نسخه چاپی

مرز جدید برای زائران اربعین

رئیس ستاد مركزی اربعین گفت: از سه مرز چزابه، شلمچه و مهران امكان ورود و خروج زائران وجود دارد، البته تلاش می‌كینم یك مرز كمكی سومار را هم در نظر بگیریم.

به گزارش نما به نقل از مهر: حسین ذوالفقاری در نشست خبری با اشاره به اینکه تمام زائران اربعین قبل از سفر بیمه می‌شوند، گفت: در سامانه سماح هزینه بیمه برای زائران ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است که رقم بیمه برای خدمات سرپایی ۵ هزار تومان و خدمات بیمارستانی، بستری و فوت و سوانح ۱۹هزار و نهصد تومان در نظر گرفته شده است. با شرکت‌های بیمه‌گذار جلسات زیادی گذاشتیم و در نهایت شرکت بیمه‌ای که بیشترین خدمات را پیشنهاد کرد؛ پذیرفته شد. بر همین اساس در صورتی که فردی در حین راهپیمایی اربعین به فوت برسد، مبلغ ۱۵ میلیون تومان و برای درمان سرپایی تا یک میلیون تومان شرکت بیمه‌گذار می‌دهد.

هزینه ویزای کربلا افزایش نداشته است

رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره هزینه ویزا گفت: ما تلاش زیادی کردیم که هزینه ویزا نسبت به سال گذشته کاهش یابد، اما امسال نیز مانند سال گذشته هزینه ویزا ۴۰ دلار از سوی دولت عراق اعلام شد. مدت اعتبار ویزاها برای حضور در کربلا ۲۰ روز است اما کل اعتبار ویزا از اول صفر تا آخر صفر است.

سفر به کربلا کاروانی باشد

ذوالفقاری با اشاره با بیان اینکه تاکید فراوانی داریم که افراد به صورت کاروانی اعزام شوند گفت: وقتی افراد به صورت انفرادی می‌روند؛ مشکلات زیادی از جمله مشکلات امنیتی و جسمانی دارند. با دولت عراق توافق اولیه‌ای صورت گرفته که سیستم کنترل ویزا میان پلیس جمهوری اسلامی و عراق لینک شود تا با ثبت ویزا، افراد برای برگشت و خروج به مشکل برنخورند و شاهد ازدحام در مرزها نباشیم.

مرز جدید برای زائران

به گفته وی، از سه مرز چزابه، شلمچه و مهران امکان ورود و خروج زائران وجود دارد، البته تلاش می‌کینم یک مرز کمکی سومار را هم در نظر بگیریم از سوی دیگر نیز مرز دریایی (اروند رود) را داریم که تعداد کمی از زائران از این طریق اعزام می‌شوند اما توصیه ما به زائران این است که از دو مرز شملچه و چزابه ورود و خروج داشته باشند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با تاکید براینکه ما همه آیتم‌ها را برای جلوگیری از خروج غیرقانونی افراد به کار گرفته‌ایم گفت: سال گذشته اتباع خارجی این بهانه را داشتند که ویزا ندارند و یا تعدادی هم می‌گفتند؛ زمان کمی برای اخذ ویزا داشتند که امسال هم برای اتباع خارجی ویزا صادر می‌شود و هم زمان صدور ویزا را چند هفته زودتر آغاز کرده‌ایم. به طور قطع مسئولان ستاد ایلام و خوزستان از ورود هرگونه افراد غیر مجاز بدون ویزا خودداری خواهند کرد و در صورت خروج این افراد عراق برخورد شدیدی با آنها خواهد داشت و ایران هم به هیچ وجه حمایت کنسولی از آنها نخواهد داشت.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه در حال حاضر قرار شده تعدادی از بانک‌های ایرانی در عراق مستقر شوند گفت: قرار بر این ا ست ATM هایی برای خدمات‌رسانی به زائران مستقر شود البته تاکید ما بر این است که زائران به اندازه کافی پول به همراه داشته باشند، سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر در این رابطه وضعیت بهتری داشتیم.

وی با بیان اینکه از هفته گذشته در تهران، مشهد، کرمانشاه و اهواز صدور ویزای اربعین آغاز شده است گفت: از پانزدهم مهرماه صدور ویزا در دوازده شهر دیگر آغاز خواهد شد. رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: هفته گذشته درباره خروج اتوبوس‌ها از مرز توافقی داشتیم تا بتوانند زائران را تا نجف ببرند اما در رابطه با عبور و مرور خودروهای شخصی در ایام اربعین توافقی صورت نگرفته است.

