نسخه چاپی

درآمد ۱۹ هزار میلیارد تومانی عربستان از خرید سوغات حجاج

بر اساس اعلام اتاق تجارت و صنعت مكه، حجاج در سال گذشته معادل ۱۹ هزار میلیارد تومان در عربستان برای خرید سوغات و دیگر هزینه‌های جانبی خرج كردند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، زائران خانه خدا هر ساله پیش از آغاز موسم حج و پیش از آن هزینه‌های زیادی را صرف خرید سوغاتی و دیگر اقلام می‌کنند که بر اساس گزارش‌ها، در سال گذشته ارزش این خریدها به ۲۰ میلیارد ریال عربستان (معادل ۱۹ هزار میلیارد تومان) رسید.

با وجود چنین درآمد هنگفتی که هرساله به جیب رژیم آل‌سعود می‌رود، اما آنها کمترین خدمات را از لحاظ کیفی به زائران خانه خدا ارائه می‌دهند و در بسیاری موارد برای حفظ امنیت و بهداشت حجاج، هیچ چاره‌اندیشی صورت نمی‌گیرد.

«سیدی مختار»، زائری که امسال از کشور مالی در مراسم حج حضور دارد، می‌گوید: پیش از آغاز موسم حج و تاکنون ۸۵۰ دلار برای خرید تسبیح، سجاده و دیگر سوغاتی‌ها برای دوستان و خانواده هزینه کرده‌ام.

این زائر ۵۴ ساله معتقد است خرید، بخشی از وظیفه مذهبی اوست و همان چیزی است که پیامبر اسلام (ص) از ما خواسته یعنی بردن هدیه برای خانواده و دوستان.

«محمد حسن»، زائر اهل مصر نیز که مشغول خرید در نزدیکی مسجدالحرام است، می‌گوید: تاکنون عبا، تسبیح، عطر و سجاده خریداری کرده و ۳ هزار ریال عربستان برای خرید کنار گذاشته است و ۶۷۰۰ دلار نیز هزینه اقامت او در هتل‌های مکه و مدینه خواهد شد.

وی معتقد است این هزینه‌ها غیرقابل انکار است و خانواده و دوستان به این سوغاتی‌ها افتخار می‌کنند. ارزش این سوغاتی‌ها قابل تصور نیست.

ماجد عبدالله یکی از فروشندگان در مکه که مغازه کوچکی دارد با ابراز خشنودی از این شرایط می‌گوید: درآمد روزانه من از محل فروش تسبیح و سجاده در این مغازه کوچک چیزی بین ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار ریال (عربستان) است.

هزینه ۱۹ هزار میلیارد تومانی حجاج در ایام سال گذشته در حالی رقم خورده است که این رقم امسال به سبب عدم حضور حجاج ایرانی که هزینه‌های زیادی را صرف خرید سوغاتی می‌کنند قطعا کاهش خواهد یافت.

۱۳۹۵/۶/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...