نسخه چاپی

سید مرتضی نبوی: عدم حضور اصلاح طلبان، توهم است

عکس خبري -سيد مرتضي نبوي: عدم حضور اصلاح طلبان، توهم است

سید مرتضی نبوی گفت: عدم حضور اصلاح طلبان، یك توهم است. آن اشتباهی كه اصلاح طلبان در انتخابات دوم شوراها مرتكب شدند اینبار اصولگراها نباید مرتكب شوند. مهمترین و باسابقه ترین و گسترده ترین لیست، فهرست جبهه متحد اصولگرایان است.

سید مرتضی نبوی این روزها دغدغه آن را دارد که چرا عده ای تفرقه جو به دنبال شکاف بین نیروهای انقلاب هستند و در عین حال از علمای بزرگی چون علامه مصباح یزدی سوء استفاده می کنند. مرتضی نبوی که در دوران وزارت و نمایندگی در مجلس چهارم و پنجم، وسیله نقلیه اش، موتور سیکلتی بود تا امروز الگویی باشد برای نمایندگان مجلس نهم که می توان دسترسی به امکانات داشت لیکن کمترین بهره شخصی از آن نداشت. وی بی اخلاقی های انتخابات نهم را مورد توجه قرار داده و در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی جبهه متحد متحد اصولگرایان می گوید: «جناب آقای حداد عادل یک شخصیت فرهنگی و بصیری هستند که بخصوص در جریان فتنه مواضع خیلی شفاف و به موقعی داشتد و مواضع ایشان همیشه برای جامعه روشنگر بوده و می توانیم ایشان را یکی از افراد نخبه و خواص بصیر کشورمان بنامیم. به ویژه شخصیت فرهنگی ایشان و تخلق ایشان به اخلاق اسلامی مخصوصا در عرصه اجتماعی و سیاسی به عنوان یک الگوی خوب باید به جامعه معرفی شود. اینها خصوصیات بارزی است که در اولین نگاه هر انسانی به دکتر حداد عادل جلوه می کند و ایشان حضورشان در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان مسئول شورای تخصصی تحول در علوم انسانی، نشان دهنده شخصیت عمیق فرهنگی سیاسی ایشان است.» در ادامه ابتدا برخی جملات این نماینده سابق مجلس و بعد از آن متن کامل گفتگوی پایگاه اطلاع رسانی جبهه متحد اصولگرایان با سید مرتضی نبوی ارایه می گردد:

عدم حضور اصلاح طلبان، یک توهم است/ آن اشتباهی که اصلاح طلبان در انتخابات دوم شوراها مرتکب شدند اینبار اصولگراها نباید مرتکب شوند/ مهمترین و باسابقه ترین و گسترده ترین لیست، فهرست جبهه متحد اصولگرایان است/ ارزش افزوده فهرست جبهه متحد نسبت به مجلس هشتم اینست که مورد حمایت دو تشکل روحانی باسابقه قبل از انقلاب قرار دارد/ جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که تاسیس آنها به قبل از انقلاب برمیگردد اعضای آنها از جمله شاگردان حضرت امام خمینی(ره) و از حامیان اصلی انقلاب بوده اند/ جبهه متحد مهم ترین ائتلاف اصولگرایان است/ آیت الله مهدی کنی تمام زندگی و سلامتی خود را برای نظام و انقلاب صرف کرده است/بولتن سازیف جزو خاطرات بسیار تلخ و اذیت کننده این دوره از انتخابات بوده و هست/ عدم رعایت تقوای سیاسی از جانب هر گروه و جناحی مضر است و از سوی گروههای مدعی اصولگرایی ناب، مضرتر/ آقای مصباح قبول ندارند که لیست نهایی پایداری را به ایشان نسبت بدهند/ دکترحداد عادل یکی از افراد نخبه و خواص بصیر کشورمان است/ شخصیت فرهنگی دکتر حداد عادل و تخلق ایشان به اخلاق اسلامی به عنوان یک الگوی خوب باید به جامعه معرفی شود/ با توجه به فراگیری فهرست جبهه متحد اصولگرایان و همچنین حمایت حضرات آیت الله مهدوی کنی و یزدی، اکثریت مجلس را اعضای لیست جبهه متحد شکل خواهند داد/ برخی گروههای وحدت شکن دایره اصولگرایی را بقدری تنگ می دیدند که در نهایت عده زیادی از اصولگرایان بیرون این دایره می ماندند/ گروههای مدعی با شروطشان امکان ائتلاف را از ما گرفتند و نتیجه این کارشان را هم پس از انتخابات می بینند/ وحدت انتظاری است که از تمام اصولگرایان می رفت



