نسخه چاپی

تولید هفت واكسن از 9 واكسن مصرفی پزشكی

از 9 واكسن مصرف پزشكی در كشور هفت واكسن در موسسه واكسن و سرم سازی رازی تولید می شود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ دکتر حمید کهرام رئیس موسسه رازی با اعلام این مطلب گفت : برای تعدادی از این واکسن ها، ویروس یا باکتری خفیف شده و در تعدادی دیگر ویروس زنده به کار می رود.

کهرام تاکید کرد: سال های متمادی است که واکسن هایی مانند سرخک، سرخجه، اوریون، دیفتری و کزاز در موسسه رازی در کشورمان ساخته می شود و مصرف آن در کودکان ایمنی ایجاد کرده است.

رئیس موسسه رازی ، تولید واکسن فلج اطفال را از پیچیده ترین واکسن های این موسسه نام برد و گفت: این واکسن بیش از چهل سال است که در موسسه رازی تولید می شود و افتخار می کنیم که در شانزده سال گذشته حتی یک مورد از این بیماری در کشور گزارش نشده است.

وی تاکید کرد: این در حالی است که ایران در منطقه پرخطری قرار دارد و شیوع این بیماری در کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان زیاد است.

کهرام با بیان اینکه تولید واکسن فلج اطفال زمانبر و نیازمند زمانی چهار ساله است، گفت: در نوع خوراکی این واکسن که به صورت قطره خوراکی مصرف می شود باید چهار سال ویروس زنده را نگهداری کرد که کاری ساده نیست و به مراقبت های ویژه نیاز دارد. ضمن اینکه به منظور پیشگیری از هر گونه ضایعه احتمالی، پیش از مصرف این واکسن در انسان، ابتدا روی میمون آزمایش می شود که شش ماه زمان نیز در این بخش صرف می شود.

وی افزود: فناوری تولید این واکسن بسیار پیچیده بوده و تنها حدود ده کشور در دنیا از جمله ایران دارای دانش فنی تولید آن هستند که مایه مباهات است.

رئیس موسسه رازی با اشاره به فعالیت بخش تحقیقات توسعه ای این موسسه ادامه داد: در این بخش نیز فعالیت های گسترده ای انجام می شود که تا رسیدن به مرحله تولید نهایی، مراحل مختلف و حساسی را طی می کند.

وی با تاکید بر نقش انکار ناپذیر و حیاتی این موسسه در تامین سلامت جامعه در عین حال اظهار کرد: با وجود تمام تلاش های صورت گرفته در موسسه رازی که منجر به پیشگیری از بسیاری از بیماری ها در کشور شده است ، آنچنان که باید و شاید جایگاه آن شناخته و معرفی نشده است.

کهرام گفت: ما واکسن های انسانی را تولید می کنیم سپس تحویل وزارت بهداشت می دهیم همین واکسن ها در کودکان مصرف می شود بی آنکه نام و نشانی از موسسه رازی باشد اما فرآیند تولید تمام این واکسن ها بسیار سخت و پیچیده است.

وی افزود: در بخش دامی نیز بیماری های زیادی بین انسان و دام مشترک است که موسسه رازی با تولید واکسن های مورد نیاز، از انتقال بیماری از دام به انسان پیشگیری می کند.

کهرام با اشاره به ظرفیت های فراوان موسسه رازی و با بیان اینکه این موسسه جدی ترین نقش را در پیشگیری از بیماری در کشور ایفا می کند، تاکید کرد: موسسه رازی با تولید واکسن های انسانی، دام و طیور سلامت جامعه را تامین کرده و متاسفانه اهمیت پیشگیری، کمتر مورد توجه است.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تربیت خبرنگاران تخصصی در حوزه واکسن سازی را ضروری دانست و گفت: حرف های بسیاری داریم که هیچ کدام شنیده نمی شود.

بنابر گزارش روابط عمومی موسسه رازی، دکتر حمید کهرام در بازدید مدیران، تهیه کنندگان، گزارشگران و گویندگان شبکه رادیویی سلامت از موسسه رازی، ضمن قدردانی از حضور فعالان رسانه ای، بر لزوم معرفی هر چه بیشتر جایگاه مهم این موسسه در تامین سلامت جامعه از سوی اصحاب خبر و رسانه تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه موسسه رازی مجموعه ای کم نظیر در خاورمیانه و بی نظیر در جهان است، اظهار کرد: موسسه رازی همچون گوهر ناشناخته است و مردم کشورمان اطلاعات کمی از فعالیت های حیاتی این مجموعه مهم در تامین سلامت مردم دارند.

دکتر کهرام به پیشینه 90 ساله این موسسه اشاره کرد که فعالیت خود را در پی شیوع بیماری طاعون گاوی آغاز کرد و به تدریج در حیطه تولید واکسن های انسانی گام گذاشت و گفت: تولید واکسن تکنولوژی بسیار پیشرفته و پیچیده ای نیاز دارد که موسسه رازی به آن دست یافته است.

