نسخه چاپی

انجام جراحی داخل چشم توسط یك ربات

پزشكان دانشگاه آكسفورد آزمایش اولین ربات جراح چشم كه به تازگی ساخته شده است را موفقیت آمیز اعلام كردند.به گزارش كلیك، پژوهشگران توانستند به آرامی یك غشای ۱۰۰۰/۱ میلیمتری از داخل چشم بیمار بردارند. برای انجام این كار، یك دستگاه رباتیك برش شبكیه كه R2D2 شناخته می شود، ساخته شده است.

R2D2، توسط یک تیم پزشکی هلندی توسعه داده شده است و برای جراحی‌های حساس چشم که از طریق یک سوراخ با قطری کوچکتر از یک میلیمتر در کره چشم انجام می شود کاربرد دارد.

آنچه باعث جالب تر شدن این دستگاه شده است این است که تحمل گذر از مسیر تنگنا را دارد. این دستگاه می تواند در مسیری به باریکی ۱۰۰۰/۱ میلیمتر گذر کند. این دستگاه برای جلوگیری از لرزش دست جراح که به خاطر ضربان قلب خود پزشک است می تواند مفید باشد.

فناوری های کنونی از اسکنرهای لیزری و میکروسکوپ ها بهره می برند تا امکان نظارت بر بیماری های شبکیه ای در حد میکروسکوپی فراهم شود. اما دستگاه R2D2 فراتر از محدودیت های فیزیولوژیکی عمل می کند و فصل جدیدی از جراحی های چشم را پیش روی جراحان می گشاید که در حال حاضر قادر به انجام آن نیستند.

در روش های موجود، ممکن است پزشکان مجبور شوند در زمان های بین ضربان قلبشان در داخل چشم حرکت کنند، اما با استفاده از دسته فرمان کنترل R2D2 این مقاطع زمانی کاسته می شود.

R2D2 هنوز تحت آزمایش های بالینی قرار دارد و در واقع، ۱۲ آزمایش که هر کدام پیچیدگی خود را داشته اند را پشت سر گذاشته است، ولی به هر حال، باید تاییدیه های نهایی لازم را بگیرد تا به تولید انبوه برسد.

۱۳۹۵/۶/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...