نسخه چاپی

هر 3 دقیقه یك طلاق، زیبنده یك كشور اسلامی نیست

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت:سعی داریم اجرای برنامه‌ها را به نهادهای مردمی واگذار كنیم و به رسالت اصلی خود یعنی نظارت و برنامه‌ریزی بهتر بپردازیم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدرضا حشتمی» روز سه‌شنبه (۱۶ شهریور)‌ در نشست «پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» با بیان اینکه از ۲۰ شهریورماه ثبت‌نام پانزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت آغاز می‌شود، بیان کرد: این آزمون در سال‌های گذشته سالی دوبار برگزار می‌شد، اما امسال تصمیم بر این است که این آزمون فقط در آبان‌ماه با کیفیت و کمّیت بیشتری از شرکت‌کنندگان برگزار شود. رسانه‌ها می‌توانند مردم را بهتر و راحت‌تر از کم و کیف این آزمون مطلع کنند.

وی یادآور شد: سازمان مدیریت بخشنامه‌ای داده است که در آن بخشنامه افرادی که موفق به کسب امتیاز در این آزمون شوند. این امتیاز آن‌ها برایشان آموزش ضمن خدمت محسوب می‌شود. ما برای بهتر برگزار شدن این آزمون کتابی را معرفی کرده‌ایم به نام «به سوی فهم قرآن»، همچنین لینک کتاب در سایت معاونت قرآن و عترت برای همگان قابل دریافت است.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد یادآور شد: تعدادی از موسسات موفق شدند که این آزمون‌ها را سپری کنند. بر همین اساس آن‌هایی که در این عرصه موفق بوده‌اند حق‌الزحمه‌هایشان را دریافت کرده‌اند. در این آزمون سازمان‌ها، نهادها و حوزه‌های مختلفی مشارکت می‌کنند. آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات نیز عهده‌دار برپایی این آزمون هستند.

حشتمی در ادامه با بیان این مطلب که براساس تعهدات و راهکارهای پیش روی معاونت بیش از ۸۰ درصد از عملیات آزمون توسط موسسات مردمی انجام شده است، گفت:‌ ما درصدد هستیم که در این عرصه دخالت کمتری داشته باشیم و مردم خودشان بیشتر در فعالیت‌های قرآنی مشارکت کنند و عملا کار را به موسسات واگذار کرده‌ایم و حمایت و پشتیبانی از آن‌ها را بر عهده گرفته‌ایم.

نام‌نویسی پانزدهمین آزمون قرآن و عترت ارشاد از ۲۰ شهریور آغاز می‌شود

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین خسروی، معاون آموزشی و پژوهشی معاونت قرآن و عترت با بیان این مطلب که یکی از معضلات بزرگ جامعه امروز ما مشکلات اجتماعی است، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم از عذاب نجات پیدا کنیم، باید به خداوند ایمان داشته باشیم. اینکه هر سه دقیقه یک طلاق ثبت شود زیبنده کشور اسلامی نیست. دلیل این همه مشکلات اجتماعی فاصله گرفتن از مفاهیم قرآنی است. برای رهایی و نجات باید ببینیم خداوند از ما چه خواسته و آن را عملیاتی کنیم.

وی گفت: این نظام و قانون اساسی ما براساس اندیشه‌های امام راحل بنیان‌گذاری شده است. ایشان نسبت به قرآن نظرهای خاصی داشتند و معتقد بودند قرآن چیزی جز معرفی خدا نیست و در جایی می‌فرمایید تمام مقصد قرآن این است که خدا را به بشر معرفی کند و کتاب آدم‌سازی است. در جامعه امروزی ما به دلیل جدا شدن از خداوند نقطه اتصال معنویت از بین رفته است و در جهان یک جهنم روانی شکل گرفته است.

معاون آموزشی و پژوهشی معاونت قرآن و عترت گفت: وقتی یک موضوع سیاسی یا اقتصادی مطرح می‌شود همه به جان هم می‌افتند و اگر می‌خواهیم از این راه نجات پیدا کنیم باید به اندیشه قرآن برگردیم. هدف ما از برپایی این مسابقات و ترویج قرآن توسعه رفتار قرآنی در بین مردم است.

