نسخه چاپی

شمارش معكوس برای معرفی نماینده ایران به اسكار

هر ساله در آستانه مهلت باقی مانده تا معرفی نماینده سینمای ایران به آكادمی علوم و هنرهای امریكا، هیئتی متشكل از تعدادی از مدیران و سینماگران گرد هم می‌آیند تا درباره این انتخاب تصمیم بگیرند.

به گزارش نما، امسال نيز اين اتفاق افتاده و ابتدا ليستي هشت‌تايي ارائه شد كه آثاري چون «فروشنده»، «ابد و يك روز»، «ناهيد»، «ايستاده در غبار»، «لانتوري»، «اژدها وارد مي‌شود»، «چهارشنبه 19 ارديبهشت» و «دختر» را شامل مي‌شد. به نظر مي‌رسد در ميان اين ليست هشت‌تایی بيش از همه رقابت ميان دو فيلم ايستاده در غبار و فروشنده جدي باشد. اين را مي‌توان از نظرسنجي‌هايي كه در سايت‌هاي مختلف ارائه شده فهميد. هر كدام از اين دو فيلم طرفداران خود را دارد.

ايستاده در غبار به كارگرداني محمد حسين مهدويان توانست در جشنواره سي و چهارم فيلم فجر در سال گذشته و هجدهمين جشن خانه سينما كه هفته پيش برگزار شد، جوايز متعددي را از جمله بهترين فيلم به خود اختصاص دهد و در مقابل فيلم فروشنده به كارگرداني اصغر فرهادي امسال در جشنواره كن دو جايزه بهترين فيلم و بهترين بازيگر مرد را به خود اختصاص داد و البته هنوز در هيچ جشنواره فيلم ايراني محك نخورده است. نقطه قوت فروشنده پخش‌كننده معتبر اين فيلم در جهان است.

فيلم «ناهيد» به كارگرداني آيدا پناهنده نيز سل گذشته در جشنواره كن برنده جايزه «آينده نويد بخش» از اين جشنواره شد؛ فيلمي كه منتخب بيش از 30فستيوال فيلم جهاني است و يكي از نكات مثبت آن پخش‌كننده معتبر آن است. دختر عنوان فيلم ديگري به كارگرداني رضا ميركريمي است كه در اين ليست قرار گرفته است. فيلمي كه اخيراً در جشنواره فيلم مسكو دو جايزه را به خود اختصاص داد. در اين ليست فيلم لانتوري هم ديده مي‌شود؛ اثري كه در حضور‌هاي بين‌المللي خود توفيق چنداني كسب نكرده است.

سه فيلم ديگر حاضر در ليست هشت‌تايي هيئت انتخاب فيلم به اسكار كه روز گذشته از اين ليست كنار گذاشته شدند، به اين شرح است: «ابد و يك روز» ساخته سعيد روستايي كه بسياري از جوايز جشنواره سال گذشته فيلم فجر و جشن اخير خانه سينما را درو كرد و كنار گذاشتن آن در اين مرحله عجيب به نظر مي‌رسد و نيز فيلم «اژدها وارد مي‌شود» به كارگرداني ماني حقيقي و فيلم «چهارشنبه 19 ارديبهشت» اثر وحيد جليلوند كه سال گذشته يكي از جوايز جشنواره ونيز را به خود اختصاص داد. حضور فيلم متوسط «دختر» در ليست پنج تايي اسكار را نيز برخي به نفوذ اين فيلمساز مرتبط مي‌دانند. به احتمال زياد نماينده قطعي سينماي ايران در اسكار تا فردا اعلام خواهد شد.

منبع: روزنامه جوان

۱۳۹۵/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...