نسخه چاپی

حمیدرضا ترقی در گفتگو با نما:

زنده نگه داشتن فاجعه منا برای نسل های آینده ضروری است/ موضع گیری مقام معظم رهبری لطمه بزرگی به دولت عربستان وارد كرد

عکس خبري -زنده نگه داشتن فاجعه منا براي نسل هاي آينده ضروري است/ موضع گيري مقام معظم رهبري لطمه زيادي به دولت عربستان وارد کرد

زنده نگه داشتن بغض نسبت به شیطان و كسانی كه این جنایت را مرتكب شدند یك ضرورت اجتناب نا پذیر در شرایط كنونی است.

دو روز گذشته ولی امر مسلمین جهان پیامی را به کنگره حج نوشتند مبنی بر بی کفایتی های آل سعود در اداره مراسمات حج و به بکشتن دادن مسلمینی که برای ادای فریضه الهی راهی خانه خدا شده بودند ایشان در این متن انتقادات خود را بازگو کردند و تاکید کردند: جهان اسلام، اعم از دولتها و ملّتهای مسلمان باید حاکمان سعودی را به درستی بشناسند و به‌خاطر جنایاتی که در گستره‌ی جهان اسلام به بار آورده‌اند، گریبان آنها را رها نکنند و فکری اساسی برای مدیریّت حرمین شریفین و مسئله‌ی حج بکنند.در این رابطه با آقای ترقی, کارشناس مسائل بین الملل به صحبت نشستیم که در ادامه می خوانید:


 این پیام چه تاثیری می تواند در جهان داشته باشد؟
 پیام مقام معظم رهبری چون خطاب به مسلمانان جهان است، در درجه اول اهمیت مراسم عبادی و سیاسی مسلمانان را در ابعاد فلسفی و معنوی مشخص می کند و نشان می دهد که رهبر معظم انقلاب چه نگاهی به این مراسم عبادی سیاسی دارد. به دلیل اینکه حج ابعاد بی نظیری مثل اهمیت زمان و مکان و تاثیرات مثبت روحی و روانی برای معتقدان به اسلام و توحید دارد این مراسم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است, ایشان این ابعاد بی نظیر را به عنوان نشانه آشکار و ستاره درخشان در حج توصیف کردند که انسان هایی که به دنبال آرامش و امنیت هستند با این سفر معنوی از محاصره عوامل ناامنی دور می شوند و لذت همیت را در ایام حج می چشند


 جنبه های بین المللی پیام مقام معظم رهبری در مورد سعودی ها را چطور ارزیابی می کنید؟
 حج ابراهیمی مظهر عزت ، معنویت ،وحدت و شکوه مسلمانان جهان است و عظمت امت اسلامی را متجلی می کند و نشان می دهد که مسلمانان این قدرت لایزال الهی را چگونه به رخ مستکبران و مسلمین می کشند. و فاصله جوامع اسلامی و مسلمانان را با منجلاب فساد و حقارتی که قلدرهای بین المللی بر جوامع بشری تحمیل کردند را برجسته می کند. همانطور که آیت الله العظمی خامنه ای در پیامشان تاکید کردند حج اسلامی و توحیدی مظهر شدت دشمنی با کفار و اوج رحم و رحمت با مسلمانان است و جایگاه براعت از مشرکان و تحریف قلوب و وحدت مومنان در حج از همه بیشتر تجلی پیدا می کند. مقام معظم رهبری در تهدید وضعیت دولت عربستان و آل سعود موضعی را شدید و تند اتخاذ کردند که حیثیت آل سعود را بر باد داد و تاکید کردند که آل سعودی به سیاسی شدن حج اعتراض دارد به همین دلیل در حال انجام اقداماتی هستند که حج را از مسیر اصلی و الهی خودش خارج کنند. در واقع اینها دارند نقش شیطان های کوچک را بازی می کند که نگران به خطر افتادن مطامع و منافع شیطان بزرگ یعنی آمریکا هستند در این راستا امام خامنه ای آل سعود را به چندین خطا متهم کردند:
اول اينكه سد شدن برای ورود مسلمانان ایرانی در مسجد الحرام و مانع ورود آنها به عربستان و دوم همکاری و هم پیمانی با صهیونیسم ها و حتی عقد قراردادهای کنترل جی پی اس برای زائران خانه خدا با این دولت جعلی و  مورد  سوم انجام هر کاری برای برآوردن خواست آمریکا و صهیونیسم و انجام انواع خیانت ها در این راستا که نتیجه این خیانت ها هم به فاجعه اسف بار منا و کشته شدن چندین هزار نفر از مسلمانان در روز عید منجرب شد که هیچ واکنشی هم برای آنها در برنداشت و نه تنها ناراحت نبودند بلکه همچنان دارند به موضع ظالمانه خودشان در این راستا ادامه می دهند علارغم اینکه در هر دو حادثه مقصر بودند. و نكته ي چهارم اينكه حکام سعودی در ایجاد جنگ و خونریزی در جهان به ویژه در کشور های یمن عراق و سوریه نقش بسیار موثری دارند و با دست دادن و همراه شدن با صهیونیسم ها ننگ جهان اسلام شدند.
این موضع گیری ها در قبال دولت عربستان دقیقا شبیه موضع حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در کشتار مسلمانان و حجاج ایرانی در سال 66 در عربستان است که امام خمینی هم همین موضع را در آن زمان گرفتند و تاکید کردند که سران آل سعود لیاقت و شایستگی اداره حرمین شریفین را ندارند. در پیام امروز مقام معظم رهبری هم می بینیم که بعد از 29 سال باز هم ایشان بر روی بی لیاقتی سعودی ها تاکید می کنند و از مسلمانان می خواهند که فکر اساسی برای این مسئله کنند. این موضع گیری مقام معظم رهبری لطمه بسیار زیادی به دولت عربستان و حکام سعودی در جهان اسلام وارد کرد و این پاسخی بود به همه رفتارهای تحقیر آمیزی که در طی این مدت عربستان نسبت به ایران و مقامات ایرانی اعمال کرده بود و همچنین توطئه هایی که برای به هم زدن ثبات و امنیت کشور ما با همکاری منافقین و داعش دنبال می کرد و می کند.
 
