نسخه چاپی

آغاز اتش بس در سوریه

عکس خبري -آغاز اتش بس در سوريه

وزرای خارجه آمریكا و روسیه ۲۰ شهریور به توافقی دوجانبه درباره آتش‌بس در سوریه دست یافتند و قرار شد این آتش‌بس ۱۲ سپتامبر (۲۲ شهریور) آغاز شود. بنا بر اعلام ارتش سوریه، این آتش‌بس در سراسر سوریه از عید قربان (دیروز) آغاز شده است.

وزرای خارجه آمریکا و روسیه ۲۰ شهریور به توافقی دوجانبه درباره آتش‌بس در سوریه دست یافتند و قرار شد این آتش‌بس ۱۲ سپتامبر (۲۲ شهریور) آغاز شود. بنا بر اعلام ارتش سوریه، این آتش‌بس در سراسر سوریه از عید قربان (دیروز) آغاز شده است. در کنار این آتش‌بس، طبق توافق آمریکا و روسیه قرار است یک مرکز عملیاتی مشترک برای مبارزه با گروه‌هایی که هر دو تروریست می‌دانند، تأسیس شود که یکی از وظایف آن در حوزه اطلاعاتی تمییز گروه‌های تروریستی از گروه‌های معارض است.
درباره این توافق و اینکه توقف حملات به نفع کدام جبهه خواهد شد، نقطه‌نظرهای مختلفی مطرح است. یکی از نکاتی که سبب امیدواری به پایداری این آتش‌بس در سوریه می‌شود، عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از مواضع قبلی‌شان است؛ چراکه پیش از این آمریکا حاضر نبود گروه‌های غیر داعش را، گروه‌های تروریستی قلمداد کند؛ به گونه‌ای که هر بار تروریست‌های جبهه فتح‌الشام و جیش‌الفتح مورد حمله قرار می‌گرفتند، بلافاصله شاهد موضع خصمانه آمریکا بودیم و همین بهانه‌ای می‌شد تا این گروه‌ها مورد حمایت سیاسی و تسلیحاتی قرار گیرند؛ اما اوضاع جدید نشان می‌دهد، دولتمردان آمریکا از موضع قبلی خود تا حدّی عدول کرده‌اند. البته این امر مرهون واقعیت‌های صحنه میدانی و قدرت محور مقاومت و ائتلاف ایران، روسیه و سوریه است که آنها را به عقب‌نشینی وادار کرد.
نکته دیگری که می‌توان در زمینه تحلیل چرایی دست یافتن به آتش‌بس مطرح کرد، شکست‌های پی‌درپی گروه‌های تروریستی در برابر جبهه مقاومت و محاصره تروریست‌ها در شرق حلب است که آمریکایی‌ها را وادار به آن کرده است که به منظور تجدید قوای تروریست‌ها و تحریک و تهییج برخی کشورهای منطقه برای ورود نظامی همه‌جانبه به سوریه، مفاد آتش‌بس را بپذیرند و به این امر تن دهند. جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرده است، اگرچه نفس توقف درگیری‌ها و دسترسی مردم مناطق مختلف سوریه به کمک‌های بشردوستانه ارزشمند است؛ اما باید مراقب بود این آتش‌بس بهانه‌ای برای تقویت و تجهیز مجدد تروریست‌هایی نشود که طی ماه‌های گذشته با رشادت و از جان گذشتگی رزمندگان مقاومت در سوریه به چنین وضعی دچار شده‌اند.

۱۳۹۵/۶/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...