نسخه چاپی

واشنگتن‌پست: احتمال دستكاری در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا وجود دارد

یك روزنامه آمریكایی با اشاره به بررسی‌های بنیاد بین‌المللی سیستم‌های انتخاباتی گزارش كرد كه احتمال دستكاری در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا وجود دارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اشاره کرد و نوشت، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در معرض خطر دستکاری قرار دارد و احتمال این وجود دارد که درستی روند انتخاباتی زیر سوال برود.

مقدمه این گزارش با سؤالاتی مطرح شد از جمله آنکه آیا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در معرض دستکاری توسط یک نامزد شکست‌خورده قرار دارد؟ آیا امکان آن وجود دارد که درستی فرایند انتخاباتی آمریکا با موفقیت زیر سؤال برود؟

این گزارش در پاسخ به این سوالات نوشت، متأسفانه پاسخ این سؤالات «آری» است.

واشنگتن‌پست ادامه می‌دهد، بنیاد بین‌المللی سیستم‌های انتخاباتی (IFES) به مدت 30 سال است که از درستی فرایند سیاسی و انتخاباتی در بیش از 145 کشور حمایت کرده‌ است و این سازمان از یک روش خیلی دقیق برای تحلیل ضعف‌هایی در سراسر فرایند انتخاباتی استفاده کرده است.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشورهای توسعه ‌یافته‌ای چون آمریکا نیز از خطر تقلب و دستکاری در انتخابات در اما نیستند و فرایند انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا نیز با ضعف‌های کلیدی روبرو است.

این گزارش ادامه می‌دهد، با نگاهی به سیستم حل منازعات انتخاباتی به این مسئله می‌رسیم که سیستم قانونی آمریکا به واسطه تقسیم‌بندی کنونی چهار به چهار لیبرال-محافظه‌کار دیوان عالی این کشور، در جایگاه منحصراً آسیب‌پذیری قرار دارد. اگر یک نامزد انتخاباتی به هر دلیل حاضر به پذیرش نتیجه انتخابات نشود، آنوقت می‌بایست در هر ایالتی که به نتیجه انتخابات اعتراض دارد، تشکیل پرونده دهد.

واشنگتن‌پست نوشت، با توجه به بحث‌های اخیر در خصوص فناوری قدیمی رأی‌گیری، چالش‌های تعیین هویت رأی‌دهندگان و ضعف رأی‌گیری پستی، این گونه دعواهای قضایی بعد از برگزاری انتخابات، اجتناب‌ناپذیر است.

طبق این گزارش، چنین پرونده‌هایی در نهایت در عالی‌ترین دیوان هر ایالت مورد بررسی قرار می‌گیرد که جلسات این دادگاهها ممکن است در دیوان عالی آمریکا مورد تجدیدنظر قرار گیرد و «جرج بوش» و «ال گور» در سال 2000 چنین مسیری را طی کردند.

طبق این گزارش، علیرغم آنکه در آن سال این مسئله در دیوان عالی رفع شد، ممکن است که اکثریت دیوان عالی نتواند این مسئله را حل و فصل کنند.

در سال 2000، دیوان عالی ایالتی فلوریدا در خصوص مسیر انتخابات تصمیم گرفت و دیوان عالی فدرال نقشی در این خصوص نداشت.

همین امر موجب می‌شود که ایالات، تصمیمات متناقضی اتخاذ کنند و تأخیرهایی که در تصمیم‌گیری این ایالات وجود دارد موجب می‌شود که ایالات مختلف آمریکا نتوانند در مهلت تعیین شده قانون فدرال، نزاع‌هایی که بعد از انتخابات به وجود می‌آید را رفع کنند و پس از آن هرگونه تصمیم‌گیری نهایی در اینباره به کنگره واگذار می‌شود.

این گزارش ادامه می‌دهد در شرایطی که نزاع طولانی شود، متمم 12 قانون اساسی وارد عمل می‌شود و در نتیجه مجلس نمایندگان منتخب، رئیس‌جمهور را از میان سه کاندیدی که بالاترین رأی را به دست آورده‌اند، برمی‌گزیند.

واشنگتن‌پست در پایان نوشت که ضعف در سیستم حل نزاع انتخاباتی آمریکا حقیقت دارد.

۱۳۹۵/۶/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...