نسخه چاپی

محدود كردن مساجد ایرانی و تركی در گرجستان

حدود ۶۰ مسجد متعلق به ایرانیان و ترك‌ها در گرجستان وجود دارد كه داشتن مجوز رسمی فعالیت محروم هستند.

به گزارش نما به نقل از فارس، حدود ۶۰ مسجد در گرجستان فعال هستند که هیچ یکی از آنها مجوز فعالیت رسمی را ندارند، در حالی که کنیسه‌های یهودیان و کلیساهای ارمنی مجوز فعالیت دارند.

این مساله باعث نگرانی ترک‌های آذربایجان در گرجستان می‌شود. آنها معتقد هستند که این وضعیت می‌تواند در آینده تاثیری بر وضعیت حقوقی آذربایجانی این کشور نیز داشته باشد.

در طول تاریخ بارها تقابلی بین مسلمانان و مسیحیان رخ داده ولی، همواره مسلمانان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. مسلمانانمعتقدند به اعتقادات دینی آنها احترام نمی‌گذارند.

بیش از نیمی از این مساجد تحت نظارت ترکیه و بقیه آنها تحت نظارت ایران قرار گرفته‌اند. حتی روحانی‌های این مساجد مانند روحانی‌های ترکیه و ایران لباس می‌پوشند.

مشخص شده است که از جمهوری آذربایجان به این مساجد ادبیات دینی فرستاده نمی‌شود و اداره مسلمانان قفقاز یا نمی‌تواند و یا تصمیم ندارد سفری به این منطقه انجام دهد.
«کرم محمدلی»، استاد دانشگاه دولتی باکو در مصاحبه با روزنامه «جمهوریت» آذربایجان در این باره می‌گوید: «بورچالی یک منطقه است که همواره به آذربایجان وابسته بوده است. ولی، اخیراً روند متفاوتی در این منطقه مشاهده می‌شود. به طوری که در این منطقه ایدئولوژی ترکیسم به صورت جدی تقویت یافته است. ایران تبلیغات دینی را میان مردم که متعلق به مذهب جعفری هستند، انجام می‌دهد اما فعالیت آذربایجان در این خصوص ضعیف است. اما این به معنی آن نیست که دولت آذربایجان علاقه‌ای به این منطقه نشان نمی‌دهد. به نظرم، توجه و علاقه دولت آذربایجان به این منطقه باید افزایش یابد».
«زلیمخان محمدلی»، رییس جمعیت بورچالی نیز در واکنش به این مسئله می‌گوید: «ایران امکانات بیشتری برای فعالیت در امور دینی در منطقه دارد ولی، سیاست جمهوری آذربایجان در زمینه دین بسیار ضعیف است. زمانی دفتر اداره مسلمانان قفقاز در این منطقه فعالیت می‌کرد. ولی، بعداً گرجی‌ها این دفتر را بستند».

۱۳۹۵/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...