نسخه چاپی

یك پیشنهاد مهم ایران در اجلاس تهران

عکس خبري -يک پيشنهاد مهم ايران در اجلاس تهران

دبیركل نشست كارشناسان شانزدهمین اجلاس سران كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران برای اجلاس كارشناسان ارشد سه، چهار پیشنهاد مشخص دارد كه مهم‌ترین آنها مخالفت با تحریمهای یكجانبه برخی كشورها علیه اعضای جنبش است.

به گزارش نما به نقل از واحد مرکزی خبر، محمدمهدی آخوندزاده افزود: وحدت و همبستگی کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در حمایت از کشورهایی که به هر علت تحت فشار و تهدید قرار می‌گیرند از دیگر پیشنهادهای ایران در نشست تهران خواهد بود.

وی گفت:‌ جنبش در حال ورود به فضای جدیدی است و با تقسیم سه مرحله شکل‌گیری، انتقالی بعد از پایان جنگ سرد و حال حاضر که کشورهای زیادی با مسائل اجتماعی متعددی روبه‌رو هستند و تعداد اعضای آن از 25 به 120 کشور افزایش یافته، طبیعتا سطح توقعات و انتظارات هم بالاست.

معاون امور بین‌الملل وزارت امور خارجه اظهار داشت:‌ درباره مباحث مربوط به خلع سلاح که یک سال و نیم پیش کنفرانس بین‌المللی آن با عنوان "انرژی هسته ای برای همه و بمب اتمی برای هیچ کس" در تهران برگزار شد نیز با توجه به اینکه ایران از پیشگامان تدوین کنوانسیون محو سلاحهای هسته ای است، در صددیم پیشنهادی تصویب کنیم تا کارشناسان ارشد 120 کشور حاضر در اجلاس خواستار اجرا شدن هر چه سریع‌تر این کنوانسیون شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نحوه آغاز به کار اجلاس افزود:‌ جلسه فردا نشست کارشناسان ارشد است که دو روز طول می کشد و در آن معاونان وزرای امور خارجه و مسئولان عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی کشورها با سخنرانی آقای صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در قالب دو کمیته کارشان را آغاز می کنند.

آخوندزاده گفت:‌ در پایان این دو جلسه و پس از بحثهای مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی من به عنوان دبیر کل اجلاس، گزارش این دو کمیته را در اختیار اجلاس وزرای امور خارجه که سه شنبه و چهارشنبه برگزار می شود قرار خواهم داد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وزرای خارجه کشورها 5 دقیقه فرصت خواهند داشت دیدگاههایشان را درباره مسائل جنبش، جهانی و منطقه ای مطرح کنند افزود:‌ در آن اجلاس نیز وزرای خارجه می توانند آنچه را تصویب شده است تغییر دهند یا به آن اضافه کنند یا اینکه سند نهایی و مصوب کارشناسان ارشد را تایید و به اجلاس سران و ارائه کنند.

آخوندزاده درباره شیوه انتقال ریاست جنبش نیز گفت: رئیس فعلی اجلاس رئیس جمهور مصر در روز برگزاری نشست سران گزارشی از فعالیتهای کشورش طی 3 سال ریاستش بر جنبش ارائه خواهد کرد و در پایان این گزارش، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان ریاست عالی معرفی می کند و از آن پس آقای احمدی نژاد ریاست جنبش را به نمایندگی از ایران اسلامی عهده دار خواهد بود.

۱۳۹۱/۶/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...