نسخه چاپی

آمار خانم های مجرد در كشور

رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس از وجود 2 میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانواده و بیش از یك‌میلیون و 100 هزار نفر خانم مجرد كه جدا زندگی می‌كنند در كشور خبر داد.

به گزارش نما به نقل از فارس از تبریز، سلمان خدادادی ظهر امروز در نشست اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در استان آذربایجان شرقی، اظهار داشت: یکی از موضوعات مطرح در جامعه که مقام معظم رهبری نیز حساسیت ویژه‌ای را نسبت به آن نشان داده‌اند و شخصاً پیگیر هستند مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بوده که امروزه جامعه به آن مبتلا است.

وی افزود: در جلساتی که با مقام معظم رهبری داشتیم، تأکید داشتند که ما در موضوعات و آسیب‌های اجتماعی 20 سال عقب هستیم و خواستند که در جهات رفع این عقب‌ماندگی 20 ساله اقدامی جدی شود و فرمودند رفع این معضل و مشکلات با کار عادی ممکن نیست و همه موظف هستند شرعاً و قانوناً کار فوق‌العاده‌ای انجام بدهند.

نماینده مردم ملکان در مجلس افزود: امروزه واقعیت جامعه ما به این‌گونه است که بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر زن سرپرست خانواده در کشور داریم و بیش از یک‌میلیون و 100 هزار نفر خانم مجردی که جدا زندگی می‌کند وجود دارد.

خدادادی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام‌شده در استان در خصوص جمع‌آوری معتادان متجاهر و عدم وجود متکدی در تبریز از گذشته، گفت: استان با توجه به وجود فرهنگی غنی حاکم قوی و اعتقادی بسیاری از مسائل حل‌شده، می‌تواند الگو باشد.

وی ادامه داد: امروزه نرخ بیکاری یکی از معضلات جدی جامعه ما است و اگر به آن را حل نکنیم می‌تواند مشکلات بسیار حادی را برای جامعه در آینده به وجود بیاورد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در حال حاضر که در حال تدوین برنامه ششم هستیم و این مسأله بهترین مرحله برای اخذ تصمیمات مناسب بوده و بر همین اساس کمیسیون در بحث اجتماعی با توجه به برنامه ارائه‌شده دولت که درگذشته چندان به ریز مسائل وارد نشده بود در بخش اجتماعی بازنویسی انجام شد و با کمک از کارشناسان موضوعات اجتماعی را در 28 آیتم به برنامه ششم توسعه کمیسیون اجتماعی اضافه کرد.

* از هر 3 ازدواج یک طلاق انجام می‌شود

وی در ادامه با اشاره به افزایش آمار طلاق در جامعه، ادامه داد: بحث طلاق درصد بسیار بالایی از جامعه را به خود اختصاص داده و از هر سه ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق می‌شود، درصدی که هر روز با افزایش سن ازدواج و کاهش ازدواج داریم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: در ارتباط با مسایل اجتماعی در کمیسیون اجتماعی مجلس یک بند بیشتر وجود نداشت که در برنامه ششم توسعه بخش اجتماعی کمیسیون بازنویسی و در 28 آیتم به برنامه ششم اضافه کردند و وظیفه دولت و نهادهای مرتبط را در کنترل طلاق مشکل پیش‌بینی کردیم و امیدواریم دولت از این وضعیت رکود و شرایطی که برای دولت تحمیل‌شده خارج شود و بتوانیم با هماهنگی و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و قوا قدم‌های مناسبی برای آنچه رهبری نظام می‌خواهند بردارند.

* افزایش حاشیه‌نشینی تبریز نگران‌کننده است

خدادادی، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلان حاکمیت و رهبری در امر خانواده، گفت: در برخی موارد مجلس کارهای خود را انجام داده که نمونه آن تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان در سال‌های گذشته و قانون حمایت خانواده در سال 91 در 28 ماده بوده که یکی از اولین بندهای 28 ماده برای قوه قضاییه، تشکیل شعبات متعدد در همه شهرستان‌ها در رسیدگی به دعاوی خانواده بود که باگذشت 4 سال حتی شاهد تشکیل یک شعبه در کل کشور نبوده‌ایم که البته آن‌ها هم مشکلات خودشان را دارند.

وی در ادامه در رابطه با صندوق‌ها و آنچه در حوزه مأموریت کمیسیون است، افزود: این مسأله امروز به یکی از معضلات جامعه تبدیل‌ شده است، اگر نتوانیم بحث صندوق‌ها را حل کنیم در دو سال آینده جامعه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، در ادامه با بیان اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس این آمادگی را دارد با جمع کارشناسی و انگیزه بالا مسائل را پیگیری و بررسی کند، ادامه داد: استان آذربایجان‌شرقی در بسیاری از مسائل پیشتاز بوده که به دلیل مدیریت متحد و با انگیزه استان انجام‌ شده و برای مثال حاشیه‌نشینی در شهر تبریز نسبت به دیگر شهرهای بزرگ درصد کمتری دارد اما در مقابل بیش از یک‌سوم جمعیت مشهد حاشیه‌نشین هستند و این وضعیت نگران‌کننده است.

* متولی پیگیری آسیب‌های اجتماعی در کشور مشخص نیست

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، بابیان اینکه در کشور ما هر کس کار خودش را خودش انجام نمی‌دهد، هر کس باید کار خودش را انجام بدهد، گفت: در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی نمی‌دانیم مسؤول پیگیری کیست و متولی پیدا نمی‌کنیم، چه کسی باید انجام بدهد، ده‌ها دستگاه وجود دارد اما کسی متولی نیست.

وی با بیان اینکه راه‌حل برخی مسائل کار فرهنگی بوده و کار فرهنگی زمان‌بر است، افزود: زمانی می‌گفتیم اگر طلاقی اتفاق بیفتد عرش خدا به لرزه درمی‌آید اما امروز می‌بینیم هر اتفاقی می‌افتد و حتی جشن هم برای طلاق می‌گیرند اما نمی‌دانم چرا نمی‌لرزد یا عارضه‌اش همین‌ها است که می‌بینیم.

خدادادی، خاطرنشان کرد: زمانی ارزش‌ها بر اصرار بر ازدواج تأکید داشت اما امروز عدم ازدواج به ارزش تبدیل‌ شده است و افتخار هم می‌کنند، اگر مسائل فرهنگی حل شود مشکلات و معضلاتی را نخواهیم داشت.

۱۳۹۵/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...