نسخه چاپی

رزاقی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما:

مهمترین عامل قاچاق دلار ارزان است/نمایندگان مجلس باید نمایندگان كوخ نشینان باشند نه كاخ نشینان!

عکس خبري -مهمترين عامل قاچاق دلار ارزان است/نمايندگان مجلس بايد نمايندگان کوخ نشينان باشند نه کاخ نشينان!

وقتی دلار حدودا 11 هزار تومان آب می خورد اما دولت آن را تنها 3700 تومان می فروشد! این اختلاف هر كسی را تشویق می كند كه از این سود مفت موجود در دلار استفاده كند سودی كه برای به دست آوردن آن هیچ كار خاصی لازم به انجام نیست.

دکتر ابراهيم رزاقى در گفتگو با پایگاه خبری نما درباره طرح های امنیتی مبارزه با قاچاق گفت: از نظر من شیوه های مختلف کنترل قاچاق خوب است، مثل بارکد خوانی ها سر زدن به انبارها برای جلوگیری از وجود کالای قاچاق و یا کنترل انسان های فاسد در گمرکات و ... همه این روش ها خوب است اما من فکر می کنم مهمترین عامل قاچاق دلار ارزان است.
وي ادامه داد: وقتی دلار حدودا 11 هزار تومان آب می خورد اما دولت آن را تنها 3700 تومان می فروشد! این اختلاف هر کسی را تشویق می کند که از این سود مفت موجود در دلار استفاده کند سودی که برای به دست آوردن آن هیچ کار خاصی لازم به انجام نیست. دقت کنید، تولید نهایت 20 درصد سود دارد اما این 200معقوله درصد! در این معامله پر سود انواع و اقسام وسایل هم به کار برده می شود تا از این سود به راحتی استفاده شود یکی از این موارد همین واردات است, واردات قانونی نه قاچاق، وقتی دلار به این اندازه ارزان باشد یک برگه تشویقی است برای واردات و مسافرت خارج از کشور و انتقال سرمایه به کشور های خارجی! مغازه داری و توزیع هم مکمل همین واردات هستند.
رزاقي گفت: اصلا چرا ما دلار را اینقدر ارزان برای واردات تعیین می کنیم؟ آن هم برای اشیایی که مشابهش در داخل وجود دارد! و یا اشیاء تجملی و بی معنی که اگر هم وارد نشود فرقی نمی کند. و چه نیازی است که به مردم برای مسافرت خارجی به جای یک دلار سه دلار بدهیم! این چه ضرورتی دارد؟
این ها سیاست زمان شاه بود که ادامه پیدا کرده و تا به امروز هم ادامه دارد. هر چه هم تورم بالا تر می رود باز هم این اتفاق ها می افتد! به طور مثال اگر دلار را 4 هزار تومان هم کنند باز هم حاشیه سود وجود دارد تنها از 200 درصد سود به 150 درصد می رسد. یعنی این فرایند همه را تشویق می کند به واردات محصول اما آن سیاست هایی که دلار را بالا تعیین کند از تولید داخلی حمایت می کند اگر این روند دلار گران پیش رود, قاچاق هم صرف ندارد چون تولید داخلی ارزان تر می شود دیگر واردات برای آن فرد سودی ندارد و به مشکلات جریمه و زندان و مالیاتش هم نمی ارزد.
وي با انتقاد از دولت یازدهم و دولت های پیشین گفت: متاسفانه خود دولت تمام تلاشش را به کار می گیرد که قاچاق صورت پذیرد. به حرف های دولتیان کاری نداشته باشید این دولت در عمل این رویه را در پیش گرفته است و به نظر می رسد همانطور که دولت با این دلار ارزان کمک به واردات می کند علیه تولید داخلی هم کار می کند چرا؟ چون تولید داخل را تنها به مونتاژ منتهی کرده است تولید کننده داخلی تنها مونتاژ کار شده است, ماشین آلات و قطعات و مواد اولیه از خارج وارد می شود و تنها این جا با هم ترکیب می شوند! این که تولید داخلی نیست! به همین دلیل است که این تولیدی که در داخل است اشتغال بالایی ندارد و کاملا مربوط به آن کشوری است که اینها را مصادره کرده است. با این فضا ها اینطور به نظر می رسد که دولت با این دلار ارزان به همه کمک می کند و متاسفانه از همه بیشتر هم به قاچاقچیان و آنهایی هم که رسما از خارج واردات انجام می دهند این واردات قانونی است و گزارش هم دارد و قانون را هم رعایت می کنند و 200 درصد سود هم می برند و متاسفانه با قانون ناقص در ایران مالیات هم نمی دهند میدانید چرا؟ چون دولت های ما و مخصوصا این دولت اراده ندارد که حساب ها را کنترل کند و درآمدها را برآورد کند تا ببیند هر کسی چقدر درآمد دارد و این درآمدش از کجا آمده و این پول ها به کجا می رود؟ اگر این پول ها از تولید آمده باشد با اراده دولت می تواند از تولید کننده کمتر مالیات بگیرد و از آنهایی که پولشان از دلالی خرید و فروش و احتکار آمده بیشتر مالیات بگیرد.
