نسخه چاپی

سهم یك و نیم میلیارد دلاری قاچاق دارو در كشور

رئیس سازمان غذا و دارو آخرین آمار قاچاق در كشور را 15 میلیارد دلار اعلام كرد و اظهار داشت: سهم حوزه سلامت از این میزان یك و نیم میلیارد دلار است.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، کبریایی رئیس سندیکای‌ صاحبان صنایع دارویی انسانی ایران عصر امروز در نشست خبری دومین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما‌)‌ در موزه دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نمایشگاه تجهیزات پزشکی و صنایع داروسازی مشترک اظهار داشت: این نمایشگاه دومین دوره برپایی آن بوده و شرایطی فراهم شده تا نمایشگاه بین‌المللی دارو مستقل در کشور عمل می‌کند زیرا که صنعت داروسازی بعد از انقلاب از رشد و توسعه فراوانی برخوردار بوده است.

وی بیان کرد: بدون اغراق صنعت داروسازی یکی از مصداق‌های علمی در اقتصاد مقاومتی است و این صنعت به جامعه سلامت و کشور خدمات مهمی ارائه می‌دهد.

رئیس سندیکای‌ صاحبان صنایع دارویی انسانی ایران با بیان اینکه این صنعت در دوران جنگ حمایت کاملی از کشور داشته، افزود: صنعت داروسازی یکی از مهمترین حامیان نظام سلامت و ارتقای شاخص بهداشت در کشور بوده و این صنعت قادر است مواد اولیه دارویی را در داخل ایران تولید کند.

کبریایی ادامه داد: اگر مولکولی‌ در دنیا معرفی شود چند ماه بعد صنعت داروسازی کشور قادر بوده آن را تولید کند و این صنعت قابلیت این را دارد که به صورت دانش‌ محور داروهای مختلف را به کشور و دنیا عرضه کند.

وی یادآور شد: در دنیا دارویی وجود ندارد که ایران امکان تولید آن را نداشته باشد و جدیدا‌ صنعت بیوتکنولوژی جزء صنایع پیشرفته در توسعه دارویی محسوب می‌شود.

رئیس سندیکای‌ صاحبان صنایع دارویی انسانی ایران عنوان کرد: صنعت داروسازی در کشور توسعه یافته و امروزه یکی از بزرگترین سبد بیوژنتیک‌ در کشور محسوب می‌شود به طوری که در حدود 98 درصد از نیاز دارویی کشور به وسیله شرکت‌های داخلی نیاز مردم ایران را از طریق واردات تأمین می‌کند.

وی اظهار کرد: نمایشگاه دارویی این فرصت را به ما می‌دهد تا بازار‌های بیشتری را در کشورهای منطقه از آن خود کنیم و در حال حاضر 500 میلیون دلار سرمایه در بازار کشور های منطقه وجود داشته و خواهان داروهای ساخت کشورمان هستند.

کبریایی گفت: یکی از مهمترین شبکه‌های توزیع دارو در منطقه متعلق به کشور ما بوده و دسترسی افراد مختلف به دارو بسیار آسان است.

وی تأکید کرد: امیدوارم نمایشگاه محل عرضه و معرفی مشتریان نبوده زیرا که در حاشیه این رخداد تعداد 15 کارگاه تخصصی به وسیله انجمن‌های علمی با موضوعات مختلف روز دنیا از جمله نوآوری مدیریت داروسازی و اقتصاد دانش‌بنیان بیوتکنولوژی، سلول‌ درمانی برگزار می‌شود.

رئیس سندیکای‌ صاحبان صنایع دارویی انسانی ایران ادامه داد: حضور دانشجویان داروسازی در نمایشگاه و برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب‌های دارویی یکی از ویژگی‌های این رخداد علمی محسوب شده که در این رخداد 14 هزار 250 نفر ثبت‌نام و هزار و 200 مهمان خارجی از 31 کشور دنیا حضور پیدا می‌کنند.

کبریایی تصریح کرد: حدود 600 شرکت در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و این نشان می‌دهد که صنعت داروسازی کشور به سمت توسعه دانش‌بنیان پیش می‌رود.

وی ادامه داد: در این نوع رویداد علمی 232 شرکت تولیدی و خدمات انتقال دانش فنی وجود دارد که 42 شرکت بین‌المللی برای انتقال تکنولوژی در این رخداد علمی حضور پیدا کرده اند.

کبریایی ادامه داد: نگاه ما به این نمایشگاه یک رخداد علمی، فرهنگی و صنعتی بوده زیرا 50 درصدمواد اولیه و شیمیایی داروها و صد درصد مواد اولیه بیوتکنولوژی در داخل کشور تولید می‌شود.