وی با بیان اینکه نباید فعالیت موسسه رازی را با شرکت های داروسازی یکی دانست، یادآور شد: در تولید واکسن، ما با موجود زنده سروکار داریم و همین امر تولید واکسن را پیچیده می کند.

رئیس موسسه رازی ضرورت حضور خبرنگاران تخصصی در حوزه واکسن را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد : خبرنگاران تخصصی با اشراف کامل به مسائل حوزه خود ، نقش موثری در اطلاع رسانی درست دارند.

وی با بیان اینکه طرح برخی موضوعات به صلاح جامعه نیست و موجب التهاب می شود، گفت: نمونه اخیر آن را می توان در اخبار منتشره مبنی بر کمبود واکسن فلج اطفال مشاهده کرد.

کهرام افزود: این واکسن در موسسه رازی به اندازه کافی تولید می شود اما با توجه به اینکه طبق الزام سازمان جهانی بهداشت که باید تا سال دو هزار و هیجده از قطره خوراکی به تزریقی تبدیل شود، تولید آن شرایط خاصی دارد که اطلاع رسانی صحیح در این مورد نیازمند خبرنگاری آگاه از جزئیات امر است.

وی عدم پیگیری اخبار و چالش های حوزه واکسن سازی را از دیگر ضعف های اطلاع رسانی این بخش نام برد و تصریح کرد: ما حرف های بسیاری داریم که هیچ کدام شنیده نمی شود.

کهرام گفت : این ضعف بزرگی است خبری که قابلیت پیگیری و نفع عمومی دارد، بی آنکه به نتیجه برسد فقط در حد اطلاع رسانی باقی بماند.
رئیس موسسه رازی تاکید کرد : هدف متولیان واکسن سازی از طرح مشکلات و کمبودها،ایجاد تلنگر و هوشیاری در مسئولان برای پیشگیری از اتفاقات ناگوار است، اما این امر بدون همراهی رسانه ها و خبرنگاران تخصصی میسر نیست.

کهرام در پایان بار دیگر با اشاره به اهمیت حیاتی موسسه رازی در تامین سلامت جامعه، از اصحاب رسانه خواست با حضور تاثیر گذار خود، یاریگر این موسسه ملی در انجام رسالت خطیر خود باشند.

بنابر این گزارش شماری از مدیران و فعالان رسانه ای شبکه رادیویی سلامت با هدف گسترش تعامل دو سویه با حضور در موسسه تحقیقات
واکسن و سرم سازی رازی از بخش های مختلف این موسسه بازدید کردند.

در این بازدید که با هدف گسترس تعامل دوسویه انجام شد، تعدادی از مدیران، تهیه کنندگان، گزارشگران، برنامه سازان،گویندگان و کارشناسان مجری این شبکه رادیویی حضور داشتند.

در این برنامه، فعالان رسانه ای شبکه سلامت پس از شرکت در نشستی صمیمی با حضور دکتر حمید کهرام رئیس موسسه رازی که به معرفی کوتاهی از سابقه و جایگاه این موسسه کم نظیر در جهان اختصاص داشت، از بخش های مختلف بازدید کردند.

میهمانان موسسه رازی سپس، در محل اداره روابط عمومی به تماشای کلیپ کوتاهی درباره این موسسه نشستند و پس از آن از موزه دائمی در این محل بازدید کردند.

فعالان رسانه ای شبکه رادیویی سلامت، همچنین از بخش تحقیق و تولید واکسن های ویروسی انسانی بازدید کردند و با توضیحات کامل دکتر اشرف محمدی رئیس بخش، از نزدیک در جریان فعالیت این قسمت قرار گرفتند.

بخش جانوران سمی، دیگر محل مورد بازدید برنامه سازان و گزارشگران رادیو سلامت بود.

فعالان رسانه ای در این بخش نیز با مطالب ارائه شده از سوی دکتر ناصر محمدپور رئیس بخش جانوران سمی، با روند تولید پادزهر سم مار و عقرب در این موسسه آشنا شدند. براساس این گزارش، موسسه رازی قدیمی ترین و معتبرترین موسسه علمی، تحقیقاتی و تولیدی کشور در عرصه واکسن های انسانی، دام، طیور، آبزیان و سایر فرآورده های بیولوژیک است. این موسسه سالانه بیش از 3 میلیارد دز انواع فرآورده های بیولوژیک تولید می کند.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با قدمتی 90 ساله، بی نظیر در خاورمیانه و کم نظیر در جهان است و در تمام این سال ها تابلویی بزرگ از دستاوردهای علمی به نمایش گذاشته است.

آئین نکوداشت نودمین سال تاسیس این موسسه دی ماه سال گذشته در مرکز همایش های صدا و سیمای تهران با حضور مقامات کشوری و چهره های سرشناس علمی برگزار شد.

۱۳۹۵/۶/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...