نسخه چاپی

حسن لاسجردی در گفتگو با نما:

عربستان كفایت مدیریت مراسم حج را ندارد / مقصر فاجعه منا حكام سعودی هستند

عکس خبري - عربستان کفايت مديريت مراسم حج را ندارد / مقصر فاجعه منا حکام سعودي هستند

7000 نفر در این مراسم سال گذشته جان خود را از دست دادند و این سعودی ها بودند كه در شهادت این زائران دست داشتند و مقصر هستند بالاخره مردمانی عزیزانشان را از دست دادند و خانواده های مسلمان بسیاری را داغدار شدند این حجم غفلت و ناتوانی سردمداران سعودی و سكوت مدیریتی بعد از این جریان نالایقی و بی كفایتی این خاندان را بیش از پیش نشان می دهد


حسن لاسجردي در گفتگو با پايگاه خبري نما در رابطه با سخنان امام خامنه اي در مورد عربستان گفت: در صحبت های رهبری چند نکته مهم وجود داشت اول بحث اتهام خانواده سعودی و دستگاه مدیریتی عربستان و ناتوانی آنها در برپایی مراسم حج، در هر صورت 7000 نفر در این مراسم سال گذشته جان خود را از دست دادند و این سعودی ها بودند که در شهادت این زائران دست داشتند و مقصر هستند بالاخره مردمانی عزیزانشان را از دست دادند و خانواده های مسلمان بسیاری را داغدار شدند این حجم غفلت و ناتوانی سردمداران سعودی و سکوت مدیریتی بعد از این جریان نالایقی و بی کفایتی این خاندان را بیش از پیش نشان می دهد, بالاخره آل سعود در قبال این اتفاق مسئولیت دارند و باید به نحوی این مسئله را جبران کند یکی جبران معنوی که باید از خانواده این شهدا عذر خواهی کند و بعد جبران مادی است که بحث هزینه ها و خسارت ها به میان می آید و مسئله مهم تر این است که سعودی ها باید بیایند و به ناتوانی خود اعتراف کنند و اذعان کنند که نتوانستند به نحو احسن این وظیفه را انجام دهند.
نکته دوم که در صحبت های ایشان بود مربوط به جهان اسلام است و کشورهایي که خسارت دیدند. متاسفانه هیچکدام اظهار تاسف نکردند. ایشان بیشتر به نگاه های سیاسی جناح بندی های داخلی جهان اسلام اشاره کردند که خیلی از کشورهایی که از این فاجعه خسارت دیدند اعتراض یا اظهار ناخرسندی نکردند و این بروز ندادن احساسات باعث می شود که سعودیان جسورتر شوند و به نوعی خودشان را محق در مدیریت خانه خدا بدانند.
اما نکته سوم که نکته مهم تری در بیانات ایشان بود این است که کشورهایی که به نوعی هوادار یا کمک حال و همراه حکومت سعودی هستند نیز در این جنایت شریک هستند. وقتی شما یک انسان جانی و ستمکار و جنایت کار را حمایت می کنید به نوعی خودتان در حال مشارکت کردن در آن جرم هستید به نظر می رسد که اینها نکاتی است که در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار بود.
وي افزود: سنت پیام حج ایشان یک سنت حسنه و هر ساله بوده است که خیلی از مسلمانان کشورهای منطقه انتظار این پیام را هر ساله می کشند به همین دلیل همیشه پیام های ایشان تاثیر گذار بوده است. و چون نگاه کشورهای مختلف منطقه به ایشان به عنوان یک رهبر آزادی خواه و دینی مستقل در منطقه است لذا معمولا پیام های حج ایشان مورد توجه کشورهای مختلف دیگر قرار می گیرد و مورد استفاده و مورد بحث و مورد نگاه خیلی از حجاج و افراد دیگر هم هست. به همین دلایل پیام ایشان صرفا محدود به یک حوزه جغرافیایی خاص نیست این پیام منتشر می شود به صورت های مختلف در اختیار مسلمانان قرار می گیرد و به دست خیلی از کشورها و خیلی از امت های اسلامی می رسد. به نظرمی رسد اگر در این حج حجاج ایرانی وجود داشتند تاثیر دست به دست شدن این پیام بیشتر بود ولی همانطور که عرض کردم چون این پیام به زبان های مختلف ترجمه می شود و در اختیار کشورهای قرار می گیرد تاثیر خودش را خواهد گذاشت.
لاسجردي در مورد احتمال برخورد جهان اسلام با حكام سعودي گفت: آنچه که مسلم است این است که اگر قرار بود کاری انجام شود تا به حال انجام می شد. وقتی اتفاقی به این بزرگی رخ می دهد در صورت عادی کشورها تکانی به خود می دهند اعتراضی می کنند! ولی برای فاجعه منا این اتفاق نیفتاد. نگاه حکام سعودی و برخی از کشور های منطقه به تمام مسائل یک نگاه از بالا ب پایین است به دیگر کشورها و نگاهی طبقاتی و نگاه بزرگتری و کوچکتری دارند لذا معمولا اتفاق خاصی نمی افتد. به علاوه اینکه سعودی ها هم بعد از حادثه منا خیلی تلاش کردند که هر گونه اعتراض و هر نوع واکنش منفی را مدیریت کنند و نگذارند کسی واکنش خاصی نشان دهد و لذا بعید است اتفاق خاصی بیفتد مگر کشورهای مختلف و روشنفکران آن سرزمین, مراکز دینی یا آدم های موثری که در هر جامعه ایی حضور دارند بخواهند پیام را انتشار دهند و شروع کنند به بزرگ کردن این پیام و تا یک مدتی به آن بپردازند تا نتیجه ایی حاصل شود. تا زمانی که به این موضوع پرداخته نشود قطعا اتفاقی نخواهد افتاد.

۱۳۹۵/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...