استاد دانشگاه تهران در ادامه افزود: وقتی رئیس اتاق بازرگانی, رئیس دفتر آقای روحانی می شود یعنی اوج حمایت, یعنی این طبقه این قشر بالاترین تاثیر را روی اقتصاد کشور می گذارند و دولت از آنها حمایت می کند و سرعت میلیاردر شدن آنها را افزایش می دهد. از طرف دیگر هم چون بانک ها مخصوصا بانک های دولتی به دنبال سود حداکثر هستند به کسانی پول می دهند که سود بیشتری را نصیب آنها کند. حال این افراد سود ده چه کسانی هستند؟ قطعا تولید کننده ها نیستند! اینها قاچاقچیان هستند که وام ها را با سود های بالا دریافت می کنند. بنابراین اگر شما از طرفی دیگر به این قضیه نگاه کنید علاوه بر دولت، مسئولین بانک ها هم سپرده های مردم را به خاطر سود بالایی که برای خودشان دارد طرف واردات قاچاق گسیل می دهند. باتوجه به این مجموعه سوال اینجاست که چرا نمایندگان مجلس، وزرای مربوطه را استیضاح نمی کنند؟ به نظر می آید خود نمایندگان مجلس هم به گونه ایی تحت تاثیر این وضع هستند یا خوشان هم با این فضا موافقند یا به وسیله همین ها انتخاب شده و به مجلس آمدند. مانند صحبت های آقای رحیمی، معاون آقای احمدی نژاد که به از او پرسیدند برای چه اختلاس کردی؟ گفت: ما می خواهیم نامزدهایی که با ما موافقند را پشتیبانی کنیم که به مجلس بیایند! این یعنی چه؟ یعنی همان حرفی که آیت الله جنتی که گفتند: خرید رای زیاد است. من نگرانم که در آینده نمایندگان مجلس ما همه نمایندگان ثروتمندان و متمولین باشند. دقت کنید خطر تا کجاست! رویه کشور درست عکس نظر امام خمینی است که می فرمایند: در نظام جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان مجلس باید نمایندگان کوخ نشینان باشند نه کاخ نشینان و مسئولین باید از کوخ نشینان باشند و خوی کاخ نشینی نباید در مسئولین به وجود بیاید."
دکتر رزاقی ادامه داد: در حال حاضر درست عکس این رویه در کشور در حال رخ داد است آن وقت فرق نظام ما با نظام آمریکایی چیست؟ با این رویه خدایی نکرده همه چیز به باد خواهد رفت! متاسفانه با این تعداد از بیکارانی که در کشور هستند رئیس جمهور و رئیس صندوق توسعه ما می گویند ایجاد شغل وظیفه آنها نیست! آقایان پس وظیفه کیست؟ اصل 43 قانون اساسی می گوید که ایجاد کار، مسکن، خوراک، پوشاک،درمان، بهداشت، بیمه و آموزش به عهده دولت است تا این اقلام را برای همه فراهم کند. حالا آقای روحانی برمی گردد و می گوید که خیر وظیقه من نیست! پس این آقای روحانی به کدام قانون اساسی عمل می کند؟ تقریبا همه رئسای جمهور این گونه بودند اما ایشان آشکارتر از همه این مسائل را بیان می کند. پس چه چیزی در ذهن ایشان است؟ آیا خدا و پیغمبری هم در ذهن ایشان وجود دارد؟ این خدا و پیغمبر همه برای ایجاد آسایش برای کوخ نشینان آمدند پس ایشان به چه چیز معتقد است؟
رزاقي با اشاره به نحوه وام دهي بانك ها گفت:, هزار هزار میلیارد را تنها به عده ای می دهند یا همین خصوصی سازی ها این ها را هم به یک عده ایی دادند و هزار میلیارد و دو هزار میلیارد برداشت کردند در حالی که هیچ تاثیری هم روی اقتصاد ایران نگذاشتند. تنها همان قشر ثروتمندتر شدند. به نظر می آید که صرف نظر از این حرف ها، دولت در این 25-26 سال بعد از فوت امام مسیری را طی کرده است که مسیر تقویت طبقه اشراف زاده بوده و متاسفانه با این فضا همه چیز زیر پوشش اسلام انقلابی و قانون اساسی رخ داده است و می دهد و ادعا هم می کنند که به اصول انقلاب اسلامی پایبند هستند درحالیکه دروغ می گویند.
