نسخه چاپی

صنعت نشر بیمار است

تا زمانی كه وضع اقتصادی و مشكلات ناشران بهبود پیدا نكند، مشكلات تصویرگری كتاب كودك و نوجوان برطرف نمی‌شود.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، کامران شرفشاهی، مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در خصوص تصویرگری کتاب کودک و نوجوان گفت: در واقع این تصویرگر و نقاش است که باید در خدمت انتقال متن قرار بگیرد و به طور قطع در صورتی که نقاش از قدرت خلاقیت و توانمندی بالایی برخوردار باشد می‌تواند با موفقیت از عهده این مسئولیت بربیاید.

وی ادامه داد: در کشور ما بسیاری از نقاش‌ها بدون توجه به حساسیت کار کودک و نوجوان به خلق اثر در این حوزه می‌پردازند، درحالیکه این عرصه، عرصه خاصی است و به گفته مولانا «چونکه با کودک سر و کارت فتاد، پس زبان کودکی باید گشاد» و تصویرگران ما از این مسئله غافل هستند.

شرفشاهی افزود: تصویرگران ما فکر می‌کنند با همین شیوه بزرگسالان باید با کودک و نوجوان ارتباط برقرار کنند. حتی تصویرگر کودک باید از نوجوان جدا باشد و هر یک از این مقاطع سنی عوالمی دارد که باید براساس آن تصویرگری کرد.

وی تصریح کرد: البته باید امکان حضور یک معاون هنری در تمام انتشاراتی‌ها وجود داشته باشد تا مشکلات کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان در زمینه تصویرگری برطرف شود. به دلیل آنکه صنعت نشر بیمار است ناشران استطاعت این موضوع را ندارند که از معاون هنری در انتشاراتی خود استفاده کنند.

مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر بیان کرد: ناشران نمی‌توانند از معاون هنری در انتشاراتی خود استفاده کنند اما به جای آن می‌توانند از مشاوران هنری کمک بگیرند تا سطح آثارشان را ارتقاء دهند. مسئله دیگر در این باره مشکلات مالی است که موجب می‌شود ناشران کارهای خود را به نقاشانی بسپارند که با مبلغ کمتری کار تصویرگری انجام می‌دهند. برخی از این اشخاص احاطه کافی روی موضوع ندارند و گذشته از بعد فرهنگی مسئله اقتصاد نابسامان در حوزه ما خودش را به این شکل نشان می‌دهد.

شرفشاهی ادامه داد: تا زمانی که وضع اقتصادی جامعه ما و مشکلات ناشران بهبود پیدا نکند، مشکلات تصویرگری کتاب کودک و نوجوان برطرف نمی‌شود. قیمت تمام شده کتاب به طور واقعی بسیار بالا است و ناشران نیز خجالت می‌کشند و نمی‌دانند چه قیمتی پشت جلد کتاب‌ها بزنند.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این قشر نگاه کاسب کارانه‌ای به اقتصاد نشر ندارند اما ناگزیر هستند برای ادامه کارشان از برخی مسائل مانند تصویرگری کتاب هایشان که جنبه کیفی دارد، چشم پوشی کنند. در نهایت دود این مسئله به چشم مخاطبان می‌رود تا زمانی که تدبیری در این خصوص اندیشیده نشود، کماکان مسائلی چون ضعف در تصویرگری کتاب کودک و نوجوان ادامه می‌یابد.

۱۳۹۵/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...