* در این دوره از انتخابات بر خلاف دوره های گذشته انتخابات مجلس که اصولگرایان بصورت واحد و با یک لیست وارد عرصه انتخابات می شدند، ما شاهد هستیم که برخی با ادعای اینکه اصلاح طلبان و جریانات فتنه و انحراف در عرصه حضور ندارند، اقدام به وحدت شکنی کرده و ساز و کار مورد تایید آیت الله مهدوی کنی را نپذیرفتند. تحلیل شما از رقابت میان اصولگرایان در این مقطع چیست؟



این انتخابات اولین انتخابات بعد از فتنه ۸۸ است و در فتنه ۸۸ برای دومین بار جریان افراطی اصلاح طلب شانس خود را برای براندازی با روش انقلاب های رنگی تکرار کرد و هزینه هایی را برای نظام ایجاد کرد. همین موضوع هم باعث شد که چهره های مشهور اصلاح طلب در حقیقت بدست خودشان، خودشان را از چارچوب نظام خارج کرده و دست به ساختارشکنی زدند.



البته چهره هایی باقی ماندند که حالت ابهام در مواضعشان وجود دارد. آنها بصورت غیرمستقیم دست به تحریم زدند با این هدف که مشارکت در انتخابات پایین بیاید و در نتیجه زبان آنها دراز شده برای لجن پراکنی علیه نظام و حالت طلبکاری داشته باشند. با این حال چون جریان چب و یا اصلاح طلب یک جریان ریشه دار بود و بدنه اجتماعی داشتند، می بینیم که گروه های نصفه نیمه آنها وارد میدان شده و لیست دادند و همین مسئله نشان دهنده اینست که بدنه اصلاحات تابع سران افراطی خود نیست اما همانطوری که اشاره کردید چون ضربه کاری به اصلاحات خصوصا در سطح لیدرهای آن، خورد لذا دیگر آن حضور بسیار جدی را در انتخابات ندارند که رقابت اصلی بین دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا باشند اما در عین حال آنها حضور دارند و عدم حضور آنها به نظرم یک توهم است. با این اوصاف اصولگرایان نمی توانند خاطرجمع باشند که اصلاح طلبان در صحنه حضور ندارند و آن اشتباهی که اصلاح طلبان در انتخابات شوراهای دوم مرتکب شدند اینبار اصولگراها نباید مرتکب شوند.



نتیجه این مقدمات این است که درون اصولگرایان اختلاف سلایقی که بود منجر به لیست های متعدد شد که البته مهمترین، فراگیرترین باسابقه ترین و گسترده ترین آنها لیست جبهه متحد اصولگرایان است که ایندفعه یک ارزش افزوده ای نسبت به مجلس هشتم دارد و آن هم اینست که مورد حمایت دو تشکل روحانی باسابقه قبل از انقلاب یعنی جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که تاسیس آنها به قبل از انقلاب برمیگردد و اغلب اعضای آنها از جمله شاگردان حضرت امام خمینی و از حامیان اصلی انقلاب بوده اند. در نتیجه جبهه متحد مهم ترین ائتلاف اصولگرایان است و مورد حمایت حضرات آیات مهدوی کنی و یزدی می باشد.



البته پایداری هم هست که در حقیقت قسمتی از اصولگرایان و در واقع یکی از اضلاع انتخابات مجلس هشتم در قالب رایحه خوش بودند. در انتخابات مجلس هشتم در ائتلاف آن دوره، سه ضلع بود که یکی از اضلاع، رایحه خوش بود که بیشتر به عنوان حامیان دولت شناخته شدند اما پس از آنکه جریان حاشیه ساز دولت قدرت گرفت و موضوع خانه نشینی پیش آمد اینها راه خود را جدا کرده و در اعتراض به این مسئله پایداری را تشکیل دادند.