ذوالفقاری در ادامه با تاکید بر اینکه افراد برای دریافت ویزا باید حضورا به منظور ارائه مدارک خود مراجعه‌کنند؛ درباره مشکل پارکینگ مرز مهران که سال گذشته یکی از مشکلات اساسی بود، گفت: یک کمربندی در شرق مهران ایجاد شده و بزودی آسفالت می‌شود از سوی دیگر حدفاصل مهران و مرز پارکینگ ۵۰، ۶۰ هکتاری در حال احداث است تا اتوبوس‌های بین شهری مستقیماً‌ از کمربندی شرق به این پارکینگ اعزام شوند. همچنین در این پارکینگ جانمایی استان‌ها انجام خواهد گرفت.

وی ادامه داد:‌ سال گذشته شاهد بودیم، موکب‌ها در پایانه مرزی مستقر شده بودند که امسال این کار را ممنوع کرده‌ایم و در همین راستا به نیروی انتظامی ابلاغ شده که براساس تعهداتی که ما به کشور عراق داریم اجازه ورود و تجمع و همچنین حرکت به سوی عراق را به قانون‌شکنان ندهند.

ذوالفقاری در پاسخ به این سئوال که مرز سومار برای ورود و خروج زائران چه میزان ظرفیت دارد، گفت: مرز سومار را فردا مورد ارزیابی قرار خواهیم داد اما بهترین گزینه و مسئله مهم فعال کردن مرز خسروی است اما به دلایل امنیتی و مکاتباتی که با دولت عراق داشتیم جمع‌بندی این شد که در این ارتباط ریسک نداشته باشیم. مسئولان عراق با بازشدن مرز مندلی موافقت کردند.

امنیت زائران بر عهده کشور عراق است

رئیس ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه با توجه به حضور گروه‌های تکفیری و تروریستی در عراق آیا ایران تمهیداتی برای محافظت از زائران ایرانی درنظر گرفته است یا خیر، گفت: ایران به عراق چه در حوزه امنیتی و چه در حوزه خدماتی کمک می‌دهد چراکه اصل مسئولیت برعهده دولت عراق است. میانگین حدود ۱۷ تا ۲۰ میلیون نفر در راهپیمایی اربعین حضور دارند که زائران ایرانی حدود ۲ میلیون نفر از آنها تشکیل می‌دهند و دولت عراق در این رابطه برنامه‌ریزی وسیعی دارد.

وی ادامه داد: ما یک کمیته امنیتی در عراق داریم که همه تهدیدات احتمالی را برآورد می‌کند. هم مشاوره می‌دهد و هم هماهنگی‌های رسمی برای پوشش زائران انجام می‌دهد. ما به دولت عراق اعلام کردیم که برای تامین هرگونه نیاز آنها ازجمله بالگرد یا هواپیما آمادگی داریم از سوی دیگر نیز هلال احمر ارائه خدمات ازجمله درمان سرپایی و امداد و نجات را برعهده خواهد داشت. ما برای موارد اضطراری به دولت عراق اعلام آمادگی کردیم و اگر مجوز صادر کنند امکانات و تجهیزات مورد نیاز آنها را مستقر خواهیم کرد.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه بهترین و مناسب‌ترین کاری که مردم می‌توانند در این ایام انجام دهند توزیع سفر است، خاطرنشان کرد: به این معنا که تعدادی از افراد زودتر بروند و برگردند و تعدادی با تاخیر اعزام شوند. یکی از کارهایی که امسال بر اجرای آن تلاش می‌کنیم مدیریت سفر زائران است.

وی بهترین مدل سفر به کربلا در ایام اربعین را اعزام کاروانی یا گروهی عنوان کرد و گفت: هفته گذشته درباره خروج اتوبوس‌ها از مرز توافقی داشتیم تا بتوانند زائران را تا نجف ببرند. اما کمیته حمل و نقل اعلام کرده به دلیل زیرساخت‌های جاده‌ای و با توجه به اینکه بخشی از توان حمل و نقل ما گرفته خواهد شد شاید این اقدام خیلی مقدور نباشد اما چنانچه اتوبوسی بخواهد مستقیما به عراق برود، مشکلی نیست. در رابطه با عبور و مرور خودروهای شخصی در ایام اربعین توافقی صورت نگرفته است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین همچنین درباره هزینه اتوبوس‌ها در این ایام، گفت: مدیریت قیمت‌ها با سازمان راهداری است و نرخ‌ها باید توسط آنها اعلام شود. البته هزینه سفر از استان‌های مختلف با توجه به فاصله‌ای که دارند متفاوت است و قرار براین شده است که استان‌ها جداگانه در رابطه با نرخ کرایه رفت و برگشت اطلاع رسانی کنند.

ذوالفقاری با اعلام اینکه حداکثر دو روز مانده تا اربعین صدور ویزا خواهیم داشت، گفت: در حال حاضر تقسیم‌بندی مرزها برای استان‌ها انجام شده است. البته برخی از استان‌ها درخواست جابجایی مرز را داشتند که در این رابطه فردا جلسه‌ای خواهیم داشت و تکلیف استان‌ها مشخص می‌شود.

۱۳۹۵/۶/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...