نسخه چاپی

قنادباشی در گفتگو با نما:

تشكیل شورای عالی سیاست گذاری در یمن، گامی در جهت شكل گیری دولت مردمسالار و مقدر است/ آمریكا و عربستان خشمگین هستند

عکس خبري -تشکيل شوراي عالي سياست گذاري در يمن، گامي در جهت شکل گيري دولت مردمسالار و مقدر است/ آمريکا و عربستان خشمگين هستند

این شورا، گامی اولیه و مقدماتی برای حركت به سوی برپایی یك دولت مقتدر و مردم­سالار در یمن است.

اشاره: تشکیل شورای عالی سیاست گذاری در یمن، نقطه عطفی در تحولات این کشور از زمان تجاوز رژیم آل سعود تا کنون به شمار می آید. خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نما ، در همین زمینه گفتگویی را با جعفر قنادباشی؛ کارشناس مسائل بین الملل انجام داده است که ماحصل آن را در ادامه می خوانید.



 اهمیت تشکیل شورای عالی سیاست گذاری یمن در مقطع فعلی را چه می دانید؟

اهمیت تشکیل شورای عالی سیاست گذاری یمن را در دو دسته می توان مورد توجه قرار داد. در خصوص دسته اول باید گفت که این شورا، واکنشی است به مذاکرات بی ­ثمری که حدود 90 روز در کویت ادامه داشت و انصارالله و حزب کنگره مردمی به این نتیجه رسیدند که این مذاکرات به دلیل کارشکنی ­های عربستان به طول می ­انجامد و به همین دلیل نمی تواند به نتایجی که به نفع مردم است برسد. بنابراین، آنها در واکنش به بی ­ثمری این مذاکرات وارد عرصه عمل شدند و شورای عالی سیاسی که مرکب از 10 نفر از انصارالله و حزب کنگره مردمی است را تشکیل دادند. شورایی که می ­توان آن را یک قوه مجریه موقت برای حرکت به سمت تشکیل دولت دانست. درواقع این شورا، گامی اولیه و مقدماتی برای حرکت به سوی برپایی یک دولت مقتدر و مردم­سالار در یمن است. بنابراین، نخستین اهمیت تشکیل شورای عالی سیاست گذاری یمن، واکنشی است که توضیح داده شد و اهمیت دوم نیز به پرکردن خلأیی برمی گردد که در یمن وجود دارد. توضیح آنکه در یمن به علت عدم وجود دولت، خلأ اداره امور کشور و جنگ وجود داشت(هرچند انصارالله و حزب کنگره مردمی، کشور را اداره می ­کردند) و حال با تشکیل این شورا، سنگ بنای تشکیل یک دولت جدید در یمن گذاشته شده است و خلأ دولت در یمن را پر می ­کند.


به نظر شما تشکیل این شورا چه تأثیراتی در آینده بحران یمن دارد؟

یمن چنانچه وارد عرصه­ دولت ­سازی نمی ­شد، طبیعتاً به سمت هرج و مرج کشیده می شد؛ زیرا یا کشور بدون دولت می ماند و یا دولتی دست نشانده و مبتنی بر خواست کشورهای مرتجع منطقه و دنیای غرب سر کار می آمد. در حالت اول، یمن تبدیل به یک سومالی می ­شد. شما اگر تنگه باب­ المندب را نگاه کنید، در آن سوی تنگه، سومالی را می بینید. این کشور، بیش از 25 سال است که دولت ندارد. کشوری اسلامی و بسیار استراتژیک، اما بهم ریخته. سومالی دارای ذخایر نفت و سواحل بسیار خوب برای گردشگری است، اما نبود دولت، آن را تبدیل به فقیرترین کشور کرده است. بنابراین، چنانچه مردم یمن تشکیل دولت ندهند و منتظر بیگانه باشند، یا تبدیل به کشوری چون سومالی می­شوند و یا اینکه تبدیل به کشور واداده­ای چون کشورهای حاشیه خلیج فارس می شود که همه اراده­ سیاسی آنها در اختیار کشورهای غربی است، و این قطعاً موضوع بسیار زیان ­بخشی برای مردم یمن خواهد بود. پس اثر تشکیل این شورا این است که یمن را از حالت بی ­سرانجامی خارج می­ کند و ساختار جدیدی را متناسب با شرایط جدید و خواست مردم و مبتنی بر فرهنگ مردمی ایجاد می کند. این یعنی مطلوب ترین، راهبردی ­ترین و واجب ­ترین اقدامی که در صحنه یمن باید انجام می­ شد.




 واکنش عربستان سعودی، آمریکا و به طور کلی جبهه مخالف مقاومت در منطقه به تشکیل این شورا چگونه قابل ارزیابی است؟

آنها به دو طریق واکنش نشان داده اند. نخست اینکه سعی کردند که این اقدام را غیرقانونی بخوانند؛ حال اینکه استدلالات آنها به هیچ وجه قانونی نیست. آنها از منصورهادی دفاع می کنند که یک رئیس جمهور مستعفی است و مورد نفرت مردم یمن است. کسی که عربستان یک سال و نیم همه توان تبلیغاتی، سیاسی و نظامی خود را به کار برد تا بتواند او را در یک نقطه از یمن مستقر کند، ولی خشم مردم اجازه این کار را نداد. واکنش دوم این بود که به عرصه جنگ شدت بخشیدند. درواقع از هفت مرداد که شورای عالی سیاسی یمن تشکیل شده تا کنون، آل سعود سعی کره است که بمباران ها را گسترش دهد و همچنان در تلاش هستند که مقاومت مردم را بشکنند. علت این اقدامات این است که این شورا، مورد قبول مردم است؛ زیرا مردم یمن بزرگترین اجتماع تاریخ این کشور را در صنعا؛ پایتخت یمن برگزار کردند و طرفداری خود از شورای عالی سیاسی و پارلمانی که مجدداً احیا شده، اعلام کردند و این به معنای یک رفراندوم بود. عربستان و آمریکایی ها چون می دانند که با چه پدیده ای روبرو شده اند، از تشکیل این شورا بسیار خشمگین هستند و خشم خود را هم در نوشته ها و هم در عرصه نظامی نشان می دهند. به طوری که درست زمانی که اجتماع مردم در حال تشکیل بود، اطراف صنعا را بمباران کردند، ولی اجتماع مردم پابرجا ماند و ترسی به خود راه نداد.

۱۳۹۵/۶/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...