نسخه چاپی

افزایش ۶۷ درصدی مبادلات ایران و روسیه

سفیر ایران در مسكو گفت كه براساس اعلام مقامات روسیه در ۶ ماهه اول سال جاری میلادی حجم تبادلات تجاری ایران و روسیه حدود 67 درصد افزایش داشته است.

به گزارش نما به نقل از فارس، مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در پیامی به دومین همایش تخصصی فرصت‌های تجاری و بازاریابی روسیه به تشریح مناسبات تهران و مسکو پرداخت و گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه طی دهه‌های گذشته شاهد فراز و فرودهایی بوده است که این امر در فضای دیپلماتیک امری غیرطبیعی نیست، ولی آنچه که در اینجا قابل توجه و اهمیت می‌باشد تلاش مسئولان بلندپایه دو کشور جهت ترسیم پایه‌های مناسبات بر اساس اصول محکم و قابل اعتماد به ویژه در طول سال‌های اخیر بوده است به طوری که در حال حاضر شاهد تحقق این روند بسیار مثبت در عرصه‌های مختلف هستیم که به جرأت می‌توان آن را در طول روابط دیپلماتیک 5 قرن دو کشور بی نظیر و نقطه عطف تاریخ مناسبات دانست.

وی اضافه کرد:‌ به دلیل عدم تبعیت کامل و قابل تحسین روسیه از تحریم‌های مختلف بین‌المللی علیه کشورمان، روابط فیمابین همواره از سطحی مناسب و قابل توجه برخوردار بوده که این امر با توجه به سیاست‌های جدید مسکو جهت احیای قدرت سیاسی و اقتصادی روسیه و تلاش جهت بازگشت موثر به صحنه بین‌الملل از یکسو و همچنین نوع دیپلماسی و رویکرد جدید دولت آقای روحانی در سیاست خارجی و در نتیجه ارتقاء جایگاه منطقه‌ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران در بعد سیاسی و اقتصادی بویژه پس از برجام از سوی دیگر، سمت و سوی دیگری پیدا کرد که بر اساس آن بویژه از سال 1394 روابط دو کشور روند بسیار مثبت‌تری بخود گرفت که افزایش تعامل بخش‌های دولتی و خصوصی و تردد هیات‌های مختلف تجاری بین دو کشور منجمله حضور شما دوستان محترم، گواه آن می‌باشد که لازم است حداکثر بهره برداری از شرایط موجود به عمل آید.

سفیر ایران ادامه داد: تعاملات و ملاقات‌های متعدد روسای جمهور دو کشور در دو سال اخیر منجمله سفر اخیر آقای پوتین رئیس جمهور روسیه به تهران و تبادل هیات‌های مختلف در سطوح عالی بیانگر نوع دیدگاه مقامات عالیرتبه دو کشور به اهمیت توسعه مناسبات فیمابین و تلاش جهت حرکت به سوی تعمیق بیشتر آن بویژه در بعد تجاری و اقتصادی است به طوری که همه روزه شاهد تحول و یا تلاشی جهت تعمیق روابط اقتصادی فیمابین هستیم.

به گزارش فا‌رس، سنایی عنوان کرد: حداکثر تلاش برای تسهیل راه توسعه مناسبات تجاری با روسیه صورت گرفته و شرایط خوبی فراهم شده که لازم است شرکت‌های تجاری و بازرگانان عالمانه از زمینه های فراهم شده بهره برداری کنند.

وی گفت: بنا بر اعلام مقامات روسیه در شش ماهه اول سال جاری میلادی حجم تبادلات تجاری دو کشور حدود 67 درصد افزایش نشان می‌دهد که امید می‌رود با تمهیدات انجام شده و توافقات صورت گرفته این روند در آینده نیز تداوم یافته و تشدید شود که نقش بازرگانان در این عرصه بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

سفیر ایران خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات بیشتر گمرکی به بازرگانان دو کشور و افزایش میزان صدور روادید برای تجار و گردشگران در سالجاری که رقمی در حدود 100 درصد را نشان می‌دهد در کنار ازدیاد تعداد پروازهای فیمابین، در همین راستا قابل ارزیابی است.

وی افزود: در کنار بخش‌های اجرایی کشور، ورود دیگر مراکز تصمیم گیر منجمله مجلس شورای اسلامی به موضوع همکاری با روسیه را در شرایط کنونی بیش از پیش شاهد هستیم که اقدام سریع اخیر مجلس در تصویب مجوز استفاده از خط اعتباری اعطایی 5 میلیارد دلاری این کشور از آن جمله است که انصافا جای تقدیر دارد و راه را برای استفاده بخش‌های ذیربط فنی و عمرانی کشور و توسعه همکاری‌ها در این زمینه باز کرده است.

سنایی گفت: توافق دو کشور جهت ایجاد کریدور سبز گمرکی برای محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایران آینده روشنی را برای صدور این نوع محصولات کشورمان رقم می‌زند که دو طرف در حال آخرین رایزنی‌ها برای اجرایی کردن و ایجاد سیستم مناسب برای تحقق این هدف هستند که پیش‌بینی می‌شود با اقدام طرف ایرانی در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری عملی از آن باشیم که بر اساس آن صادرات محصولات مزبور از ایران به روسیه طبق اظهارنامه مبدا ترخیص خواهد شد.

