نسخه چاپی

دلالی غیر مولد و غیر كارا دشمن اقتصاد است

رئیس اتاق اصناف ایران دلالی غیر مولد و غیر كارا دشمن اقتصاد دانست و گفت: فعالیت‌ های غیرمولد موجب گسترش سوداگری در اقتصاد و كاهش انگیزه تولید و سرمایه گذاری در بخش‌های مولد می شود و در مقابل سوداگری و دلال بازی را رواج می‌دهد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ علی فاضلی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: اقتصاد مبتنی بر فعالیت‌های مولد لازمه حفظ مسیر پیشرفت در کشور است.

وی همچنین با اشاره به اینکه اقتصاد خوب اقتصاد تولید محور است، اظهارداشت: دیدگاه اقتصادی کشور باید مبتنی بر تولید باشد.
رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه اقتصاد تولید محور باید مبنای مقاومت اقتصادی باشد، گفت: نخستین قدم در راه کاهش آسیب پذیری اقتصاد و حصول توسعه پایدار دستیابی به اقتصاد تولید محور است.

وی به نقش و اهمیت اصناف در کشور اشاره کرد و افزود: اصناف و بازاریان همواره به عنوان قشری از جامعه شناخته می‌شوند که در بستر تحولات اقتصادی و اجتماعی جایگاه و کارکرد گسترده و در عین حال موثری در حوزه‌های مختلف داشته‌اند.

فاضلی اظهار داشت : در اقتصاد ایران اصناف به عنوان آخرین حلقه اقتصادی اهمیت ویژه‌ای در رشد و پویایی اقتصاد کشور داشته و به دلیل گستردگی ارتباط مستقیم با آحاد مردم به مثابه قلب اقتصادی جامعه عمل می‌کنند.

وی گفت : واحدهای صنفی حلقه واسط بین تولیدکنندگان، واردکنندگان و مصرف کنندگان هستند.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: این واحدها با انتقال کالا از تولیدکنندگان با صرف هزینه و زمان کمتر همواره با رعایت استانداردهای سلامت کالا به مصرف کنندگان و در مقابل انتقال منابع نقدینگی از مصرف کنندگان به تولیدکنندگان، چرخه اقتصاد کشور شکل می‌گیرد.

وی اظهار داشت : اگرچه این گونه واحدها در کشورهای مختلف از نظر کارکرد و حتی شکل ظاهری متفاوت هستند اما به طور کلی از وظایف یکسانی برخوردار می‌باشند.
فاضلی در ادامه از وجود دو میلیون و 173 هزار بنگاه اقتصادی دارای پروانه کسب و 750 هزار بنگاه اقتصادی بدون پروانه کسب در سطح کشور خبر داد و افزود: بطور کلی اصناف ایران در سه رسته اصلی صنفی (تولید، توزیع و خدمات) به فعالیت مشغولند.

وی اذعان داشت: در حال حاضر 45 درصد از مجموعه اصناف کشور یعنی بیش از یک میلیون و 200 هزار واحد صنفی در شبکه توزیع کشور فعال هستند.
رئیس اتاق اصناف ایران گفت: هم اکنون 90 درصد از بخش بازرگانی داخلی کشور را بخش توزیع به خود اختصاص داده است.

وی همچنین از وجود 650 هزار بنگاه صنفی تولیدی اعم از کوچک و متوسط و 850 هزار بنگاه صنفی خدماتی در کشور خبرداد و افزود: 24 میلیون نفر از جمعیت کشور بصورت مستقیم و غیر مستقیم وابسته به بخش اصناف کشور هستند.

فاضلی با اشاره به اینکه 6.5 میلیون شغل در بخش اصناف کشور ایجاد شده است، بیان داشت: سهم بخش اصناف در تولید ناخالص داخلی هم اکنون 17.5 درصد است.

وی از وجود 8 هزار و 300 اتحادیه صنفی و 396 اتاق اصناف در کشور خبرداد و افزود: بر اساس نرم جهانی به ازای هر 37 خانوار بطور متوسط یک بنگاه صنفی تعریف شده اما این نسبت در ایران به ازای هر 7 خانوار یک بنگاه صنفی است.

رئیس اتاق اصناف ایران ایجاد اشتغال را از معضلات و چالش‌های اصلی نظام اقتصادی کشور دانست و گفت: برای ایجاد یک شغل در صنایع بالادستی یک میلیارد و 700 میلیون تومان، در صنایع متوسط 350 تا 400 میلیون تومان و بخش اصناف 100 تا 120 میلیون تومان هزینه نیاز است.

وی همچنین مزیت‌های بخش اصناف را فوق العاده برشمرد و افزود: بنگاه خرد و کوچک فوق العاده زودبازده و در ایجاد اشتغال بسیار نقش آفرین هستند.

فاضلی با اشاره به این جمله که در حال حاضر کشور با افول تولید مواجه است، بیان داشت: واسطه گری غیر مفید و مولد سبب افزایش بنگاه‌های اقتصادی در ایران شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نقش اصناف در تحقق اقتصاد مقاومتی مهم و حساس است، ابراز داشت: اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه‌ای نجات بخش و الگوی اقتصادی بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی است.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باعث شکوفایی اقتصادی می‌شود، گفت: اقتصاد مقاومتی با تکیه‌بر ظرفیت‌های داخلی محقق خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع اقتصاد مقاومتی مسیر اصلی توسعه و رشد اقتصادی در نظام اسلامی است، افزود: اشتغال و پویایی تولید از مهمترین اصول در اقتصاد مقاومتی است.

۱۳۹۵/۶/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...