نسخه چاپی

كاهش صادرات دام زنده سیاسی است

رئیس سازمان دامپزشكی كشور از كاهش صادرات دام زنده در سال جاری خبر داد و گفت: كاهش صادرات دام زنده سیاسی است و ناشی از كم شدن تقاضا توسط كشورهای همسایه عربی و ناشی از رفتارهای سیاسی آنها است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، از اماکن عرضه بهداشتی دام به مناسب عید سعید قربان در شهر تهران 31 جایگاه بهداشتی برای عرضه دام مشخص شده است همچنین در سطح استان تهران این تعداد 65 مورد است و در مجموع در کشور 890 پایگاه ثابت به همراه 930 اکیپ سیار در عرضه دام نظارت خواهند داشت.

مهدی خلج در حاشیه بازدید از یکی از مراکز بهداشتی دام در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سالجاری با وجود اینکه موافق عرضه دام در معابر، خیابانها و خانه‌ها نیستیم و آن را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم 930 اکیپ سیار ایجاد کرده‌ایم تا بر مراحل قبل و بعد از ذبح نظارت کنند.

وی افزود: اکیپ سیار سازمان دامپزشکی شامل 3 هزار کارشناس این سازمان است تا شرایط ذبح بهداشتی دام خارج از مراکز عرضه را تامین کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در سالجاری 890 پایگاه ثابت که شامل کشتارگاه‌های دام نیز می‌شود بر عرضه و ذبح بهداشتی دام نظارت می‌کنند که این فعالیت از روز گذشته آغاز شده است.

* بیش از نیمی از دامها در عید قربان خارج از مراکز بهداشتی ذبح می‌شوند

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه از کل دام‌های عرضه شده در مراکز بهداشتی دام به طور معمول چه تعداد از آنها مشکلات بهداشتی و غیرقابل مصرف هستند گفت: در سال گذشته 220 هزار راس دام در مراکز عرضه بهداشتی سراسر کشور عرضه شد که از این تعداد 102 هزار راس خارج از اماکن ذبح شد.

خلج افزود: 47 درصد دامهای خریداری شده مردم در سال گذشته خارج از مراکز عرضه بهداشتی دام ذبح شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: از 2 هزار دامی که در مراکز عرضه بهداشتی ذبح شده‌اند 3.4 درصد آن ضعف کلی و جزیی داشته‌اند.

وی تاکید کرد: از 3.4 دام ضبط شده غیربهداشتی 8 دهم درصد آنها به طور کلی ضبط شده‌اند لاشه آنها به هیچ عنوان قابل مصرف نبود 2.6 این دامها بخشی از لاشه دام ضبط شده است.

خلج یادآور شد: در صورتی که این دامهای غیرقابل مصرف خارج از مراکز بهداشتی دام ذبح شوند و نظارتی بر آنها وجود نداشته باشد با توجه به اینکه گوشت حاصل از این دامها میان تعداد کثیری از افراد توزیع می‌شود مخاطرات زیادی به همراه خواهد داشت.

* صادرات دام زنده در سالجاری به هیچ عنوان قطع نشده است

وی در پاسخ به سوال دیگر تسنیم در خصوص اینکه آیا در روزهای گذشته شاهد توقف صادرات دام زنده از کشور بوده‌ایم با رد این موضوع گفت: در پنج و نیم ماهه ابتدایی سالجاری به هیچ عنوان صادرات دام زنده قطع نشده است.

خلج افزود: در این مدت 418 هزار راس اجازه بهداشتی صادرات دام سبک داده شده است هرچند که این تعداد کاهش محسوسی در مقایسه با سال قبل دارد.

* کاهش صادرات دام زنده سیاسی است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص دلیل کاهش صادرات دام زنده گفت: کاهش صادرات دام زنده سیاسی است و ناشی از کم شدن تقاضا توسط کشورهای همسایه عربی ناشی از رفتارهای سیاسی آنها است.

خلج در پایان گفت: به طور مثال اکنون صادرات دام زنده ما به کویت قطع شده است اما این محصول به طور غیرمستقیم از کشورهای دیگر به این کشور حاشیه خلیج فارس می‌رود.

۱۳۹۵/۶/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...