نسخه چاپی

واكنش‌مطبوعات‌امریكا به سفرمرسی به‌تهران

به دنبال اعلام رسمی حضور محمد مرسی رییس جمهوری مصر در اجلاس جنبش عدم تعهد در ایران، روزنامه های امریكا با انتشار تحلیل هایی درباره این سفر از نزدیكی و همگرایی قاهره و تهران ابراز نگرانی كردند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا ،روزنامه نیویورك تایمز با انتشار گزارشی درباره برنامه سفر محمد مرسی به ایران نوشت: به این ترتیب پس از سه دهه روابط سرد دو كشور، مصر در حال نزدیك شدن به ایران، یكی از پرنفوذترین قدرت های منطقه است.

این روزنامه با اذعان به اینكه آمریكا درباره تحولات مصر و جهت گیری سیاست خارجی رهبر اسلام گرای آن كشور دچار سردرگمی است، می نویسد: سفر محمد مرسی به چین و ایران می تواند نشان دهنده چرخشی بنیادی در راهبرد سیاست خارجی مصر پس از انقلاب باشد.

محمد مرسی قرار است به زودی راهی چین شده و پس از بازدید از ان كشور برای حضور در اجلاس عدم تعهد به تهران وارد شود.

نیویورك تایمز در ادامه گزارش خود سفر مرسی به ایران و چین را یاداور چرخش صد و هشتاد درجه ای سیاست خارجی مصر پس از روی كار امدن انور سادات دانسته و چشم انداز این تغییر را برای امریكا و اسرائیل بسیار نگران كننده می خواند.

انور سادات رییس جمهوری اسبق مصر ان كشور را از اردوگاه شرق و شوروی خارج ساخته و در مدت كوتاهی با چرخش در سیاست خارجی خود، قاهره را تبدیل به یكی از متحدان امریكا و رژیم اشغالگر قدس كرد.

روزنامه لس انجلس تایمز نیز در تحلیلی با عنوان 'همگرایی مصر با ایران و چین برای سیاست امریكا دردسرساز است' ، می نویسد كه رییس جمهوری مصر پیش از دیداری كه قرار است از ایالات متحده انجام دهد به ایران خواهد رفت و این دارای پیامی قابل توجه برای امریكا و عربستان است.

لس انجلس تایمز تصریح می كند كه با وجود كمك های میلیاردی و سرمایه گذاری های امریكا و عربستان در مصر، رییس جمهوری ان كشور به این موارد بی توجهی و به ایران سفر خواهد كرد؛ گویی كه قاهره، ایران را بر آمریكا مقدم دانسته است.

این روزنامه تاكید می كند كه سفر عالی ترین مقام مصر به جمهوری اسلامی بویژه پس از سه دهه رابطه سرد دو كشور نشان می دهد كه سیاست امریكا برای انزوای ایران در سطح منطقه ای و بین المللی ناموفق بوده و جمهوری اسلامی به دنبال بهار عربی و روی كار امدن اخوان المسلمین متحدان تازه ای در منطقه برای خود پیدا كرده است.

روابط جمهوری اسلامی و مصر به دنبال امضای پیمان ننگین كمپ دیوید میان انور سادات و رژیم صهیونیستی در سال 1358 قطع شد.

در دوران حسنی مبارك روابط دو كشور به دلیل حمایت رژیم مبارك از تل اویو و روابط ویژه ان با صهیونیست ها همواره دستخوش تنش بود.

محمد مرسی عضو اخوان المسلمین مصر، دو ماه پیش در انتخاباتی آزاد و سراسری به عنوان اولین رییس جمهوری مصر پس از انقلاب ژانویه ان كشور برگزیده شد.

۱۳۹۱/۶/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...