نسخه چاپی

تنش آمریكا و روسیه درباره سوریه

گویا تنش های میان روسیه و آمریكا تمامی ندارد و این بار آتش بس سوریه عاملی شده تا دو كشور یكدیگر را مورد انتقاد قرار داده و به پایبندی طرف مقابل به تعهدات با دیده تردید نگاه كنند.

به گزارش نما، آتش بس سوریه از هفته گذشته آغاز شده و در این مدت مقامات روسی و آمریکایی به طور مرتب طرف مقابل را به رعایت تعهدات فرا خوانده اند.

در همین رابطه در جدید ترین اظهارات، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید مدعی شد مسکو به مفاد توافق پایبند نبوده و در روان سازی ورود کمک های انسان دوستانه به این کشور ناکام مانده است.

بر این اساس، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به اختلاف نظرهای درونی دستگاه حاکمیتی آمریکا بر سر همکاری با روسیه در سوریه ، این اختلاف نظرها را عادی خواند و افزود: « با توجه به شرایطی که در سوریه حاکم است دولت آمریکا گزینه های کمی در اختیار دارد تا شرایط پیچیده این کشور را سر و سامان بدهد. لذا تصمیم بر این شد «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا از فرصتی که برای همکاری با روس ها به دست آمد استفاده و آنان را وادار کند از نفوذی که بر بشار اسد رئیس جمهور سوریه دارند برای کاهش خشونت، روان سازی امداد رسانی به مردم و فراهم آوردن زمینه انتقال سیاسی قدرت استفاده کنند. هم اکنون گزینه مشروع دیگری در اختیار نداریم.

ارنست در پاسخ به پرسش دیگری درباره سوریه و اینکه آیا رئیس جمهور ابزار دیگری در اختیار دارد تا ورود کمک های انسان دوستانه را به این کشور تضمین کند مدعی شد: «دولت آمریکا وظیفه ای را که به عهده داشته انجام داده است و از متحدانش در سوریه قول گرفته مانع از ورود کمک های انسان دوستانه به مناطقی که به این کمک ها به شدت نیاز دارند نشود. اما رژیم اسد به قول هایی که داده وفادار نبوده و درخواست ها برای روان سازی کمک به مردم را رد کرده است. لذا این کوتاهی را «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و روس ها باید پاسخگو باشند زیرا آنها متعهد شدند که از نفوذ خود بر اسد استفاده کنند و ضمن کمک به کاهش خشونت ها زمینه را برای ورود کمک های انسان دوستانه فراهم آورند. حال یا روس ها از پس این کار بر نمی آیند و از آن نفوذی که ادعا می کردند و ما فکر می کردیم وجود دارد برخوردار نیستند و یا شاید نمی خواهند همکاری کنند. در هر صورت این بدان معنی است که روس ها به مفاد توافق وفادار نیستند».

جاش ارنست در پاسخ به پرسشی درباره استقرار نیروهای ویژه ارتش آمریکا در ترکیه برای کمک به ارتش این کشور در سوریه نیز گفت: «راهبرد ما این است که به ارتش ترکیه کمک کنیم دستاوردهایی را که اخیرا در جنگ ضد داعش و در نوار مرزی با سوریه به دست آورده است، حفظ کند. نزدیک به یک ماه پیش بود که ارتش ترکیه به کمک نیروهای ائتلاف ضد داعش عملیاتی را علیه تروریست ها در مرز با سوریه آغاز کرد. همچنان که این عملیات پیش می رود ارتش آمریکا نیز از آن حمایت خواهد کرد».

ارنست افزود: «تا وقتی که روس ها به تعهدات خود در قالب توافق آتش بس در سوریه پایبند نمانند هیچ همکاری یا هماهنگی نظامی با آنها در سوریه صورت نخواهد گرفت. در اینجا پای اعتبار روسیه در میان است و دنیا منتظر است ببیند آیا روس ها آنگونه که ادعا می کنند در سوریه نفوذ دارند یا خیر».

پاسخ روسیه به ادعاهای آمریکا

اما «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد این کشور به توافق خود با آمریکا درباره سوریه پایبند است.

معاون وزیر خارجه روسیه در گفتگو با بی بی سی تاکید کرد که این کشور به بخش‌های مربوط به خود در توافقنامه با آمریکا درباره سوریه پایبند است.

