نسخه چاپی

بزرگداشت مرشد میرزاعلی در جشنواره پرده‌خوانی «غدیر»

در نخستین جشنواره پرده خوانی و نقالی غدیر (نقالان علوی) بزرگداشت مرشد ابوالحسن میرزاعلی از نوادگان تعزیه‌داران تكیه دولت تهران برگزار می شود.

به گزارش نما به نقل از برنا، نخستین جشنواره پرده خوانی و نقالی غدیر (نقالان علوی) در گام نخست خود بزرگداشت یکی از استادهای هنرهای آیینی سنتی را برگزار می‌کند.

مرشد ابوالحسن میرزاعلی متولد ۱۳۲۵ در تهران و از نوادگان تعزیه داران تکیه دولت تهران است و از سن پنج سالگی در مکتب پدر مرحومش مرشد حاج آقا تقی میرزاعلی از صاحبان سبک در عرصه پرده خوانی تلمذ کرده است.

همچنین یکی از پسران او شهید اسماعیل میرزاعلی در دوران ۸ سال جنگ تحمیلی به شهادت رسید و هم اکنون نیز دو تن از فرزندان او، رسول و محسن میرزاعلی از فعالان پیشرو در عرصه هنرهای آیینی سنتی هستند.

میرزاعلی تنها هنرمند پرده خوان و نقالی دارای نشان درجه یک هنری، معادل دکتری است. او این نشان را به دلیل فعالیت در ۴ رشته، کارگردانی، تعزیه، پرده خوانی و موسیقی دریافت کرده است.

داوود فتحعلی‌بیگی پژوهشگر تئاتر درباره هنرهای چندگانه او از زبان میرزاعلی می گوید: به اصطلاح خودشان کارد مطبخ بودند. هر جا گروه کم می‌آورد ایشان دست به کار می‌شد و می‌توانست آن معرکه را به سرانجام خوبی برساند.

۱۳۹۵/۶/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...