وی همچنین به اقدام طرف روسی جهت اعمال تعرفه پایین گمرکی نسبت به محصولات کشاورزی ایران و همچنین صدور مجوز برای 26 شرکت ایرانی فعال در زمینه محصولات لبنی و آبزیان جهت صادرات به روسیه اشاره کرد.

سنایی گفت: تلاش بخش‌های بازرگانی دو کشور جهت شناخت زیرساخت‌های اقتصادی یکدیگر و آشنایی با ظرفیت‌های متقابل تجاری، انجام مذاکرات بر اساس ظرفیت و امکانات واقعی و انجام تعهد بر اساس آن، ابعاد جدید همکاری‌ها را در پیش روی بازرگانان قرار می‌دهد که در این رابطه برگزاری سمینارها و نشست‌های تخصصی مختلف منجمله همایش فعلی و همچنین روند رو به رشد حضور و ثبت شرکت‌های ایرانی در روسیه بیانگر توجه جدی جهت ایجاد ارتباط قوی‌تر و بیشتر بین بخش‌های تجاری فیمابین است که روند رو به رشد حضور و ثبت شرکت‌های تجاری دو کشور (بویژه ایران) موید همین موضوع است که از این جهت با توجه به تلاش‌های انجام شده و تمهیدات در نظر گرفته شده جای قدردانی دارد.

وی در ادامه به مشکلات توسعه روابط تجاری دو کشور نیز پرداخت و گفت: عدم شناخت تجار و بازرگانان دو کشور از امکانات یکدیگر و عدم آشنایی به مقررات تجاری کشور مقابل و همچنین عدم حل کامل مشکلات بانکی و مراودات مالی فیمابین، موانع مهمی جهت توسعه کامل تجارت دو کشور بوده‌اند که امید می‌رود با تسهیلات در نظر گرفته شده و همچنین رفع موانع موجود که با جدیت از سوی مسئولان دو کشور پیگیری می‌شود شاهد تحقق هدف مورد نظر باشیم.

سفیر ایران در مسکو ضرورت تجمیع امکانات صادراتی، ورود شرکت‌های بزرگ ایرانی به عرصه تجارت با روسیه، برنامه‌ریزی بلندمدت، رقابت پذیر بودن قیمت کالاهای ایران و تقویت بخش لجستیک را از ضروریات مهم و قابل توجه جهت ورود پایدار و موفق در بازار روسیه برشمرد.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های مهم در روابط ایران و روسیه حاصل مذاکرات و نشست‌های متعدد مقامات سیاسی و اقتصادی دو کشور طی سال‌های اخیر بوده است، عنوان کرد: بخش‌ها و سازمان‌های دولتی دو کشور در این مدت با رایزنی‌ها و امضای اسناد، حداکثر تلاش خود را جهت ایجاد زمینه توسعه روابط تجاری فراهم کرده‌اند.

سفیر ایران خطاب به بازرگانان دو کشور گفت:‌اکنون فرصت در دست شما است که با ارزیابی صحیح از توانایی‌ها و امکانات خود و طرف‌های تجاری‌تان، از فرصت پیش آمده حداکثر بهره‌برداری را به عمل آورید.

سنایی خطاب به مدیران شرکت‌های تجاری و بازرگانان ایرانی عنوان کرد: نیاز کشور به توسعه صادرات غیرنفتی بر کسی پوشیده نیست و جای استنکاف ندارد و لازم است با توجه به زمینه‌ها و تسهیلات فراهم شده از سوی دولت گام‌های بیشتری توسط بخش خصوصی برداشته شود که در این رابطه یکی از زمینه‌های موجود، ورود به کشورهای مساعد می‌باشد که از نظر اینجانب روسیه در این زمینه می‌تواند به عنوان کشوری هدف تعیین شود.

سنایی اضافه کرد: بر این اساس بخش مهمی از انرژی و امکانات سفارت متوجه بخش اقتصادی و تجاری و روابط دو کشور شده که با توجه به زمینه‌های فراوان تجاری در کشور پهناوری مانند روسیه، همکاران بیشتری در این بخش مشغول تلاش و فعالیت بوده و آماده پاسخگویی و ارائه حداکثر خدمات و راهنمایی به بازرگانان و تجار و مراجعان در چارچوب وظایف محوله می‌باشند که اینجانب و همکاران مربوطه مقدم شما بازرگانان را گرامی می‌داریم، اگرچه تصدیق می‌نمایند بعد تخصصی موضوع و ارزیابی نهایی تجارت بر عهده بازرگانان خواهد بود.

وی گفت: سایت اقتصادی جدید التاسیس سفارت نیز اطلاعات به روز شده و مفیدی را در خصوص وضعیت اقتصادی و بازرگانی روسیه و فرصت‌های احتمالی تجاری این کشور در دسترس علاقمندان قرار داده و آماده اطلاع رسانی و معرفی توانایی‌های متقابل کشوری است.

۱۳۹۵/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...