نسخه چاپی

پاسخ تند وزیر كشاورزی به معاونش درباره واردات غیرقانونی برنج

محمود حجتی وزیر جهاد كشاورزی در پاسخ به نامه قنبری مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی كه خواستار واردات غیرقانونی برنج شده بود، نوشت: به آقای قنبری بفرمائید اگر نمی توانند در چهارچوب مقررات عمل نمایند اعلام تا فكر دیگری انجام گردد.

به گزارش نما، موضوع واردات غیرقانونی برنج که از افشای تلاش برخی شرکتها برای واردات 150 هزار تن برنج در فصل برداشت یعنی پس از پایان تیر خبرساز شده بود، هفته گذشته با خبر کشف محموله بزرگ قاچاق برنج در یکی از بنادر استان بوشهر و همچنین انتشار نامه 28 تیر انجمن واردکنندگان برنج به حجتی وزیر جهاد کشاورزی که نسبت به واردات برنج هندی در فصل برداشت برنج داخلی هشدار داده بود، ابعاد تازه ای به خود گرفت.

در عین حال با خبر شدیم علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی و معاون وزیر جهاد کشاورزی 30خردادماه امسال در نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی خواستار واردات برنج دولتی در فصل برداشت و پس از تاریخ ممنوعیت واردات شده بود.

در نامه قنبری به حجتی آمده بود: "احتراماً نظر به سررسید انقضای قریب‌الوقوع واردات محمولات برنج خارجی به استحضار می‌رساند، از مجموع 50 هزار تن برنج هندی باسماتی 1121 خریداری شده از شرکت باگواتی، در حدود 30 هزار تن وارد کشور گردیده و بخشی از آن نیز عنقریب تحویل انبارهای شرکت خواهد گردید. با توجه به تاخیر طولانی در تخصیص اعتبار مربوطه و تمدید چندباره دوره حمل، متاسفانه زمان حمل محموله آخر سفارش مذکور تقریبا متقارن با زمان انقضای واردات محمولات برنج می‌باشد. با توجه به مراتب فوق و یادآوری این نکته که محموله مذکور با قیمت بسیار مناسب (650 دلار در هر تن) خریداری گردیده و عدم حمل آن موجب کسری ذخایر استراتژیک برنج کشور می‌گرد،. متمنی است، در صورت صلاحدید دستور فرمایید تا محموله مذکور به عنوان ذخایر استراتژیک کشور به طور استثنا پس از تاریخ 31 تیرماه از گمرکات کشور ترخیص گردد."

در حالی معاون وزیر جهاد کشاورزی در نامه اش به حجتی خواستار اقدام غیرقانونی در واردات برنج شده بود که وزیر جهاد کشاورزی پاسخ درخوری به این نامه داد و توجیهات معاونش را مسموع ندانست.

محمود حجتی در پی‌نوشت نامه قنبری خطاب به مهرفرد قائم مقام وزیر در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی تصریح کرد: "جناب آقای مهرفرد-با سلام؛ به آقای قنبری بفرمائید اگر نمی توانند در چهارچوب مقررات عمل نمایند اعلام تا فکر دیگری انجام گردد. دلایلی که مطرح کرده اند تحت هیچ شرایطی مسموع نیست."

مدتی است واردات غیرقانونی 150 هزار تن برنج در فصل ممنوعه توسط برخی شرکتها خبر ساز شده است. علیرغم اینکه وزیر جهاد کشاورزی طی بخشنامه ای ابلاغ کرده است ، واردات برنج از اول مردادماه ممنوع است حتی اگر قبل از این تاریخ ثبت سفارش شده باشد، ولی باخبر شدیم برخی شرکتها از جمله شرکت معروف "م" در تلاش برای اقدام به ترخیص 150 هزار تن برنج در مردادماه بوده اند.

حجتی همچنین 26 خرداد امسال اعلام کرده بود که پیرو مصوبه شورای اقتصاد و بخشنامه صادرشده، از آخرین روز تیر ماه به بعد حتی یک کیلوگرم برنج وارد کشور نمی‌شود.

بر پایه این گزارش، قاچاقچیان با استفاده از شرایط خاص یکی از دفاتر گمرکی استان بوشهر، از راه‌های مختلفی اقدام به واردات غیرقانونی و قاچاق برنج کرده‌اند که روزهای ابتدایی هفته اخیر تعدادی از این محموله‌ها توسط نیروی انتظامی توقیف شده است.

گزارش ها حاکی است که یکی از شیوه‌های واردات غیرقانونی برنج، استفاده از مجوزهای تاریخ گذشته بوده است. این مجوزها در زمان عدم‌ممنوعیت واردات برنج صادر شده و قاچاقیان با سوءاستفاده از آنها برای قاچاق برنج استفاده کرده‌اند.

همچنین انجمن واردکنندگان برنج ایران در نامه‌ای خطاب به حجتی وزیر جهاد کشاورزی در تاریخ 28 تیرماه نسبت به واردات برنج هندی در فصل برداشت برنج داخلی هشدار داده بود.

این نامه دو روز قبل از آغاز فصل ممنوعیت واردات برنج صادر شده و در آن نسبت به خرید برنج از کشور هندوستان و واردات آن در ماههایی که ممنوعیت واردات برنج اعمال می‌شود به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داده شده است.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرده است که دو شرکت اقدام به خرید برنج از کشور هندوستان نموده‌اند و قصد دارند محموله‌های برنج را وارد کشور کنند.

وی در این نامه احتمال داده است که شرکتهای واردکننده از طریق پیگیری موضوع از دیوان عدالت اداری، خواستار لغو بخشنامه ممنوعیت واردات شوند.
منبع: تسنیم

۱۳۹۵/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...