نسخه چاپی

ابراز نگرانی آژانس نسبت به آزمایش هسته‌ای كره شمالی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به آزمایش هسته‌ای كره شمالی ابراز نگرانی كرد و آن را خلاف قطع‌نامه های شورای امنیت سازمان ملل خواند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در واکنش به آزمایش هسته‌ای بزرگ کره شمالی بیانیه‌ای منتشر و آن را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: آزمایش هسته‌ای امروز جمهوری دموکراتیک خلق کره اگر مورد تایید قرار گیرد برای دومین بار است که این کشور در سال جاری و پنجمین بار از سال 2006 دست به چنین اقدامی می‌زند. این آزمایش به طور روشن نقض تعداد زیادی از قطع‌نامه‌ های شورای امنیت سازمان ملل و به طور کامل برخلاف درخواست‌های مکرر جامعه بین‌الملل برای توقف این اقدامات است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمانو در ادامه تاکید کرد که این اقدام کره تاسف‌بار و به شدت نگران کننده است.

مدیر کل آژانس در ادامه بیانیه خود آورده است: شورای امنیت در قطع‌نامه 2270 خود به شدت آزمایش هسته‌ای پیشین جمهوری خلق کره را که در شش ژانویه سال جاری صورت گرفت محکوم می‌کند. شورای امنیت هم‌چنین در این قطع‌نامه بر تصمیمات خود تاکید کرد که بر اساس آن جمهوری خلق کره نباید هیچ آزمایش هسته‌ای دیگری را انجام دهد و موظف است تمام تسلیحات هسته‌ای خود را نابود و برنامه‌های هسته‌ای کنونی‌اش را فوری و به طور کامل، قابل راستی‌آزمایی و به گونه‌ای غیرقابل بازگشت متوقف کند و به تمام فعالیت‌های مرتبط نیز پایان دهد.

آمانو هم‌چنین در بیانیه خود از جمهوری دموکراتیک خلق کره خواسته است تا به طور کامل قطع‌نامه‌های مرتبط با شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اجرایی کند.

وی در ادامه تاکید کرده است: آژانس کماکان مسأله هسته‌ای جمهوری دموکراتیک خلق کره را زیر نظر دارد و آماده است تا فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود را در صورتی که یک توافق سیاسی میان کشورهای نگران نسبت به این مسأله حاصل شود، در کره شمالی از سر گیرد.

به گزارش ایسنا، دولت کره‌شمالی با انتشار بیانیه‌ای ضمن تایید رسمی انجام پنجمین آزمایش هسته‌ای خود تاکید کرد که در سایه خطر رو به گسترش واشنگتن، کره شمالی به اقدامات خود در راستای تقویت توان هسته‌ای‌اش از نظر حجم و کیفیت ادامه خواهد داد تا در شرایط خطر هسته‌ای رو به گسترش آمریکا از خود حفاظت کند.

پیونگ یانگ دوشنبه گذشته و در جریان نشست گروه بیست در چین با شلیک سه موشک بالستیک در دریای ژاپن از آزمایش هسته‌ای جدیدی خبر داده بود.

آزمایش هسته‌ای صبح امروز کره شمالی نگرانی و واکنش سران کشورهای جهان را در پی داشته است.

مسکو آزمایش‌های موشکی کره شمالی را محکوم کرده و وزارت امور خارجه این کشور نیز آزمایش‌های قبلی و اخیر کره شمالی را محکوم کرده و آن را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت دانسته است.

روسیه در ادامه کره شمالی را به پایبندی جدی به این قطعنامه‌ها دعوت کرد و هشدار داد این اقدامات می‌تواند تنش‌ها و اقدامات نظامی را در منطقه افزایش دهد.

به دنبال اجرای این آزمایش هسته‌ای از سوی کره شمالی که قوی‌ترین آزمایش در طول تاریخ بوده، دولت کره جنوبی نیز نشستی فوق‌العاده به ریاست نخست‌وزیر این کشور برای بررسی ابعاد این آزمایش جدید تشکیل داد.

هم‌چنین وزارت امور خارجه چین با صدور بیانیه‌ای ضمن دعوت کره شمالی به خویشتن‌داری اعلام کرد که پکن به شدت این اقدام کره شمالی را محکوم می‌کند.

۱۳۹۵/۶/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...