نسخه چاپی

چرا دولت آمریكا به دولت ایران پول داده است؟

شماری از جمهوری‌خواهان طی هفته‌های گذشته از پرداخت پول نقد، بابت قرارداد معلق‌شده انتقاد كرده‌اند. گروهی از آن‌ها، از جمله دونالد ترامپ، نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری، آن را «باج‌دادن» به تهران بابت آزاد كردن زندانیان آمریكایی توصیف كرده‌اند.

به گزارش نما به نقل از جام نیـوز، سناتور "اورین هَچ" رئیس جمهوری‌خواه کمیته امور مالی سنای آمریکا، در نامه‌ای به وزارت خزانه‌داری دولت باراک اوباما، خواستار ارائه توضیحاتی در مورد پرداخت پول و سود ناشی از قرارداد معلق‌شده نظامی، به ایران، شده‌است.

سایت آمریکایی رادیوفردا این تازه‌ترین واکنش جمهوری‌خواهان در پی انتشار گزارش‌های مربوط به پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار پول نقد به ایران، در پی توافق اتمی، آزاد شدن زندانیان آمریکایی و بازگشت آن‌ها از ایران به ایالات متحده است. ۴۰۰ میلیون دلار از این مبلغ به قرارداد نظامی معلق‌شده‌ای باز می‌گردد که پس از انقلاب در آمریکا مسدود شده بود. ۱.۳ میلیارد دلار نیز سود ناشی از آن است.

نامه سناتور هچ در تاریخ ۱۳ سپتامبر، ۲۳ شهریور ماه، منتشر شده‌است.

سناتور هچ، از خزانه‌داری آمریکا خواسته به هفت پرسش او پاسخ دهد؛ علاوه بر ارائه شواهدی در این مورد که این پول برای مقاصد «تروریستی» مصرف نخواهد شد، رئیس کمیته امور مالی سنا، خواستار توصیح در مورد دریافت‌کننده نهایی این پول است. او در عین حال خواسته است تا وزارت خزانه‌داری روشن کند آیا پرداخت‌ها، منطبق با ضوابط و مقررات آن وزارت‌خانه انجام شده‌است یا نه.

شماری از جمهوری‌خواهان طی هفته‌های گذشته از پرداخت پول نقد، بابت قرارداد معلق‌شده انتقاد کرده‌اند. گروهی از آن‌ها، از جمله دونالد ترامپ، نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری، آن را «باج‌دادن» به تهران بابت آزاد کردن زندانیان آمریکایی توصیف کرده‌اند.

دولت آمریکا به‌تاکید این اتهام‌ها را رد کرده است؛ باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در عین حال از جمهوری‌خواهان انتقاد کرده است که اعتراضات فعلی آن‌ها در حالی‌ست که از این موضوع باخبر بودند. او گفته این پرداخت، پس از مشورت با حقوق‌دانان و برای جلوگیری از پرداخت‌های بیشتر در آینده، انجام شده‌است.

نامه سناتور هَچ، چند روز پس از نامه سناتور جیمز لنکفورد، ارسال می‌شود. آقای لنکفورد در نامه‌ای که به رئیس‌جمهوری ایالات متحده نوشته، خواستار «شفاف‌سازی» و توضیح در مورد پرداخت پول به تهران شده‌است.

رئیس جمهوری‌خواه کمیته مالی سنای آمریکا، به وزارت خزانه‌داری آمریکا یک ماه فرصت داده تا به نامه‌اش پاسخ دهد.

۱۳۹۵/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...