عرضه هزار عنوان کتاب در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی دارو

در ادامه مراسم مهرشاد کاظمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران گفت: با همکاری انجمن کتب دانشگاهی و ناشران تخصصی در حاشیه این رخداد علمی یک نمایشگاه کتب علوم تخصصی و دارویی و پزشکی با حضور 16 ناشر تخصصی و عرضه هزار عنوان کتاب‌های بروز پزشکی برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران بیان کرد: تمامی کتاب‌های موجود در ایران در معرض دید علاقمندان و دانشجویان پزشکی قرار می‌گیرد و برای استفاده پژوهشگران و محققان از این کتاب 25 درصد تخفیف از طرف ناشران به پژوهشگران داده می‌شود.

کاظمی گفت: در حاشیه این نمایشگاه 19 نشریه علمی پزشکی در کنار کتاب پزشکی با همکاری وزارت بهداشت در معرض دید علاقه مندان قرار می‌گیرد.

در ادامه این مراسم رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروهای وارداتی عمدتا گران‌ قیمت و کم مصرف بوده و ما نباید تیراژ کم آن را با بقیه داروها مقایسه کنیم.

وی بیان کرد: سهم بازار کشور از قرص 70 درصد بوده که قیمت بسیار پایینی در مقایسه با قرص‌های گران قیمت وارداتی‌ دارد که در حدود 2.5 درصد بازار کشور را از آن خود کرده‌اند.

دیناروند با بیان اینکه 75 درصد سهم بازار تولید داخل جزو برنامه ششم کشور است افزود: با توجه به سخت‌گیری‌هایی که در مورد واردات دارو انجام شده ، رسیدن به تراز تجاری مثبت در حوزه دارو هدف دست‌یافتنی بوده و هر وقت ما بتوانیم صادرات دارو را به میزان 1 میلیارد دلار در سال برسانیم تراز واردات و صادرات صفر می‌شود.

وی ادامه داد: صادرات دارو یکی از سخت‌ترین انواع صادرات بوده و صنعت ما باید در حوزه سلامت ظرف 2 سال 2 میلیارد دلار در حوزه سلامت ضبط کنیم که این علاوه بر دارو، تجهیزات پزشکی، ملزومات بیمارستانی و وسایل اورژانس است.

رئیس سازمان غذا و دارو یادآور شد: شرکت های بزرگ دنیا منتظر انتخابات در کشورمان و آمریکا بوده تا با خیالی آسوده بتوانند در صنعت دارویی کشور سرمایه‌گذاری کنند.

وی عنوان کرد: هدف از ایجاد این نمایشگاه سرمایه‌گذاری و صادرات محصولات کشور در حوزه صنعت دارویی و همچنین انتقال تکنولوژی بوده و ما سعی می‌کنیم سرمایه‌گذاری بیشتری در زمینه صادرات دارو و توسعه زیرساخت‌ها در کشور داشته باشیم.

دیناروند‌ ادامه داد: صادرات دارویی در 7 سال گذشته بین 100 تا 200 میلیارد بوده که ما با تراز تجاری یک میلیارد دلار فاصله زیادی داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو ابراز داشت: کشورهای منطقه و دنیا بازار بسیار خوبی برای ما هستند و ما امیدواریم با بالا رفتن تراز تجاری ظرف 10 سال آینده به میزان 1.5 میلیارد دلار بتوانیم در افزایش صادرات دارویی در این صنعت موفق شویم.

دیناروند‌ اظهار کرد: برای شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه دارویی امتیازات خاصی قائل هستیم و اجازه ورود داروهای خارجی را به کشور نمی‌دهیم .

رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: شرکت‌های دارویی موجود در کشورمان بسیار کوچک بوده و بیشترین فروششان‌ در حدود 100 میلیون دلار در سال بوده و این در مقایسه با چند شرکت دارویی هندی که فروشی بیش از 1 میلیارد دلار در سال داشته رقم بسیار کوچکی است.

وی با بیان اینکه صنعت دارویی کشور نیازمند راه‌اندازی خط تولید در حوزه علمی و حضور در حوزه‌های بین‌المللی است، تصریح کرد: 100 شرکت دارویی کشور بازاری در حدود 3 میلیارد دلار در اختیار داشته که این نیازمند برنامه‌ریزی منظم‌تری در جهت توسعه این صنعت مهم و حیاتی کشور است.

رييس سازمان غذا و دارو گفت: مصرف داروى گياهى ميگرن از نظر ما بلامانع است، اما درمان قطعى را تاييد نمى كنيم.

دیناروند در مورد قاچاق در حوزه دارو و تجهيزات پزشكى گفت: اين كه قاچاق در ايران به صورت جدى وجود دارد فقط مربوط به دارو و تجهيزات پزشكى نيست. حدود یک و نیم ميليارد دلار از 15 ميليارد دلار قاچاق كل كشور ، مربوط به حوزه سلامت است كه دو سوم آن قاچاق در حوزه آرايشى است.

وی با اشاره به اينكه كمترين قاچاق مربوط به دارو است، گفت: سياست كشور در مورد قاچاق، سخت گيرى و برخورد جدى با پرونده ها است. ما بايد مردم را مجهز كنيم كه كالاى قاچاق را تشخيص بدهند كه سامانه جديد ما اين كمك را به مردم خواهد كرد.

۱۳۹۵/۶/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...