نسخه چاپی

سود‌های كلان یكی از موانع راه اندازی شبكه ملی اطلاعات/دست آورد‌های شورای عالی فضای مجازی تقریبا هیچ

مرتضی اصفهانی گفت: شبكه ملی اطلاعات تولید و مصرف ترافیك را ایرانی می‌كند و مردم كشور تا حد زیادی از خرید ترافیك اینترنتی بی‌نیاز خواهند شد.

به گزارش نما مرتضی اصفهانی کارشناس فضای مجازی و ارتباطات در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در پاسخ به این سؤال که با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در جلسه با هیئت دولت بر ضرورت شکل‌گیری شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی و تذکر ایشان به معاون اول رئیس‌جمهور به گزارش یک‌خطی در این مورد؛ چرا دولت آقای روحانی عزم راسخی برای اجرای این‌همه ندارد، گفت: متأسفانه از سال 87 به بعد واژه اینترنت ملی با یک مانور تبلیغاتی بد در افکار عمومی جامعه به‌صورت منفی شناخته‌شده است که بسیار از افراد جامعه تصور می‌کنند اینترنت ملی به معنی قطع کامل اینترنت و یک «اینترانت» بسته داخلی است. درصورتی‌که شبکه ملی اطلاعات با اینترانت خیلی فرق دارند.

وی تشریح کرد: شبکه ملی اطلاعات باوجوداینکه از سیستم بسته استفاده می‌کند و تا حدود زیادی اطلاعات در داخل کشور چرخش دارد ولی به‌هیچ‌وجه از شبکه سراسری اینترنت جهانی جدا نیست. با توجه به این نکته ما با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به‌هیچ‌وجه دسترسی کشور و کاربران به اینترنت جهانی قطع نمی‌شود مگر قسمت‌های خلاف قانون که در حال حاضر هم با فیلترینگ در دسترس نیستند.

پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات بابیان اینکه علت استنکاف دولت از اجرای شبکه ملی اطلاعات انگیزه‌های مسئولین از عدم اجرای این مهم است، گفت: به استناد اماره‌ای خود وزارت ارتباطات درامد بسیار کلانی از فروش اینترنت وجود دارد که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از بین خواهد.

وی با تشریح این‌که شبکه ملی اطلاعات بیشتر اطلاعات خود را از روی ابرپردازشکر‌های داخلی می‌خواند، گفت: شبکه ملی اطلاعات تولید و مصرف ترافیک را ایرانی می‌کند و مردم کشور تا حد زیادی از خرید ترافیک اینترنتی بی‌نیاز خواهند شد.

اصفهانی بابیان اینکه بر اساس اماره‌ای وزارت ارتباطات دولت اعلام کرده درامد وزارت ارتباطات پس از وزارت نفت و وزارت اقتصاد و دارایی سومین وزارت خانه بزرگ پر درامد کشور است، گفت: ترافیک داخلی تولیدشده به قیمت یک‌بیستم ترافیک فعلی قیمت دارد و با سرعت بسیار بالاتر نسبت به اینترنت فعلی قابل‌عرضه است و اگر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود قسمت اعظم درامد وزارت ارتباطات- که بر اساس گمانه‌زنی‌ها سالانه تا 120 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود- از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به درامد هنگفت وزارت ارتباطات و بابیان اینکه مسلماً مافیای فروش اینترنت و یا آن شرکت‌هایی که به‌صورت انحصاری با مجوز و مالکیت وزارت ارتباطات اینترنت را خریداری و در کشور پخش و به فروش می‌رسانند، گفت: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس سود بالای 200 درصدی روی خرید اینترنت از خارج و فروش آن در داخل کشور وجود دارد. طبیعتاً این‌چنین سودهای غیرمنطقی و غیرعادلانه و غیرمنصفانه‌ای که با انحصار دولتی می‌توان تأمین کرد یک ارقام بزرگ و غیرقابل‌اغماضی را شکل می‌دهد که بسیار از جریانات تأثیرگذار در وزارت ارتباطات حاضر نخواهد بود در مقابل این از بین رفتن منابع درآمدی سکوت کنند.

فعال رسانه در ادامه با پاسخ به این سؤال که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «فضای مجازی، دنیایی رو به رشد، بسیار وسیع و غیرقابل توقف است که فرصت‌های بزرگ و درعین‌حال تهدیدهایی را هم می‌تواند به همراه داشته باشد و ایشان همچنین با تأکید بر ضرورت استفاده حداکثری از فرصت‌های فضای مجازی و دفع تهدیدهای آن، هدف از تشکیل شورای عالی فضای مجازی را همین مسئله بیان و خاطرنشان کردند» عملکرد شورای عالی فضای مجازی را چگونه ارزیابی می‌کنید این شورا چقدر دررسیدن به این اهداف موفق عمل کرده است، گفت: شورای عالی فضای مجازی و به‌تبع آن مرکز ملی فضای مجازی تقریباً هیچ دست آورد عملی و اجرایی که بتوان تأثیر آن را زندگی مردم احساس کنیم، در 4 سال گذشته نداشته است.

وی در پایان گفت: افتتاح و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در حد پاورپوینت بوده و کار عملی خاصی صورت نگرفته است.

۱۳۹۵/۶/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...