در مجموع معتقدم که رقابت اصلی این دوره میان لیست جبهه متحد اصولگرایان، لیست پایداری، ایستادگی، بصیرت و بیداری و لیست جریان اصلاحات باشد. درخصوص جبهه "صدای ملت" هم معتقدم که بیشتر شخص محور است یعنی بیشتر با محوریت علی مطهری است و بقیه افراد این لیست شانسی برای پیروزی ندارند. عمده اینها کسانی هستند که وقتی در لیست جبهه متحد و پایداری قرار نگرفتند رفتند و برای خودشان جبهه راه اندختند. شما می دانید که همین آقای مطهری که الان عنوان منتقد شاخص دولت را یدک می کشد در انتخابات گذشته با سهمیه حامیان دولت و رایحه خوش به مجلس راه یافت!



* همانطور که اشاره کردید در انتخابات مجلس نهم نقش برجسته آیت الله مهدوی کنی بسیار برجسته است. آیا این ورود اطمینان بخش شایسته تحلیل بیشتر نیست؟



در زمان پیروزی انقلاب اسلامی شهر تهران دارای رهبری فرزانه جهت راهنمایی مردم بود،آیت الله مهدوی کنی در مسجد جلیلی با گرد هم آوردن روحانیون و جوانان و با ایجاد یک هدف، دوستان را راهنمایی می کردند. افرادی مانند آیت الله بهشتی ،آیت الله مطهری ،آقای هاشمی رفسنجانی و ... با جمع شدن در آن مسجد و در کنار آیت الله مهدوی کنی تشکیل جامعه روحانیت مبارز را دادند روحانیت مبارز با عملکرد خوب خود و استفاده از شخصیت فیلسوف و بزرگواری مانند آیت الله مطهری در تمامی مساجد تهران ریشه دواند و بسیاری از شخصیت‌ها به عضویت در این جمع درآمدند، بطوری‌که بسیاری از خط مشی های نظام با قدرت فکری افرادی مانند دکتر بهشتی و آیت الله مطهری در همانجا تعیین و تبیین شد. آیت الله مهدی کنی تمام زندگی و سلامتی خود را برای نظام و انقلاب صرف کرده است. یکی از راه‌های اصلی شناخت جهت حضور بهتر در انتخابات پیش رو، ایشان هستند.



* همانگونه که مطلع هستید سهم خواهی و وحدت شکنی برخی اصولگرایان در ماه های اخیر یکسری مسائلی نیز به دنبال خود داشته است که از جمله آنها می توان به استفاده ابزاری از برخی علمای برجسته نظیر حضرت آیت الله مصباح و همچنین انتشار گسترده بولتن های تخریبی علیه آیت الله مهدوی کنی اشاره کرد. شما ریشه های این حاشیه سازی ها را در چه می دانید؟



این مسائلی که شما به آنها اشاره کردید متاسفانه جزو خاطرات بسیار تلخ و اذیت کننده این دوره از انتخابات بوده و هست. کسانی که خود را در اردوگاه اصولگرایان می دانند به طور طبیعی باید بسیار بیشتر از دیگر گروه ها و احزاب، اخلاق انتخاباتی را رعایت کرده و نسبت به مسائل شرعی حساس باشند. عدم رعایت تقوای سیاسی از جانب هر گروه و جناحی مضر است و از سوی گروههای مدعی اصولگرایی ناب، مضرتر. ما متاسفانه در جریان هر انتخاباتی این قبیل مسائل را می بینیم و باید دانست که این رفتارها به عنوان کارنامه افراد و گروه ها در ذهن مردم ما ثبت خواهد شد. در مورد انتساب پایداری به حضرت آیت الله مصباح نیز باید گویم که واقعیت این است که اینها بی ارتباط با حضرت علامه نیستند منتهی به نظر می آید که ایشان قبول ندارند که لیست نهایی پایداری را به ایشان نسبت بدهند. ایشان در سطح کلیات و موارد ضروری به اعضای پایداری مشورت می دهند. لیکن بنده نگران سوء استفاده برخی از ایشان هستم.



حتی برخی مطرح کردند که ایشان فرمودند که خیلی از اعضای لیست پایداری را هم نمی شناسند...



بله جناب آقای دکتر لنکرانی وزیر سابق بهداشت هم توضیح دادند که ما بنا نداریم که از ایشان خرج کنیم که اقدام خوبی بود تا اینطور برداشت نشود که پای آن لیست را آیت الله مصباح امضا کرده اند.