میخائیل بوگدانف درباره توافق روسیه و آمریکا بر سر آتش بس موقت در سوریه گفت: به نظر من این اسناد اهمیت زیادی برای هر دوی ما و شرکای آمریکایی ما دارد. ما سرمایه‌گذاری و انرژی زیادی روی این اسناد گذاشته ایم. به نظر من بستگی به هر دوی ما دارد تا اطمینان حاصل کنیم این اسناد و توافقات تا حد ممکن دقیق اجرا می شود و نتیجه مطلوب را حاصل می کند.

خبرنگار بی بی سی پرسید شما تا چه حد مطمئن هستید که می توانید دولت سوریه را متقاعد کنید که در آن مناطق حملات هوایی را متوقف کند؟

بوگدانف پاسخ داد: ما فکر نمی کنیم دولت سوریه توافق را نقض کند. آنها گفته اند که با این قرارداد موافقند و آن را اجرا و رعایت خواهند کرد. ما بیشتر درباره مخالفان شک داریم. حتی برخی از گروه‌های مخالف که به عنوان تروریست دسته بندی نشده اند از جمله گروه احرارالشام، می گویند این توافقنامه مطابق میل آنها نیست و با آن مخالف هستند. بنابراین از شرکای آمریکایی خود می خواهیم تا با مخالفان کار کنند، مخالفانی که بر خلاف دولت سوریه علنا می گویند توافقنامه را اجرا نخواهند کرد و مانع آن می شوند.

وی افزود: هر کسی می تواند تردید به خود راه دهد، اما معیار اصلی عمل افراد است. شاید حرف‌های قشنگی زده شود اما آنچه اهمیت دارد این است که ببینیم در میدان عمل چه اتفاق می‌افتد و این آزمایش واقعی برای همه است. وقتی مردم می گویند که این آزمایشی جدی برای روسیه یا مقامات سوریه است، ما می گوییم این آزمایشی برای همه کسانی است که در این فرایند دخیل هستند.

خبرنگار گفت، آمریکایی‌ها قبول دارند که باید میان نیروهای مخالف و جبهه النصره تمایز قائل شد. آیا به نظر شما نوعی محدودیت زمانی در خصوص این قضیه در توافقنامه وجود دارد؟ اگر این طور نیست آیا روسیه آن گروهها را هدفی مشروع برای خود تلقی می کند؟

معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ گفت: پرسش خوبی است. شرکای آمریکایی ما چه سیاسی و چه نظامی می گویند هیچ چارچوب زمانی برای کار ما وجود ندارد. به طور رسمی، حق با آنها است. اما از فوریه، آنها قول داده اند که نهایت تلاش خود را برای جدا کردن مخالفان میانه‌رو از جبهه النصره بکنند. از فوریه تاکنون آنها مرتب می‌گویند «صبر کنید، دست نگه دارید» ما صبر می کنیم؛ اما صبر ما هم حدی دارد. بر اساس این توافقنامه، ما مجبوریم تدابیر قاطعی ضد آنهایی که به آتش‌بس ملحق نمی شوند و به فعالیت‌های تروریستی خود ادامه می دهند، اتخاذ کنیم.

خبرنگار گفت اگر مرکز مشترک اجرای توافقنامه کار خود را شروع کند، آیا روسیه هر کسی را که با جبهه النصره است یا در مناطق تحت کنترل النصره و گروههای مخالف است، هدفی مشروع تلقی خواهد کرد؟

بوگدانوف گفت: بله البته، ما با شرکای آمریکایی خود در این خصوص تفاهم متقابل داریم.

خبرنگار بی بی سی گفت تردیدهای زیادی در آمریکا به ویژه در میان نظامیان و پنتاگون وجود دارد. بسیاری می گویند نباید به روسیه اعتماد کرد. به نظر شما چرا آنها باید به شما اعتماد کنند؟

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: زیرا ما هیچ طرح دیگری نداریم. وقتی ما چیزی را قبول می کنیم، می گوییم این همان چیزی است که باید اجرا شود. ما هیچ طرح دوم یا سومی نداریم. این تنها طرحی است که روی میز قرار دارد و ما از همه می خواهیم چیزی را که در آن نوشته شده است اجرا کنند.
منبع: مهر

۱۳۹۵/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...