با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شد ولی امسال در المپیک طلاهای خوش‌رنگی را به دست آورد تا جبران ناکامی چندسال گذشته‌اش باشد.

وی ادامه داد: به هر شکل شرایط زندگی و سنی من فرق دارد و در این شرایط میدان را باز می‌کنم تا آنهایی که تواناتر هستند، بیایند و موفق باشند. من بازنشسته هستم و این یعنی به هیچ سمتی بازنخواهم گشت. کشتی برای محمد بنا بعد از المپیک ریو تمام شد و این آخرین حرف‌های من در خصوص کشتی است. من اگر می‌خواستم بمانم در المپیک 2020، 62 سال داشتم و قانون این است که یک مربی نمی‌تواند و شاید نمی‌توانستم با انرژی کار کنم و به همین دلیل دیگر به تیم ملی باز نخواهم گشت.

سرمربی پیشین تیم ملی کشتی فرنگی افزود: در این مدت از زندگی خودم بسیار عقب ماندم و از نظر شخصی با مشکلاتی مواجه شدم، البته دستبوس تمامی مردم و کسانی که به من کمک کردند، هستم و لطف و محبت‌های آنها را فراموش نمی‌کنم. اکنون پدرم مریض است و می‌خواهم به او رسیدگی کنم. خواهش من این است که همین مسیر را طی کنند و دیگر به محمد بنا فکر نکنند، چون من باز نخواهم گشت. 4 سال زمان وجود دارد و همه نیز به خوبی کارشناسی انجام می‌دهند و می‌دانند چه بر سر تیم من آمده و با یک مشورت جمعی می‌توانند شرایط را تغییر دهند و آن را مهیا کنند تا المپیک 2020 تیم ایران نتایج بسیار خوب و در شأن کشتی فرنگی به دست آورد.

۱۳۹۵/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...