با توجه به سرلیستی جناب آقای دکتر حدادعادل در جبهه متحد اصولگرایان و اینکه شما نیز از گذشته های دور ایشان را می شناسید و با ایشان کار کرده اید، می خواهیم کمی درباره ویژگی های شخصیتی و مدیریتی ایشان بفرمایید.



جناب آقای حداد عادل یک شخصیت فرهنگی و بصیری هستند که بخصوص در جریان فتنه مواضع خیلی شفاف و به موقعی داشتد و مواضع ایشان همیشه برای جامعه روشنگر بوده و می توانیم ایشان را یکی از افراد نخبه و خواص بصیر کشورمان بنامیم. به ویژه شخصیت فرهنگی ایشان و تخلق ایشان به اخلاق اسلامی مخصوصا در عرصه اجتماعی و سیاسی به عنوان یک الگوی خوب باید به جامعه معرفی شود. اینها خصوصیات بارزی است که در اولین نگاه هر انسانی به دکتر حداد عادل جلوه می کند و ایشان حضورشان در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان مسئول شورای تخصصی تحول در علوم انسانی، نشان دهنده شخصیت عمیق فرهنگی سیاسی ایشان است.



حضرتعالی از جمله سیاسیون باتجربه و کهنه کاری هستید که در مقاطع مختلف قبل و بعد از انقلاب اسلامی حضور فعال و موثری داشته اید. از سوی دیگر به نظر می رسد پیچیدگی رقابت ها در این دوره از انتخابات بیشتر از دوره های گذشته باشد. پیش بینی شما از نتایج نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی چیست؟



تصور بنده این است که اکثریت قاطع این دوره مجلس هم اصولگرایان هستند از سوی دیگر به نظر می رسد که با توجه به عدم وحدت اصولگرایان تعداد اصلاح طلبان بیشتر از مجلس هشتم باشد. در میان اصولگرایان هم با توجه به فراگیری این لیست و همچنین حمایت حضرت آیت الله مهدوی کنی و حضرت آیت الله یزدی، اکثریت را اعضای لیست جبهه متحد می گیرند.



پیامدهای وحدت شکنی برخی گروههای مدعی و سواستفاده دشمن از این موضوع را چطور تحلیل می کنید؟



ببینید همه در این دوره شاهد بودند که حضرات آیات مهدوی کنی و یزدی چقدر از این گروه برای پیوستن به جبهه متحد دعوت کردند و تقاضا کردند با این حال دوستان شرایطی را برای پیوستن به مجموعه اصولگایان مطرح نمودند که قابل پذیرش نبود یعنی منجر به این می شد که دایره اصولگرایی را بقدری تنگ می دیدند که در نهایت عده زیادی از اصولگرایان بیرون این دایره می ماندند. آنها با شروطشان امکان ائتلاف را از ما گرفتند و نتیجه این کارشان را هم پس از انتخابات می بینند. وحدت انتظاری است که از تمام اصولگرایان می رفت تا با این کار برای مجلس آینده تضمینی را فراهم کنند که متاسفانه اینطور نشد.



حضور مردم در انتخابات آتی چگونه خواهد بود؟



خوشبختانه انتخابات این دوره در شرایط خوبی برگزار می شود با توجه به فشارهای همه جانبه دشمن، ما عکس العمل گسترده مردم در ۲۲ بهمن را داشتیم که بطور چشم گیری باشکوه تر از سال های قبل برگزار شده بود، این انتخابات نیز به یاری خدا تجربه ای خواهد شد برای دوستان انقلاب و ملت ایران. ان شالله مجلس نهم یک مجلس صادق کارآمدتری نسبت به مجلس هشتم بوده و نسبت به آرمان های امام راحل و مقام معظم رهبری نزدیک تر باشد.