خسروی در ادامه با بیان اینکه این آزمون با سایر مسابقاتی که برگزار می‌شود یکسری تفاوت‌های خاصی دارد، گفت: اولین هدف ما از برپایی این آزمون این است که یک بستر مشارکت همگانی مردمی فراهم شود که همگان بتوانند در این آزمون شرکت کنند. در اکثر مسابقات قرآنی یکسری افراد خاص می‌توانند شرکت کنند. اما این آزمون محدود به گروه خاصی نیست. خان‌های خاندار، کشاورز، کارمند و همه می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

معاون آموزش معاونت قرآن و عترت ارشاد با بیان اینکه برگزاری این آزمون یک فعالیت تبلیغی ترویجی به شمار می‌رود، افزود: آزمون سراسری قرآن و عترت ارشاد زمینه را برای تقویت مبانی آموزش قرآن فراهم می‌کند، تنوع رشته‌ها نیز موجب می‌شود که فعالیت آموزش موسسات با هدف پیش رود. به طوری که وقتی اعلام می‌کنیم آزمون در ۱۸ رشته قرآن و عترت برگزار می‌شود، به طور حتم فعالیت‌های آموزشی نیز به این سمت گرایش پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه به حمایت از موسسات برتر در آزمون‌های قرآن و عترت خاطر نشان کرد: ما برای حمایت مالی موسساتی که بیشترین قرآن‌آموز موفق را در آزمون داشته باشند، در نظر گرفته و معرفی و تجلیل می‌کنیم.

افزودن دو رشته به آزمون قرآنی ارشاد

خسروی از افزودن دو رشته نهج‌البلاغه ، صحیفه سجادیه در این آزمون خبر داد و گفت:‌ نهج‌البلاغه نماد عقاید و صحیفه سجادیه نماد اخلاق است ما در این آزمون در کنار توجه به این دو کتاب ارزشمند به مبحث امامت در عقاید قرآنی نیز پرداخته‌ایم. همچنین با توجه به نکات کلیدی سوره مبارکه صف این دوره از آزمون را با محوریت آیات کلیدی این سوره برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برای شرکت در آزمون سراسری قرآن و عترت ارشاد کتابی آماده شده است، خاطر نشان کرد: در کتاب به سوی فهم قرآن ماهیت، اعجاز، ویژگی‌ها، نزول و علوم قرآن آمده است تا افرادی که می‌خواهند در این آزمون شرکت کنند با محتوای این آیات نورانی به خوبی آشنا شوند.

معاون آموزش معاونت قرآن و عترت ارشاد با اشاره به اینکه نام‌نویسی در این آزمون از ۲۰ شهریور ماه آغاز می‌شود، گفت: علاقه‌مندان از ۲۰ شهریور ماه با مراجعه به سایت معاونت قرآن و عترت ارشاد می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند. نام‌نویسی در این آزمون برای عموم تا ۲۰ مهرماه و برای کارکنان دولت تا ۱۵ آبان ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه آزمون قرآن و عترت ارشاد به صورت کتبی و شفاهی برگزار می‌شود، افزود: غیر از آزمون کتبی برای افراد زیر ۱۲ سال آزمون شفاهی در نظر گرفته‌ایم که توسط موسسات صورت می‌گیرد. این آزمون در ۲۴۰ شهرستان کشور برگزار خواهد شد.

خسروی با اشاره به اینکه آزمون سراسری قرآن و عترت ارشاد در شهرهایی که حداقل ۲۰ نفر داوطلب داشته باشند، برگزار می‌شود، اظهار کرد : جوایز ارزنده‌ای برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است که ۲۰ کمک هزینه به سفر عمره (به هر نفر معادل یک میلیون تومان)، ۱۶۰ کمک هزینه سفر به عتبات، ۱۰۰ کمک هزینه سفر به مشهد مقدس اعطا خواهد شد. همچنین به ۴۰۰ نفر از برترین‌ها یک میلیون ریال به قید قرعه اهدا می‌شود. علاوه بر این به تمامی افرادی که حدنصاب نمره را کسب کرده باشند، گواهینامه پایان دوره اهدا می‌شود.

در این نشست از کتاب «به سوی فهم قرآن» و پوستر آزمون رونمایی شد.

۱۳۹۵/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...