نسخه چاپی

با عذرخواهی «مرتضوی» تخلفات جدیدی در پرونده‌اش به‌وجود آمده است

یك وكیل دادگستری گفت: با عذرخواهی سعید مرتضوی، تخلفات جدیدی در پرونده وی بوجود آمده است و باید راجع به آن تخلفات محاكمه‌اش كنیم.

به گزارش نما؛ نعمت احمدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ارائه نامه سعید مرتضوی به دادگاه مبنی ابراز شرمندگی از وقایع پیش‌آمده در تیر ماه سال ۸۸ ، گفت: نکته مهم در نامه مرتضوی این است که کشته‌شدگان در کهریزک را شهید دانسته؛ هر چند وی مرجعی نیست که بگوید چه فردی شهید هست یا شهید نیست، اما به‌عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی در زمان وقوع حادثه با این عمل پذیرفته که یک جبهه شهدا داشتیم و یک جبهه ظالم. یعنی سه نفر از آقایانی که در حادثه کهریزک کشته شدند و مرتضوی عنوان شهید به آن‌ها داده است. جای خوشحالی ندارد؛ چرا که در طرف مقابل که وی عالی‌ترین مقام مرجع بوده، ظالم است و عمل وی برخلاف قانون است.

وی گفت: داستان سوله داستان بسیار عجیبی است و قبل از اینکه معروف به کهریزک شود، معروف به سوله بود. باید یادآوری کنم که در یکی از شعبات بازپرسی بودم که فردی که متهم به جعل بود را آوردند و وی را می خواستند به زندان بفرستند. زمانی که این متهم مرا دید از من خواست که وکالتش را بر عهده بگیرم حتی می گفت که یک چک سفید امضاء می دهد و هر مبلغ می خواهم بنویسم فقط می گفت که مرا به سوله نبرند و اتهام را می پذیرد. آن زمان ذهنم مشغول شد که چرا یک فردی حاضر است که اتهام را بپذیرد و اقرار به عملش کند و هر چقدر پول بخواهد به وکیل بدهد، اما سوله نرود!

احمدی معتقد است: با عذرخواهی سعید مرتضوی، تخلفات جدیدی در پرونده وی به وجود آمده است و باید راجع به آن تخلفات محاکمه‌اش کنیم. یکی اینکه وی گفته در ایامی که این افراد را به سوله فرستاده، رساله دکتری را دفاع می کرده و در مرخصی بوده و گزارش خلاف داده است؛ یعنی عالی ترین مرجع حقوقی عصر زمان خود گزارش خلاف داده و به دروغ گفته که من نبوده‌ام. حال آنکه در همان موقع پزشکان را مجبور کرده بود که بنویسند افراد مننژیت گرفته‌اند. دیگر اینکه مکانی که محل نگهداری بوده و به سوله شهرت داشته و بعدا به زندان کهریزک معروف شد، اصولا جزو سازمان زندان‌هاست یا خیر؟ گزارش های متعددی وجود داشته که این مرکز فاقد استانداردهای لازم برای نگهداری افراد بوده و مرتضوی اصرار داشته که از این مرکز استفاده کند؛ لذا این دو اتهامی است که برای وی می توانیم به عنوان پرونده جدید باز کنیم. ناگفته نماند کهریزک طبق گزارشات مراجع نظارتی آنقدر فاقد استانداردهای اولیه بوده که باعث شد مقام معظم رهبری دخالت کند و دستور تعطیلی آنجا را بدهند.

این وکیل دادگستری گفت: به عمل مرتضوی و عذرخواهی با تاخیر وی باید با یک دید دیگر نگاه کرد و آن اینکه افرادی که در این دوره ها اعم از نیروی امنیتی، انتظامی و قضایی عملکردی مشابه مرتضوی داشتند و به اصل نظام ضربه و زیان وارد کرده اند، جدای از اعمال غیرقانونی شان ولی به دلیل اینکه اعمالشان باعث وهن و بردن حرمت نظام شده، باید محاکمه شوند.

وی یادآور شد: در سطح بین‌المللی پرونده‌های مختلفی برای ایران در مراجع مختلف باز شد که کشور ما محکوم شد تا گزارشگر ویژه داشته باشد و در سطح جهانی راجع به قضاوت و دادرسی در کشور ما ذهنیت منفی با عملکرد مرتضوی ایجاد شد و نهایتا منجر به تعیین گزارشگر ویژه شد. با اعتراف مرتضوی و نامه‌ای که فرستاد، دیگران هم باید بیایند و از اعمالی که انجام داده‌اند عذرخواهی کنند تا مشخص شود این اعمال خلاف قانونی که صورت گرفته و باعث ضربه زدن به نظام شده، خواسته نظام نبوده بلکه گروهی که به غلط مشاغل امنیتی و انتظامی و قضایی را تصاحب کرده بودند، باعث ایراد اتهام به نظام و بردن پرونده ایران در سازمان ملل شدند تا به گونه‌ای که برای کشورمان گزارشگر ویژه تعیین کردند.

احمدی افزود: مرتضوی با یک عذرخواهی تطهیر نخواهد شد. در پیشانی اکثر روزنامه نگاران و فعالین سیاسی و اقتصادی داغ ننگ اعمال خلاف مرتضوی کوبیده شده است. کمتر کسی را پیدا می کنید که دستی به قلم داشته باشد و مرتضوی با آن برخورد نکرده باشد. مرتضوی با برخوردش باعث شد رادیو وتلویزیون و نشریات خارجی پر از خبرنگاران ایرانی شود.

این وکیل دادگستری معتقد است: روزنامه نگارانی که در خارج در رسانه ها کار می کنند، هیچ کدام به دلخواه به آنجا نرفته‌اند و آن‌ها با کارهای خلافی که مرتضوی انجام داد، مجبور شدند کشور را ترک کنند و خروجی کارهای مرتضوی باعث فرار مغزهای مطبوعاتی و نویسندگان کشورمان به خارج شد؛ لذا وی باید از پیشگاه اهل قلم، پیشگاه مطبوعات و بسیاری دیگر از مجموعه ها عذرخواهی کند.

وی هم‌چنین با یادآوری این‌که « ارج قدیمی‌ترین کارخانه‌ای است که در مملکت وارد منازل مردم شد» ابراز عقیده کرد: مرتضوی باعث تعطیلی این کارخانه شد و باید بابت آن هم عذرخواهی کند.

۱۳۹۵/۶/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...