وي افزود: بخش عظیم نظام اقتصادی ما در دستان دولت است و دولت هم آمده و همه را خصوصی کرده! در حالیکه می بینید این خصوصی سازی ها چه بلایی بر سر کشور آورده است! از نظر بنده دولت نباید این کار را می کرد. از طرف دیگر دولت باید دارای مدیران لایق باشند اما الان خود شما می بینید که چه مدیرانی روی کار هستند و رئیس جمهور راضی نیست که این افراد را به قوه قضائیه بسپرد! و سخنگوی دولت هم می گوید اینها سرمایه نظام هستند! دقت کنید آیا ما از لحاظ اعتقادات، نظرات و تئوریک در یک مرحله بحرانی نیستیم؟ 12 میلیون بیکار, 20 الی 30 میلیون فقیر! ببینید چه کسی می خواهد به داد ایشان برسد؟ 6 میلیون اجاره نشین وجود دارد که نصف درآمده خود را به صاحب خانه ها می دهند. چه کسی می خواهد به داد اینها برسد؟ به نظر شما اگر به این افراد رسیدگی نشود در آینده چه خواهد شد؟ ممکن است یک حرکت آمریکایی دیگر پیش بیاید یعنی سال 88 تکرار شود اما این بار با به خیابان آمدن حقوق بگیرها چرا؟ چون 70 درصد حقوق بگیرها زیر خط فقر هستند و یا مانند روستاییان بی نوا به دلیل واردات ارزان قیمت همه ورشکست شده اند. اگر این داستان ادامه داشته باشد غیر قابل قبول است اگر این مردم را سرکوب کنیم به کشوری تبدیل می شویم که ضد انسان است. این تبلیغاتی است که آمریکایی ها می کنند! دیدید که در چین این اتفاق افتاد و چقدر طول کشید تا دوبار ه سرپا شد تازه در آن کشور همه از طبقات پایین جامعه نبودند.
رزاقي ادامه داد: دولت مردان و سرمایه داران این افراد را سرکوب نکنید که اینها ایران را تجزیه خواهند کرد و همه چیز را نابود خواهند کرد. آن هم ایرانی که اکنون الگو شده است. الگویی برابر ایستادن مقابل ظلم و برقراری عدالت خواهی. نقطه ضعف یک چنین جامعه ایی همین اقتصاد است، دولت امروزه اقتصاد آمریکایی را پیاده کرده است. یکی از نشانه های آن هم گسترش قاچاق و قاچاقچیان است. مبارزه با اینها کاری ندارد انواع شیوه ها وجود دارد که می شود اینها را کنترل کرد. مگر اینطور نبود که اجناس باید بارکد داشته باشند تا اینها را در انبارها کنترل کنند ؟ انجام این روش ها کاری ندارد اما افراد مربوطه هر بار برای انجام ندادن این کار بهانه های مختلفی دارند. یک بار می گویند استن برای کامیون ها نداریم ظرفیت ما تنها کدگیری 200 کامیون در روز است در حالیه 5000 کامیون در روز مثلا از بندر عباس وارد می شود خب اینها یکی از بهانه های غیر عادی است.
وي ادامه داد: با این بهانه ها کاملا مشخص می شود که این افراد در این فضا نیستند . این ها مافیایی هستند که با مافیای واردات یکی هستند، افراد خاصی هستند مثل وارد کننده ها، سلاطین شکر، قلع، آلمینیوم، فولاد و شکلات و همه این سلاطین هستند که اقتصاد کشور را با این درآمدهای هنگفت نفتی جوری اداره می کنند که این اختلاف طبقاتی و نگرانی شدید به وجود بیاید. کسانی که انقلاب کردند و حافظ انقلاب خواهند بود زیر فشار فقر قرار می گیرند! این مردم با ماهی 600-700 تومان حقوق چطور دارند زندگی می کنند؟ این ها شوخی نیست 4 نفر در یک خانواده کار می کنند باز هم ندارند بخورند! من نمی دانم این مسئولین چطور شب سر به بالش می گذارند ؟ چطور نماز می خوانند و رو به قبله می ایستند؟ آخر چقدر اختلاف؟! آیا اصلا این نظام را قبول دارند؟ اگر قبول دارند پس چطور این کار ها را انجام می دهند؟
متاسفانه افراد زیادی پنهان و آشکار از این ها حمایت می کنند که آنها به نظر من ضد این نظام و ضد این مبانی هستند. بعد از 1400 سال این نظام انقلابی برای ضعفا به وجود آمده تا دست ثروتمندان و زور گویان را کوتاه کند که هیچ بیکاری نباشد، هیچ فقیر و درمانده ایی نباشد و هیچ کس به خاطر فقر از درمان و معالجه دور نماند اما این اصول زیرپا رفته است تنها می توانم بگویم خدا نکند که باز هم ادامه پیدا کند همین سه سال مدیریت کافی است! آخر چطور ممکن است یک وزیر و مدیر 50 میلیون تومان یا 200 میلیون تومان ماهیانه بگیرند و به روی خود نیاورند بعد هم که دستشان رو شد باز به کار خود ادامه دهد؟ و بدتر از آن مسئولین از آن فرد حمایت کنند! حتی رئیس جمهور هم به حمایت از آن بلند شود و عصبانیت خود را بروز دهد!

۱۳۹۵/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...