نسخه چاپی

اهداف پشت پرده آمریكا از ایجاد توافق آتش‌بس با روسیه در سوریه

تلاش آمریكا برای آتش‌بس در سوریه، برای جلوگیری از اجرای عملیات‌های روسیه، سوریه و محور مقاومت علیه تروریست‌هاست تا ضمن بازسازی و ساماندهی تروریست‌‌ها، دور جدیدی از جنگ تروریست‌ها با مشاركت مستقیم تركیه در شمال سوریه آغاز شود.

به گزارش نما به نقل از فارس - هادی محمدی: ترکیه که با بهانه مبارزه با داعش وارد یک نوار بزرگ 80 کیلومتری و عمق 24 کیلومتری از «جرابلس» تا «اعزاز» در شمال جلب شده، قبل از هر چیز با کردها درگیر شده و آن‌ها را مجبور به پذیرش خروج از غرب رودخانه فرات نموده که نقش آمریکایی‌ها در این زمینه موجب نارضایتی آن‌ها از بد عهدی آمریکایی‌ها شده است، ولی ترک‌ها که قصد خود برای حرکت به سمت شهر «الباب» در فاصله 40 کیلومتری شمال حلب را پنهان نمی‌کنند، با آمریکایی‌ها هم برای عملیات مشترک در «رقه» در حال هماهنگی هستند.

ورود دبیرکل ناتو به موضوع عملیات ترکیه در شمال حلب، نشان می‌دهد که سطح تحلیل از رخدادهای امنیتی و نظامی، فراتر از نگرانی‌های نمایشی در مورد داعش و یا گسترش کردها به سمت شهر کردنشین عفرین است و عملاً مرزهای ترکیه و سوریه، به مرزهای تنش آمریکا و ناتو با روسیه تبدیل شده است.

آمریکایی‌ها که پروژه عقیم خود با کردها را در شرایط فعلی متوقف کرده‌اند، با نگاه به روندهای میدانی جنوب شهر حلب، شمال استان حماه و یا بسته شدن قطعی جاده «کاستیلو» در شمال حلب که تروریست‌ها را در شرق حلب در محاصره قرار می‌دهد و یا در پیرامون دمشق و یا پیشروی‌های مناطق پیرامونی درعا در جنوب سوریه و استحکام مواضع روس‌ها در خصوص ضرورت شفاف‌سازی مواضع آمریکا در تعیین گروه‌های تروریستی و جدا کردن آن‌ها از به‌اصطلاح میانه‌روها، فقط بر روی عنصر ترکیه در معادلات شمال حلب حساب باز کرده است.

این نگاه جدید آمریکا، چراغ سبز عملیاتی در شمال حلب را صادر کرده تا شانس خود را در فشار به نیروهای ارتش سوریه برای بازکردن راهی به شرق حلب از محورهای شمالی بیازماید و عملاً ترکیه وارد باتلاق مستقیم جنگ در سوریه بکند.

آمریکایی‌ها با همین اهرم فشار در مذاکرات ژنو نیز حاضر شده‌اند تا روسیه را وادار به نرمش در مواضع خود کرده و امتیاز بگیرند. بازی موش و گربه و جنگ با داعش برای آمریکا فاقد کارکردهای راهبردی است و تا سطح یک ابزار تاکتیکی ارزشمند است و لذا تنها راه برای حفظ تروریست‌های غیرداعشی را که در عزم روسی ـ‌سوری ـ مقاومت، آماده شکست‌های جدید در همه مناطق می‌باشند، وارد کردن بازیگر جدید پرانگیزه و باحمایت تلویحی ناتو می‌باشد تا به روس‌ها هم پیام هشدار بدهند.

اردوغان که پس از «کودتای سفید و نمایشی»، دست به ابراز مواضع رنگ‌باخته و فریبکارانه زد، همچنان در حال فرار به جلو در بحران تروریسم منطقه‌ای است و اشتهای خود را برای ورود به جنگ در رقه و موصل و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه ابراز می‌کند.

لجستیک ناتو و آمریکا و حضور جدید آلمان‌ها هم در حاشیه مرز ترکیه با سوریه نشان می‌دهد که در حال استقرار جنگ‌افزارهای هجومی و پشتیبانی برای ماجراجویی اردوغان هستند و انتظار می‌رود که به‌سرعت به سمت اعلان منطقه امن و یا پرواز ممنوع در شمال سوریه حرکت کنند. این چینش نظامی، حکایت از آن دارد که آمریکا با وارد کردن ترکیه در شمال و اعلان حمایت ناتو از نگرانی‌های ترکیه، مرزهای تنش ناتو و غرب با روسیه را از اوکراین به سوریه منتقل کرده است.

تلاش آمریکا برای آتش‌بس سراسری و یا محدود در حلب، برای جلوگیری از اجرای عملیات‌های کشنده روسیه، سوریه و مقاومت علیه تروریست‌هاست تا ضمن بازسازی و ساماندهی جدید تروریست‌‌ها، دور جدیدی از جنگ تروریست‌ها با مشارکت مستقیم ترکیه در شمال حلب و احتمالاً در محور شمال رقه آغاز شود که فعال شدن تروریست‌های تکفیری در شمال حماه، به‌عنوان یک اهرم فشار فرعی علیه ارتش سوریه استفاده خواهد شد.

مذاکرات ژنو و مانورهای مطالبه آتش‌بس و حتی مذاکرات سیاسی بعدی در مورد سوریه، قبل از اینکه پیام آرامش در سوریه بدهد، پیام جنگ جدید با بازیگران جدید در کنار تروریست‌ها که احتمال فعال شدن عربستان از مرزهای اردن و به‌کارگیری تروریست‌های این منطقه هم، دور از انتظار نیست.

۱۳۹۵/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...