نسخه چاپی

معاون اروپا و امریكا وزارت امور خارجه در گفتگو با نما خبر داد:

تصمیم گیری شورای‌عالی امنیت ملی درباره FATF/روان‌سازی همكاری‌های علمی بین المللی در دستور كار دولت

عکس خبري -تصميم گيري شوراي‌عالي امنيت ملي درباره FATF/روان‌سازي همكاري‌هاي علمي بين المللي در دستور كار دولت

مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریكای وزارت امور خارجه از ارسال گزارش بدعهدی‌های آمریكا در اجرای برجام به هیأت نظارت بر اجرای برجام خبر داد.

به گزارش نما، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در حاشیه نهمین نشست معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها مراکز آموزش عالی و پژوهشی سراسر کشور در گفتگو با خبرنگار نما درباره روان‌سازی همکاری‌های علمی بین المللی پس از برجام گفت: مشکلات متعددی در زمینه همکاری‌های علمی با کشورهای دیگر داشتیم که خوشبختانه بخش عمده‌ای از آن مشکلات رفع شده است. به عنوان مثال بسیاری از دانشجویان ما در برخی از کشورها برای ورود به سطوح بالای علمی در دانشگاه‌ها مشکل داشتند، یا از تحصیل دانشجویان ایرانی در بعضی از رشته‌ها جلوگیری به عمل می‌آمد.
به علاوه دانشجویان ایرانی مشکلات زیادی درباره صدور روادید داشتند که بعد از برجام بخش عمده‌ای از این مشکلات حل شد.
اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و در حال حاضر این مسائل راحت‌تر از قبل انجام می‌شوند.
وی افزود: وزارت امور خارجه و وزارت علوم ارتباط نزدیکی برای روان‌سازی همکاری‌های علمی با کشورهای دیگر دارند. از طرفی کشورهای مختلف استقبال زیادی از همکاری‌های علمی سطح بالا با ایران می‌کنند.
در حال حاضر زمینه‌های همکاری، تنها محدود به سطح توافق نمی‌شود و عملا بسیاری از این همکاری‌های مشترک شروع شده است. ما با تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سایر نقاط دنیا پروژه‌های مشترکی را شروع کردیم.
تخت روانچی درباره ترویج ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی در بعضی از کشورها گفت: «به خاطر تعاملی که ما با کشورهای مختلف و تعاملی که دانشجویان ما با دانشگاه‌های بزرگ دنیا دارند، این کشورها به اهداف خود که سرمایه‌گذاری زیادی نیز بر روی آن انجام داده‌اند نخواهند رسید.»
معاون وزیر امور خارجه مهمترین همکاری‌های علمی و فناورانه ایران با سایر کشور‌ها را در حوزه‌های های‌تک، نانو، بیوتکنولوژی و در زمینه هسته‌ای اعلام کرد و گفت: «این همکاری‌ها اکثرا با کشور‌های اروپایی که زمینه همکاری با آن‌ها بیشتر فراهم است انجام می‌شود و تعداد این قرار‌داد‌ها و همکاری‌های مشترک روز به روز در حال افزایش است.»
تخت‌روانچی هم‌چنین در جمع خبرنگاران درباره تهیه لیستی از بدعهدی‌های آمریکا درباره برجام و ارجاع آن به هیات نظارت گفت: «این موضوع در جریان است، ما این مسائل را به شکل دقیق بررسی کردیم و گزارش‌های لازم را به هیات نظارت فرستادیم. این بررسی‌ها را درباره اقداماتی که طرف مقابل باید انجام می‌داد اما در انجام آن سستی کرد، ادامه خواهیم داد. هیات نظارت بعد از ارائه گزارش‌های ما تصمیم می‌گیرد که چه برخوردی با آن‌ها انجام دهد، زیرا همانطور که ما تعهدات خود را انجام دادیم، آن‌ها نیز باید تعهدات خود را انجام دهند.»
وی در خصوص بحث FATF و ارتباط آن با برجام نیز گفت: یکی از مباحثی که در طول مذاکرات مورد بحث و تاکید بوده این است که ما استقلال خود را با هیچ چیزی معاوضه نمی‌کنیم، ما در راستای همسان‌سازی سیستم مالی خود با سیستم مالی بین‌المللی مذاکراتی انجام دادیم که از جمله آنها بحث FATF است.
معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ادامه داد: هم اکنون FATF در شورای‌عالی امنیت بحث می‌شود و نهایتا هر چیزی که مجموعه نظام در این زمینه تصمیم بگیرد طبیعتا برای وزارت خارجه و مجموعه ارگان‌های نظام لازم‌الاجراست.

۱۳۹۵/۶/۱۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...