نسخه چاپی

قاتل همسولی در زندان از قصاص نجات یافت

سارق مسلح كه در جریان درگیری در زندان همدستش را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود، بعد از تحمل ۹سال حبس با جلب رضایت اولیای دم مقتول از قصاص نجات یافت اما صبح دیروز به لحاظ جنبه عمومی جرم در دادگاه كیفری محاكمه شد.

به گزارش نما اواسط سال82 وقوع سرقتی خونین در کرج مأموران را برای دستگیری سارقان به تکاپو انداخت. ماجرا از این قرار بود که 2سارق مسلح در جریان دستبرد مسلحانه به مغازه‌ای، صاحب آنجا را به قتل رسانده و مقدار زیادی پول سرقت کردند. هر چند سارقان ردی از خود به جا نگذاشته بودند اما چند روز بعد کارآگاهان پلیس به اطلاعاتی درباره سارقان دست یافتند و توانستند آنها را به نام‌های فرید و شهرام دستگیر کنند. متهمان در جریان بازجویی‌ها به ارتکاب سرقت مسلحانه اعتراف کردند و بررسی‌ها نشان می‌داد که شهرام صاحب مغازه را به قتل رسانده است. آنها گفتند که از مدت‌ها قبل نقشه این سرقت را طراحی کرده بودند و فکرش را هم نمی‌کردند که چند روز بعد از دستبرد دستگیر شوند. در چنین شرایطی متهمان در دادگاه محاکمه شدند و قضات دادگاه شهرام را به قصاص و فرید را به اتهام مشارکت در سرقت مسلحانه به تحمل حبس محکوم کردند.
4سال از این سرقت خونین گذشته بود و شهرام همچنان در انتظار اجرای حکم قصاص در زندان بود. در همین حال فرید با ارسال نامه‌ای به دادگاه با توجه به گذشت 4سال از دوران محکومیتش خواستار استفاده از عفو مشروط شد. هر چند رسیدگی به این درخواست مدتی طول کشید اما سرانجام با خواسته وی موافقت شد و فرید توانست بعد از 4سال از زندان آزاد شود اما شهرام زیر تیغ قرار داشت و روز اجرای حکمش نزدیک‌تر می‌شد.
بازگشت به زندان
فرید بعد از آزادی از زندان تصمیم داشت دست‌کم تا مدتی دنبال کارهای خلاف نرود اما این بار دردسر به سراغش آمد. او بدون اینکه گواهینامه رانندگی داشته باشد پشت فرمان نشسته بود و همین خلاف او را بار دیگر به زندان برگرداند. او درست به همان زندان و همان بندی برگشت که 4سال را در آنجا گذرانده بود و باز هم با همدستش هم‌بند شد. این دو همدست از زمانی که فرید از زندان آزاد شده بود رابطه خوبی با یکدیگر نداشتند و وقتی فرید دوباره به زندان بازگردانده شد، اختلافات آنها بالا گرفت.
جنایت در بند
شهرام، فرید را در مخمصه‌ای که گرفتار شده مقصر می‌دانست و می‌گفت او باعث شده که در جریان سرقت مسلحانه صاحب مغازه را به قتل برساند و حالا در یک قدمی چوبه دار باشد. در چنین شرایطی آنها در زندان با یکدیگر درگیر شدند و در این نزاع خونین فرید با ضربات چاقو شهرام را به قتل رساند. به این ترتیب حکم قصاص شهرام با مرگش منتفی شد و این بار فرید به اتهام قتل در شعبه71 دادگاه کیفری وقت استان تهران محاکمه شد. او در جلسه محاکمه در دفاع از خودش گفت: من و شهرام با همدستی یکدیگر سرقت مسلحانه را انجام دادیم اما بعد از دستگیری‌مان با هم دچار اختلاف شدیم. مخصوصا وقتی که من عفو مشروط گرفتم و از زندان بیرون آمدم، حکم قصاص شهرام قطعی شد و او می‌گفت که من باعث مشکلات زندگی‌اش هستم. از طرفی بر سر مسائل مالی هم با یکدیگر اختلاف داشتیم و روز حادثه شهرام در زندان به سراغم آمد و برایم چاقو کشید. من هم چاقو را از دستش گرفتم و ضربه‌ای به او زدم. او فرار کرد و به اتاق دیگری رفت. من هم دنبالش رفتم و ضربات دیگری به وی زدم و او را به قتل رساندم. در پایان رسیدگی به پرونده جنایت در بند زندان فرید به قصاص محکوم شد.
بخشش
مدتی از صدور حکم قصاص برای فرید می‌گذشت و با قطعی‌شدن حکم دادگاه او فاصله چندانی با چوبه دار نداشت. در این شرایط از خانواده‌اش خواست در بیرون از زندان برای نجاتش تلاش کنند. در این شرایط رایزنی با خانواده مقتول آغاز شد. هرچند آنها ابتدا می‌گفتند که خواسته‌شان فقط قصاص است اما وقتی پیگیری‌های خانواده متهم ادامه پیدا کرد، اولیای دم به شرط دریافت دیه، قاتل را بخشیدند. در چنین شرایطی متهم صبح دیروز از زندان به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران منتقل شد تا این بار به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شود. در این جلسه متهم در دفاع از خودش گفت: من بدشانسی آوردم و درحالی‌که با عفو مشروط آزاد شده بودم به‌خاطر نداشتن گواهینامه دوباره زندانی شدم. از طرفی حادثه قتل دوستم زمانی اتفاق افتاد که فقط 23روز تا آزادی‌ام باقی مانده بود. وی ادامه داد: شهرام به من می‌گفت که تو عامل بدبختی من هستی و باعث شدی به قصاص محکوم شوم. او مدام با من درگیر بود تا اینکه روز حادثه با چاقو به من حمله کرد و من هم با همان چاقو به او ضربه زدم و باعث مرگش شدم. در پایان این جلسه هیأت قضایی وارد شور شدند و قرار است به‌زودی تصمیم نهایی خود را اعلام کنند.

۱۳۹۵/۶/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...