در حقیقت زمانی‌که مردم حضور می یابند، قدرت نظام اجتماعی خود را به رخ جهانیان می کشانند و این سیاق جمهوری اسلامی است که با حضور مردم رقم خورد و ادامه پیدا کرد. حضور چشمگیر زنان و مردان اعم از پیر و جوان همگی نشانگر اقتدار ملی است، مقدمه راهپیمایی امسال را در نظر بگیرید، دشمنان ایران با تمامی قدرت و یک بسیج عمومی شامل تحریم‌ها در اروپا، امضا و تشویق برگه‌های تحریم توسط آمریکا و ایجاد التهاب در نظام اقتصادی کشور با افزایش قیمت دلار و سکه همگی سعی بر مایوس نمودن مردم داشتند تا صحنه حضور خود را ترک کنند، اما با سخنرانی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که بسیار تعیین کننده و راهگشا بود، مردم لبیک گفتند و در ۲۲ بهمن امسال در خیابان‌ها حضور یافتند. سخنان رهبری به قدری تاثیر گذار بود که رئیس جمهور آمریکا بلافاصله واکنش نشان داد و ازعدم حمله نظامی اسرائیل به ایران سخن گفت.البته این نکته بسیار ضروری است که استکبار با تمام امکانات خود فهمیده است که در بعد نظامی و فیزیکی نمی تواند با ایران رقابت کند، بدلیل همین مسئله نیز با برنامه‌ریزی خود می‌خواهند با ایجاد بحران و التهاب یک نارضایتی اجتماعی را ایجاد نمایند، تا ۲۲ بهمن و انتخابات کمرنگ شود و دشمنان به مقصود خود که شکاف بین نظام و مردم است برسند و توطئه‌های خود را پیاه کنند. خنثی شدن توطئه‌ها، تجدید عهد و پیمان با راه نورانی حضرت امام که در سال ۱۳۵۷ ایجاد شد و در آخر به قول یکی از مراجع جناب آیت الله مکارم شیرازی انجام وظیفه شرعی از دستاوردهای این حضور بود.

مردم همه گونه سختی را تحمل می‌کنند و در چنین مراسمی شرکت می کنند تا به وظیفه شرعی خود عمل کنند، این نشان‌دهنده این‌ است که دین فقط برای گوشه مساجد و خانه‌ها و کلیساها نیست، بلکه دین است که از تمامیت عزت انسان‌ها در اجتماع دفاع می کند.این حضور موجب یک نشاط اجتماعی جدید و تجدید عهد و پیمان مردم با رهبران خود است، بعلاوه اینکه بسیاری از توطئه‌های خارجی و داخلی خنثی می شود.



مهمترین نتیجه حضور مردم در ۲۲ بهمن ۱۳۹۰، می تواند در انتخابات پیش رو نمود عینی پیدا کند.برخی از دشمنان داخلی و دشمنان قسم خورده خارجی سعی بر این دارند که انتخابات مجلس به دور از استاندادهای لازم برگزار شود و کم رونق شود و با دستاویز قرار دادن عدم مشارکت مردم نظام را از پای در بیاورند. آمریکایی‌ها همه کار کردند، مسئله هسته‌ای را پیش کشیدند، حتی طرح بسیار مسخره ترور سفیر عربستان در آمریکا را طراحی کردند.از آن بدتر جریان داخلی که سابقه انقلابی داشتند و روزی خود را اصلاح طلب می نامیدند، نیز در همین مسیر حرکت کردند.



زمانیکه ما به سابقه مشارکت مردم در انتخابات مجلس مراجعه می کنیم، به صورت میانگین مشارکت ۵۰ تا ۶۰ درصدی را شاهد بودیم، امیدواریم این‌بار نیز مشارکت خوب باشد و آن دوستان نادان و دشمنان داخلی و خارجی بار دیگر مایوس شوند. البته دوستان نادان که متاسفانه حامیان مشهوری نیز دارند، باید بدانند که دیگر آبرویی برای آنها باقی نمانده و بدلیل حرکت در مقابل نظام، حمایت مردمی را ندارند.



برنامه دشمن برای انتخابات چیست؟



دشمنان همچون سال ۸۸ به این انتخابات برای سوءاستفاده و ضربه به نظام اسلامی چشم دوخته اند. اولین برنامه نظام سلطه، سرد نمودن مردم نسبت به انتخابات و ایجاد اعتراضات گوناگون اجتماعی است که راه پاسخ به این توطئه در این زمان و در مقابل این طراحی ها، تلاش برای امید آفرینی و داشتن انسجام و وحدت در درون کشور، بین نیروهای انقلاب، اصولگرایان و مسوولین است تا بتوانیم یک انتخابات خوب با رقابت سالم و مشارکت مناسب مردم داشته باشبم. بیگانگان در صدد ایجاد تردید در انتخابات هستند تا اگر نتیجه انتخابات مطابق منافعشان نبود اعتراضاتی را به وجود آورده و عده ای را به خیابان ها بکشانند.

۱۳۹۰/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...