نسخه چاپی

بعد از وقوع سیل چه اقداماتی انجام دهیم؟‌

‌معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: بهتر است بعد از وقوع سیل، خونسردی خود را حفظ كنیم و در وهله اول به نزدیك‌ترین محل امدادرسانی مراجعه كنیم.

به گزارش نما ، غفور آقاجانلو در گفتگو با ایسنا با بیان این‌که مراکز امدادرسانی بعد از وقوع سیل بلافاصله در محل مستقر می‌شوند و غذا و البسه در اختیار آسیب‌دیده‌ها می‌گذارند، اظهار کرد: هنگام وقوع سیل، نیاز به آب آشامیدنی به وضوح مشهود می‌شود. از این‌رو، برای اطمینان از سالم‌بودن آب آشامیدنی، باید حتما به گزارش اخبار محلی توجه کنیم و آب را قبل از مصرف بجوشانیم، چراکه در غیر این‌صورت مشکلات موجود دوچندان می‌شود. علاوه بر این، باید از سیلاب دور شویم. چون ممکن است با روغن، گازوییل و یا فاضلاب آلوده شده باشد و یا در اثر تماس با خطوط نیروی برق زیرزمینی، جریان برق داشته باشد.

این مسئول با تاکید بر این‌که حادثه‌دیده‌ها باید از جریان آب فاصله بگیرند، ادامه داد: باید به مناطقی که سیلاب، عقب‌نشینی کرده توجه کنیم، چراکه ممکن است در این مناطق، استحکام خیابان‌ها و جاده‌ها در اثر جریان سیل ضعیف شده باشد و به خاطر وزن خودرو فرو برود. همچنین، باید از خطوط فشارقوی نیز دوری کنیم و زمانی به خانه بازگردیم که مسئولان، وضعیت امن را اعلام کرده باشند.

وی با تاکید بر این‌که باید از ساختمان‌های احاطه‌شده در آب دوری کنیم، تصریح کرد: هنگام ورود به منزل نیز باید جوانب احتیاط را رعایت کنیم، چون ممکن است بر خلاف ظاهر سالم، پی‌های ساختمان آسیب دیده باشد. البته بهتر است که برای مراجعه به منزل، ساعات روز را انتخاب کنیم تا استفاده از وسایل روشنایی موردنیاز نباشد. همچنین، اگر مجبور شدیم که هنگام شب به منزل مراجعه کنیم، باید محتاط باشیم و هرگز از فانوس، مشعل و کبریت برای روشن‌کردن ساختمان استفاده نکنیم. مثلا می‌توانیم برای روشنایی از چراغ قوه بهره بگیریم.

آقاجانلو با اشاره به این‌که غذاهای کنسروی بهترین گزینه برای رفع گرسنگی در ایام وقوع سیل به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: آب‌های جمع‌شده در گودال‌ها، شرایط مناسبی برای رشد حشرات، علی‌الخصوص پشه‌ها فراهم می‌کند. از این‌رو، باید در محل اقامت خود از توری، همچنین پوشاک آستین‌بلند و چکمه‌های ساق‌بلند استفاده کنیم. علاوه بر این، سیل باعث خروج مارها از لانه‌هایشان می‌شود. به همین‌خاطر باید به جد مراقب مارگزیدگی باشیم. همچنین سیل احتمال شیوع بیماری‌های عفونی از جمله هپاتیت، حصبه و وبا را افزایش می‌دهد، بنابراین هرگز نباید رعایت بهداشت فردی را نادیده بگیریم.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان زنجان یادآور شد: اگر مخزن توالت، کاسه‌توالت، تصفیه‌خانه و تاسیساتی مانند آن در اثر وقوع سیل آسیب دید، بهتر است که در صورت امکان و در اولین فرصت تعمیر شود، چراکه تخریب سیستم‌های زهکشی، سلامت و بهداشت افراد را به مخاطره می‌اندازد. علاوه بر این، از آن‌جایی که گل و لای باقی‌مانده از سیلاب، حاوی مواد شیمیایی و فاضلابی است، باید هر وسیله خیس و مرطوبی را تمیز و ضدعفونی کنیم.

۱۳۹۵/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...