نسخه چاپی

جایگزینی ارتش آزاد در مناطق تحت اشغال داعش

با افزایش تصرفات تروریست‌های ارتش آزاد تحت لوای عملیات سپر فرات تركیه در شمال سوریه، پیشروی ها به سمت حلب جدی تر می شود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما، تروریست‌های ارتش آزاد که از سوم شهریور و آغاز تجاوز نظامی «سپر فرات» ترکیه به شمال سوریه، با حمایت‌های تسلیحاتی، توپخانه‌ای و لوجستیکی ارتش ترکیه تقویت شده‌اند، به پیشروی در مناطق کُردنشین و شهر «حلب» ادامه می‌دهند.

ترکیه عملیات «سپر فرات» را به بهانه مبارزه با داعش آغاز کرد اما از ابتدای این تجاوز نظامی آشکار، پیوسته بر لزوم عقب‌نشینی نیروهای اتحاد دموکراتیک کُرد از جمله یگان مدافع خلق تاکید کرده و چندین بار با آنها نیز درگیر شده است.

نیروهای کُرد با حمایت‌های ائتلاف بین‌المللی ضد داعش پیشروی‌ها و دستاوردها زیادی علیه تروریست‌های داعش به دست آورده بود ولی در هر حال هدف اصلی ترکیه عقب راندن شبه نظامیان کُرد از مناطق غربی رودخانه فرات و ممانعت از تاسیس دولت خودمختار کُردی در شمال سوریه است.

سه شنبه گذشته تصاویری از آماده سازی و اعزام خیل انبوه خودروهای زرهی از جمله تعداد زیادی تانک از شهر «استانبول» به شهر «اصلاحیه» در جنوب ترکیه منتشر شد که به احتمال زیاد قرار است برای آغاز فاز سوم سپر فرات در اختیار تروریست‌های ارتش آزاد قرار بگیرد.

چهار روز قبل نیز فاز دوم این عملیات با ارسال 20 تانک، 5 نفربر زرهی و تعداد دیگر خودروی نظامی به شهرک الراعی جهت تقویت ارتش آزاد در غرب مناطق تصرف شده کلید خورد.

برای اولین بار از زمان آغاز بحران تروریسم در سوریه، گروهک «ارتش آزاد» توانست با حمایت نظامیان ترکیه، حدود 680 کیلومتر مربع در شمال سوریه و هم مرز با ترکیه را تصرف کند و نیروهای کُرد و تروریست‌های داعش را از این مناطق عقب براند.

مناطق میان دو شهر «اعزاز» و «جرابلس» به مساحت تقریبی 680 کیلومتر مربع، اکنون تحت اختیار تروریست‌های ارتش آزاد قرار دارد و این گروه در چهار منطقه «الراعی»، «الباب»، «العامریه» و «تل الحجار» وضعیت نظامی اعلام کرده است و شهرک «الباب» در شرق استان حلب نیز اکنون دراختیار تروریست‌های داعش قرار دارد.

آنگونه که مقامات ترکیه ادعا می‌کنند برای اولین بار در چند سال اخیر، مرز ترکیه و سوریه از لوث وجود تروریست‌های داعش پاکسازی شده است اما این مناطق به دست تروریست‌هایی که دولت ترکیه و آمریکا میانه رو می‌نامند افتاده است.

بر این اساس، تروریست‌های ارتش آزاد اکنون به عمق 24 کلیومتر در خاک سوریه و جنوب مرز ترکیه پیشروی کرده‌اند و مناطق غربی رودخانه فرات را به اشغال خود درآورده‌اند و نیروهای کُرد هم هنوز در بخش‌هایی از غرب فرات حضور داشته و مقاومت می‌کنند.

به نظر می رسد در حالی که گفته می‌شود مقامات ترکیه بعد از کودتای نافرجام 15 جولای به خود آمده و دست از حمایت داعش برداشته‌اند اما بنظر می‌رسد ظاهرسازی ترکیه در مبارزه با تروریست‌های داعش در شمال سوریه، اولا برای تطهیر چهره دولت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور در اذهان عمومی بوده و دوما با هدف جایگزین کردن تروریست‌های ارتش آزاد که تفاوت چندانی با داعشی‌ها ندارند، انجام می‌شود.

علاوه بر این با توجه به اینکه ترکیه در سالهای اخیر همه امکانات خود را در اختیار گروه‌های مختلف تروریستی و تکفیری قرار داده، ساده لوحانه است بپذیریم کودتای نافرجام یک شبه ترکیه، باعث چرخش این کشور از مواضع چند ساله خود ضد سوریه شده است.

۱۳۹۵/۶/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...