به نظر شما سعودی ها با این ترفند های به کار برده در مراسم حج و استفاده از وسایل امنیتی برای زائران دقیقا چه اهدافی را دنبال می کنند؟

هدف اینها این است که آثار سیاسی حج را از بین ببرند و با کنترل حجاج جلوی وحدت و انسجام و همگرایی و همبستگی بین حجاج را کم کنند و امنیت را از اماکن مقدسه حرمین شریفین سلب کنند و وحشتی را در میان مسلمانان به وجود بیاورند که جرئت ارتباط برقرار کردن را کنار یکدیگر نداشته باشند تنها مثل دانه های شنی باشند که در فضای حرم قرار بگیرند اما هیچ عاملی برای چسبندگی این مسلمانان به هم وجود نداشته باشد.


 هدف سعودی ها از مجوز ندادن برای حضور ایرانی ها در مراسم حج چیست؟

طبیعتا کیفیت حجاج ایرانی به دلیل آگاهی بینش بالای سیاسی و در واقع نوع نگاهشان به اسلام ناب محمدی برای آنها نگران کننده است این نوع مسلمانی کردن محکم تر از انواع دیگر است. به همین دلیل از ورود ایرانی ها جلوگیری می کنند.

 با توجه به عملکرد بد وزارت خارجه در فاجعه منا و واکنش سعودی ها در برابر شهدای منا آیا مردم باید حج را آینده تحریم کنند ؟
 به نظر می رسد که تا تحقق سخنان مقام معظم رهبری باید همین راه را ادامه داد تحقق سخنان ایشان مبنی بر خارج شدن مدیریت حج از دست آل سعود و سپرده شدنش به لحاظ نظارتی به شورای مسلمانان جهان و انجام تلاش زیاد تا عربستان به مدیریت مشارکتی کشورهای اسلامی در اداره حرمین شریفین تن در دهد.
 
 آیا یاد آوری فاجعه منا هر ساله مهم است یا تا زمانی اهمیت دارد که احقاق حق شود؟

زنده نگه داشتن بغض نسبت به شیطان و کسانی که این جنایت را مرتکب شدند یک ضرورت اجتناب نا پذیر در شرایط کنونی است. دشمن همیشه سعی دارد با طرح مسائل جدید و حوادث داغ ملت ها و مردم وقایع گذشته را از یاد ببرند و پیگیر مطالبات در خصوص آن موارد نباشند. حال اگر ما بخواهیم پیگیر مطالبات مردم و آسیب دیده ها باشیم لازمه کار این است که با حفظ بغض و زنده نگه داشتن این مسائل در خاطره ها و در افکار عمومی یک مطالبه مستمر دارای پشتوانه مردمی داشته باشیم و آن را حفظ کنیم. خصوصا اینکه باید خانواده های آسیب دیده و شهید داده در این مسائل باید با ارائه شکایت های مرتب از دولت عربستان از مجامع قضایی این مسئله را به صورت عملی دنبال نمایند و تنها به صرف جلسه و مجلس برگزار کردن نباید کوتاه آمد و باید از طریق دستگاه قضایی این موضوع را خواستار شد تا بعد از آن در عرصه بین المللی هم بتوان مدعی شد.

۱۳۹۵/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...