نسخه چاپی

كم‌توجهی دولت به توسعه ریلی

نماینده مجلس با بیان اینكه تخصیص اعتبار به بخش‌ زیرساختی همچون راه‌آهن مناسب نیست از افزایش میانگین زمان ساخت طرح ها انتقاد كرد و گفت: بسیاری از طرح های نیمه‌تمام ریلی هستند كه بودجه در نظر گرفته برای آنها محدود است.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمدرضا ملکشاهی‌راد اظهار داشت: ‌دولت به منظور دستیابی به راه‌ها و ریل‌های ایمن، باید با وزارت راه و شهرسازی به تعامل بیشتری دست یابد.

وی ادامه داد: رقم محدودی در توزیع اعتبارات سال 95 ‌برای پروژه‌های عمرانی وزارت راه اختصاص یافته است و این نشان از ‌کم‌توجهی دولت به حوزه راه‌سازی و خطوط راه‌آهن دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: در حال حاضر در بخش حمل و نقل کشور به خصوص حوزه ریلی، شاهد وجود تعداد زیادی پروژه نیمه‌تمام هستیم که میزان بودجه در نظر گرفته برای آنها بسیار محدود است.

وی بیان کرد: در حال حاضر وضعیت تخصیص بودجه و اعتبارات لازم به بخش‌های زیر ساختی کشور مناسب نیست، زیرا کلنگ‌زنی‌های زیادی در کشور صورت گرفته و قدم‌هایی برداشته شده است، اما برای تحقق کامل آنها فاصله بسیار است.

ملکشاهی‌‌‌راد با بیان اینکه میانگین طول عمر ساخت پروژه‌ها بالا رفته است، بیان کرد: این موضوع به نفع کشور نیست، اما کمیسیون عمران در مجلس جدید، برای همه حوزه‌های ریلی، جاده‌ای و تامین زیر ساخت‌ها ‌جهت تولید و اقدامات اقتصادی گام‌های بزرگی برداشته است؛ کمیسیون عمران در صدد است جلسات متعددی‌ با وزیر راه و شهرسازی و‌ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برگزار کند و در این جلسات برنامه‌ها و سیاست‌های مربوط به بخش حمل و نقل کشور به ویژه راه‌آهن و توسعه خطوط ریلی تا سال 1404 مشخص شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در حال حاضر نمایندگان مردم ‌استان‌ها و شهرهای مختلف در مجلس، به دنبال مطالبات مردم یعنی ساخت راه‌آهن‌، قطار و مرمت و نگهداری راه‌ها هستند و تحقق این اهداف‌ با بودجه محدود امکان‌پذیر نیست.

وی با تأکید بر اینکه باید موانع موجود برای تخصیص بودجه‌‌ بازنگری و رفع شود، افزود: لازم است ارزیابی دقیق از میزان اختصاص بودجه به بخش حمل و نقل و درخواست دولت از تحقق اهداف مورد نظر بررسی شود؛ دولت باید سیاست و برنامه‌ریزی مدونی را برای حمل و نقل کشور به خصوص حوزه ریلی پیاده سازی کند و وزارت راه و شهرسازی را در جریان برنامه‌های خود قرار دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: کمیسیون عمران مجلس طبق برنامه ششم توسعه، از ابتدا‌ به دنبال رفع موانع برای توسعه راه‌آهن بوده است، اعضای کمیسیون عمران آمادگی کامل را برای حمایت از بخش ریلی دارند، اما دولت نیز باید سیاست‌های خود را در جهت تحقق اهداف مورد نظر آن اعلام کند و این امر بستگی به متقاعد کردن دولت توسط وزیر راه و شهرسازی دارد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: جهت دریافت اعتبارات از دولت برای توسعه ریلی، لازم است وزیر راه و شهرسازی بتواند ‌دولت را متقاعد کند، ‌گام‌هایی در برنامه ششم توسعه برای راه‌آهن و توسعه خطوط برداشته شده، اما مشخص نشده است برای توسعه این زیر ساخت مهم چه میزان بودجه اختصاص داده خواهد شد و این امر مشکلات را دو چندان می‌کند.

ملکشاهی‌راد با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته شاهد ضعف‌ عملکرد در اختصاص بودجه مورد نیاز پروژه‌های عمرانی بود‌یم، یادآور شد: به نظر می‌رسد دولت باید برای بخش ریلی بیش از این گام بردارد، زیرا حمل و نقل ریلی ایمن، روان و پاک است که در کنار حفاظت از محیط زیست، استفاده بیشتر از آن موجب کاهش تصادفات رانندگی می‌شود.

۱۳۹۵/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...