نسخه چاپی

چرا ویزای عراق لغو نمی‌شود؟ چه كسانی از این كارشكنی سود می‌برند؟

با كارشكنی‌هایی كه رژیم آل سعود انجام داد و با توجه به كشتار زائران بیت الله الحرام در صحرای منا در سال گذشته، امسال زائران ایرانی جز كربلای معلا ملجأ و پناهی دیگر ندارند.

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، چند روز بیشتر به روز عرفه نمانده است. روزی که تمام شیعیان آرزو دارند یا در صحرای عرفات باشند یا در کنار حرم نورانی و مطهر حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در کربلا.

با کارشکنی‌هایی که رژیم آل سعود انجام داد و با توجه به کشتار زائران بیت الله الحرام در صحرای منا در سال گذشته، امسال زائران ایرانی جز کربلای معلا ملجأ و پناهی دیگر ندارند.



هم‌اکنون پایانه‌های مرزی ایران (فرودگاه امام خمینی، مهران، شلمچه) پذیرای جمعیت مشتاق و زائران کربلای معلا می‌باشند و طبق معمول، یکی از مهم‌ترین موانع سفر به عتبات عالیات، تهیه ویزای عراق است.



بغداد بارها اعلام کرده که حاضر است از الزام دریافت روادید سفر به عراق برای مسافران ایرانی صرف‌نظر کند تا زائران با سهولت بیشتری به این کشور سفر کنند؛ پرواضح است که هزینه سفر نیز کمتر خواهد شد.



بهمن ۹۴ آقای لاریجانی (رئیس مجلس شورای اسلامی) در حاشیه یازدهمین اجلاس بین المللی پارلمان‌های کشورهای اسلامی در دیدار با «حیدر العبادی» (نخست وزیر عراق) خواستار تقویت و گسترش روابط دو کشور در همه سطوح شد.

«العبادی» نیز در همین راستا از پیگیری برای لغو روادید بین جمهوری اسلامی ایران و عراق خبر داد.



در تاریخ 8 آذرماه سال 1394 نیز رئیس مجلس شورای اسلامی از تمایل مسئولان دولت جدید عراق برای لغو روادید خبر داد؛ امری که تاکنون محقق نشده است!



در تازه‌ترین اظهارات راجع به این موضوع نیز طی ملاقات "سلیم الجبوری" رئیس مجلس عراق با همتای ایرانی خود (مورخ 30 مرداد 95) طرفین بر لغو روادید بین دو کشور تأکید کردند.



سوال اینجاست؛ حال که عراق به عنوان میزبان زائران عتبات مقدسه بارها اعلام آمادگی نموده که حاضر به لغو روادید می باشد، چه محذور یا ملاحظه‌ای موجب تعویق این امر مهم شده است؟ آیا چنان‌که در شایعات غیررسمی شنیده می‌شود، کسی یا کسانی در ایران از عدم لغو روادید عراق سود می‌برند؟!

وقتی روادید بین ایران و ترکیه یا ارمنستان برداشته شده (کشورهایی که از لحاظ امنیتی اوضاع مطلوبی ندارند و از لحاظ فرهنگی نیز قرابتی با ارزش‌های ایرانی ندارند) این ابهام جدی رخ می‌نماید که دلیل کارشکنی در مسیر تحقق این خواسته بایسته چه می‌تواند باشد؟



امیدواریم مسئولان ذی‌ربط تا پیش از فرارسیدن ایام محرم و صفر که تقاضا برای سفر به عتبات با افزایش چشم‌گیر همراه می‌شود، تدبیر جامعی اتخاذ کنند که زائران ایرانی با سهولت بیشتر و موانع کمتر موفق به زیارت مشاهد مشرفه در کشور عراق شوند./

۱۳۹۵/۶/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...