نسخه چاپی

توزیع دستبندهای الكترونیكی بین زائران خانه خدا

عربستان سعودی تجهیز زائران خانه خدا را به دستبند شناسایی الكترونیك آغاز كرد.

به گزارش نما به نقل از شبکه خبر، این تدبیر پس فاجعه ازدحام جمعیت در مناسک حج پارسال که به جان باختن هزاران زائرمنجر شد به اجرا در آمده است.
ریاض مدعی شده است نحوه برگزاری مناسک سالانه حج را که روز شنبه آغاز می شود بهبود بخشیده وامنیت آن را تقویت کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ازمکه، تدبیر کلیدی که مطبوعات سعودی ازچند ماه پیش مطرح می کنند، استفاده از دستبندهای الکترونیک است.
عیسی رواس معاون وزیر حج عربستان سعودی به خبرگزاری فرانسه گفت این دستبندها که از پلاستیک فشرده تهیه شده‌اند، دارای بارکدی هستند که توسط تلفن‌های همراه هوشمند قابل خواندن است.
وی افزود هویت، ملیت، محل اسکان زائر در مکه، شماره تماس مسئولان کاروانی که زائر به آن تعلق دارد همچنین اطلاعات ثبت شده هنگام صدور روادید روی این بارکدها وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: «هدف، تجهیز همه زائرانی است که از خارج می آیند» اما به تعداد دقیق دستبندهایی که تاکنون به زائران داده شده است، اشاره نکرد.
بیش از یک میلیون و چهارصد هزارزائر خارجی در مراسم حج امسال حضور دارند.
خبرنگاران خبرگزاری فرانسه این دستبندها را روی دست عده‌ای از زائران که درمسجد الحرام و اطراف آن تردد می کردند، مشاهده کردند.
اما برخی از این دستبندها توسط آژانس‌های مسافرتی داده شده واطلاعات ثبت شده توسط وزارت حج عربستان روی آنها نیست.
به گفته عیسی رواس، قیمت دستبندهای الکترونیک وزارت حج عربستان حدود دو ریال سعودی است که تقریبا معادل پنجاه سانتیم یورواست.
پهنای این دستبندها دو سانتی‌متراست.
دستبندهای مسلمانانی که از کشورهای عربی آمده‌اند سبز رنگ است.
نبیل ملحم، زائر 61 ساله فلسطینی که یکی از این دستبندها را که مقامات سعودی تهیه کرده‌اند به دست دارد، معتقد است این دستبند به مثابه یک گذرنامه است.
24 سپتامبر 2015، در مراسم حج سال قبل، ازدحام جمعیت به مرگ دست‌کم دو هزار و دویست و نود و هفت نفر (بر اساس آماری که کشورهای خارجی اعلام کردند) منجر شد.
برخی برای شناسایی قربانیان مشکل داشتند.
مقامات سعودی آمار قربانیان این فاجعه را که مرگبارترین فاجعه تاریخ حج است، روی 769 نفرثابت نگه داشتند.
جین کینینمون از مرکز مطالعات چاتهام هاوس درلندن اعلام کرد: «حداقل چیزی که می توانیم بگوییم این است که ضعف‌های بزرگی درزمینه برگزاری مراسم حج پارسال وجود داشت اما بهبودهایی درسطح زیربنایی وجود داشته و سعودی‌ها قطعا تلاش خواهند کرد تدارکات پشتیبانی را بهبود ببخشند.»
به گفته این کارشناس، حج «یک عملیات پشتیبانی عظیم است و به علت اهمیتی که این مراسم درعرصه‌های مذهبی واقتصادی برای عربستان سعودی دارد، این کشورمی داند که باید آن را با موفقیت برگزار کند.»
دریسا کوناکری زائر نیجریه‌ای اعلام کرد: «امسال مسئولان اسکان به محض ورود ما به هتل این دستبند را به ما دادند.»
وی که یک دستبند بنفش رنگ مخصوص زائران آفریقایی در دست داشت، افزود: «به خودم می گویم که به این صورت دست‌کم شناسایی می شوم.»
پشت سراو چهارزائر استرالیایی حضور داشتند که اعلام کردند آنها هیچ دستبندی نگرفته اند.

۱۳۹۵/۶/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...