نسخه چاپی

عضو كمیسیون امنیت ملی در گفتگو با نما :

مضرات FATF از پذیرش برجام هم سنگین تر است

عکس خبري -مضرات FATF از پذيرش برجام هم سنگين تر است

هاجر چنارانی گفت : استفاده از تجربیات دنیا در مقابله پول شویی مورد تأیید همگان است اما باید توجه داشت كه تعریف ایران انقلابی از این پدیده و مبارزه با آن با نظام سلطه متفاوت است.

به گزارش نما ، هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور وعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با حبرنگار نما در خصوص موضوع پیوستن ایران به برنامه کاری اقدام مشترک مالی یا همان FATF بیان داشت: با بررسی های که بنده انجام داده ام به نتیجه رسیدم که پذیرش شرایط FATF به نفع کشور نیست.
وی ادامه داد: به عقیده برخی کارشناسان پذیرش fatf حتی از برجام هم تبعات بیشتری دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بر ضرورت مبارزه با پول شویی تأکید داشت اما در عین حال تصریح کرد: اگرچه استفاده از تجربیات دنیا در مقابله پول شویی مورد تأیید همگان است اما باید توجه داشت که تعریف ایران انقلابی از این پدیده و مبارزه با آن با نظام سلطه متفاوت است.
چنارانی به وجود مقررات محدود کننده دسترسی به اطلاعات مالی در کشورهای غربی اشاره کرد و در اینباره توضیح داد: خود این کشورها قوانینی را در اختیار دارند که یک سری از اقدامات مالی آنان را پنهان و غیر قابل انتشار می کند.
وی صحبت های خود را با یک پرسش اینگونه ادامه داد: در شرایط این قرارداد انتشار ارتباطات مالی ما با گروه های مقاومت جزو اهداف آن بوده و عواقب ناگواری را هم به دنبال دارد، آیا امریکا نیز که عضو این برنامه است تا کنون نسبت به انتشار برنامه های کمک مالی خود اقدام کرده است؟
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یکی از نقاط بسیار عجیب FATF را عضویت ناظر عربستان و رژیم صهیونیستی خواند.
وی افزود: پیش از این موضوع بکارگیری یک نرم افزار امریکایی در شبکه بانکی کشور پیش آمده بود که مسئولان سازمان پدافند غیر عامل هم در خصوص خطرات احتمالی استفاده از آن هشدار داده بودند.
نماینده مردم نیشابور در مجلس همچنین اصل 77 قانون اساسی را در این رابطه متذکر شد و گفت: بر اساس این اصل، کلیه توافق نامه ها و قراردادهای ایران با خارج باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد تا نمایندگان ملت به شکل دقیق و کارشناسی آن را مورد بررسی قرار دهند.
هاجر چنارانی در همین رابطه تصریح کرد: قطعاً این قرار داد هم به ارائه شده و نمایندگان تمام جوانب آن را بررسی خواهند کرد. ما اجازه نخواهیم داد که غربی ها دیدگاه و اهداف خود را در این ضمینه به ما تحمیل کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: دلیل اصلی عدم همکاری بانک ها و موسسات بین المللی مالی با ایران عضو نبودن کشورمان در FATF نیست بلکه باقی ماندن تحریم های ثانویه امریکا است که مانع اصلی ارتباط نهاد های مالی بین المللی با جمهوری اسلامی بوده و موجب نگرانی آنها در برگشت پذیری تحریم ها شده است.

۱۳۹۵/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...